סוף עידן: שטרות 500 אירו לא יסופקו יותר ע"י הבנקים בגוש האירו

השטרות הסגולים, שהפכו לשטרות הבחירה של סוחרי סמים ומלביני כספים בשל ערכם הגבוה, יכובדו ללא מגבלת זמן • גם גרמניה ואוסטריה יישרו קו ומיום שישי יעצרו הספקת השטרות • רק דנמרק הודיעה כי תעביר הצעת חוק במסגרתה לא תכבד בשטחה את שטרות ה-500 אירו

שטרות 500 אירו / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
שטרות 500 אירו / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

הוא היה שנוי במחלוקת מרגע הנפקתו, שימש לפי החשד להלבנות הון ולמימון פעולות טרור, וסופו הוכרז כבר לפני שלוש שנים. אבל רק ביום שישי הקרוב תיפסק כליל באיחוד האירופי הספקתו הסדירה של שטר ה-500 אירו הסגול. הבנקים המרכזיים של אוסטריה וגרמניה יצטרפו ב-26 באפריל ליתר הבנקים המרכזיים האחרים בגוש האירו, שכבר נקטו במהלך לפני כשלושה חודשים, ולא יספקו יותר את השטרות לכל דורש. עם זאת, חשוב לציין כי שטר ה-500 אירו ימשיך להיות חוקי ויכובד ללא מגבלת זמן.

ההחלטה לחדול עם הספקת שטרות 500 אירו התקבלה במאי 2016, על ידי מועצת המנהלים של הבנק האירופי המרכזי (ECB). ההחלטה נבעה מכך שהערך הרב של השטרות הופך אותם לאידיאלים להלבנת הון בין מדינות, לשטר הבחירה של כנופיות פושעים שצריכות להעביר סכומים גדולים, לסוחרי סמים וגם למימון פעולות טרור. בתקופה מסוימת כונו השטרות "שטרות בין-לאדן". בעוד הדפסתם של השטרות הסתיימה כבר ב-2014, החליט הבנק המרכזי האירופי כי עד סוף 2018 תיפסק גם הספקתם לשווקים על ידי הבנקים המרכזיים.

הבנקים המרכזיים של גרמניה ואוסטריה, שבכלכלות שלהן מספר השטרות הללו היה הגבוה ביותר, קיבלו הארכה של ארבעה חודשים, והודיעו כי יפסיקו את הספקת השטרות מה-26 באפריל, יום שישי הקרוב.
הצעד שנקט הבנק האירופי המרכזי נעשה נגד עמדת הבנק המרכזי הגרמני, שאמר כי "אין הוכחות אמפיריות לכך שהסרת שטרות בערך גדול מהמחזור יסייעו למאבק בהעלמות מס או במעשים פליליים". בניגוד למדינות אחרות, השימוש במזומן ולא בכרטיסי אשראי הוא פופולרי מאוד בכלכלה הגרמנית.

בכל מקרה, שטר ה-500 אירו נמצא בגסיסה מתמדת: לפי הבנק האירופי המרכזי, בעוד שב-2016 היו 540 מיליון שטרות של 500 אירו במחזור, מספרם במארס השנה ירד ל-504 מיליון שטרות והמגמה צפויה להתחזק כעת. בחודש הבא תושק סדרת שטרות חדשים של האירו, שהשטר הגבוה ביותר בה יהיה ה-200 אירו הצהוב.

מי שמחזיק בתואר השטר בעל הערך הגבוה ביותר באירופה הוא ה-1,000 פרנק השווייצרי (בערך 875 אירו). ברן מתנגדת בתקיפות לדרישות מצד גורמים בינלאומיים, ביניהם ארגונים למאבק בהלבנות הון ובעד שקיפות, להפסיק להנפיק את השטר הפופולרי.

חברת האיחוד האירופי דנמרק, מצדה, עוררה סערה בתחילת החודש כשהודיעה כי תפסיק באופן חד-צדדי לכבד שטרות של 500 אירו, בגלל המעורבות שלהם בהלבנת הון. הממשלה הודיעה לבנק המרכזי האירופי, כי למרות שהצעד נוגד את הסכמי האיחוד האירופי, הוא מוצדק משום שימנע פעילות פלילית. הפרלמנט הדני אמור לאשר את ההצעה, שעשויה להיכנס לתוקף בינואר 2020.