היורה בבית הכנסת בקליפורניה: לאומן לבן בן 19 ששיבח את הטבח בניו-זילנד

ג'ון ארנסט מסן דייגו הסגיר את עצמו אחרי הירי, בו נהרגה אישה אחת ועוד שלושה נפצעו • הוא פרסם מצע אנטישמי ואנטי-מוסלמי ברשת, ובחודש שעבר הצית מסגד • בממשל גינו בחריפות את הירי השני בתוך חצי שנה נגד בית כנסת: "אנטישמיות מרושעת"

אזור הפיגוע בבית הכנסת בקליפורניה  / צילום: John Gastaldo, רויטרס
אזור הפיגוע בבית הכנסת בקליפורניה / צילום: John Gastaldo, רויטרס

החשוד בירי בבית הכנסת בקליפורניה הוא ג'ון ארנסט, תושב סן דייגו בן 19, שפרסם מצע לאומני ואנטישמי ברשת לפני הירי - כך אמרו הלילה (א') הרשויות בעקבות מותה של אישה אחת ופציעתם של שלושה נוספים בירי.

ארנסט, שהיה חמוש בנשק חצי-אוטומטי, נעצר לאחר שהתקשר למשטרה להסגיר את עצמו. מי שעצר את החשוד היה איש משמר הגבול האמריקאי, שלא היה בתפקיד באותו הזמן אך שמע את המתרחש בקשר.

הרשויות ציינו כי אמנם ארנסט לא נעצר בעבר, אך הוא כן נחקר על מעורבותו בהצתת מסגד בעיר סמוכה בחודש שעבר. במניפסט שלו הוא שיבח את היורים שביצעו את הטבח במסגדים בניו-זילנד ובבית הכנסת בפיטסבורג בשנה שעברה.

מפקד משטרת סן דייגו, דיוויד ניילסט, אמר כי הרשויות הגבירו את הסיורים במקומות תפילה כאמצעי זהירות. ראש העירייה, סטיב ווסט, אמר כי חברי הקהילה בבית הכנסת התעמתו עם היורה בשעת המעשה. וכן כי הוא משוכנע שבית הכנסת היה בין מטרותיו ומדובר במישהו "עם שנאה בלבו כלפי הקהילה היהודית - מדובר בפשע שנאה".

"אני מבין ממי שהיו בזירה שהאנשים מהקהילה התעמתו עם היורה, והאנשים האמיצים האלה מנעו מהאירוע להפוך להיות טרגדיה גרועה הרבה יותר", הוסיף ראש העירייה. בריאיון ל-KGTV אמר עד ראייה כי "שמע שש או שבע יריות, שלאחריהן נשמעו צעקות, וצרור נוסף של יריות". העד אמר כי הרב שנפצע ניסה להרגיע את היורה ואת חברי הקהילה, אפילו אחרי שנפצע.

ראש העירייה המשיך ואמר כי "אתם צריכים לדעת - זו לא פאווי. בפאווי שאני מכיר, תמיד תומכים אחד בשני. וגם בטרגדיה הזו, נלך שלובי זרועות. יש לנו הערכה עמוקה לאלו שהראו אומץ בבית הכנסת בחב"ד, לרשויות החוק שהגיבו כל כך מהר. אנחנו נעבור את זה - תפילותינו ומחשבותינו עם אלו שנפגעו ועם אלו החוקרים את האירוע. פאווי תישאר חזקה ותמיד נהיה קהילה שאכפת לה האחד מהשני".

ממשל טראמפ ופוליטיקאים משתי המפלגות גינו בחריפות את הירי השני נגד בית כנסת בארצות-הברית בתוך כחצי שנה. "זהו רשע שעלינו להביס", אמר הנשיא דונלד טראמפ.

סגן נשיא ארצות-הברית מייק פנס התייחס גם הוא לאירוע וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "אנו מגנים את הירי המרושע והפחדני בחב"ד פוויי, כשמשפחות יהודיות חגגו את הפסח. אף אחד לא צריך לפחד בבית תפילה. אנטישמיות היא לא רק שגויה - היא מרושעת".