חוק הגיוס: ועדה מקצועית במשרד הביטחון תקבע נוסח חדש בהסכמת הנציגים החרדים

לפי גורם המעורה במו"מ, אביגדור ליברמן לא יוכל להתנגד לשינויים שיקבלו אסמכתא של הוועדה המקצועית, אף שהצהיר כי לא יסכים לשינוי פסיק בחוק

חברי יהדות התורה: (מימין לשמאל) מאיר פרוש, משה גפני ויעקב ליצמן / צילום: מארק ניימן לע"מ
חברי יהדות התורה: (מימין לשמאל) מאיר פרוש, משה גפני ויעקב ליצמן / צילום: מארק ניימן לע"מ

המשא-ומתן הקואליציוני ייכנס היום להילוך גבוה כאשר אחר הצהריים ייפגשו נציגי הליכוד עם צוותי המשא-ומתן של ש"ס ויהדות התורה, אף שהבעיות המרכזיות במשא-ומתן ובראשן חוק הגיוס, ייפתרו בין ראשי המפלגות לנתניהו וליברמן, וכבר יש נוסחת פתרון על השולחן. לפי הנוסחה הזו, הדרישות החרדיות לשינוי בהצעת חוק הגיוס שיזם ליברמן בכנסת הקודמת, יובאו לוועדה המקצועית במשרד הביטחון והיא זו שתקבע נוסח חדש בהסכמת הנציגים החרדים. לפי גורם המעורה במשא-ומתן, ליברמן לא יוכל להתנגד לשינויים כאלה אם יקבלו אסמכתא של הוועדה המקצועית, אף שאמר קודם לכן כי לא יסכים לשינוי פסיק בחוק.

אריה דרעי / צילום: תמר מצפי
 אריה דרעי / צילום: תמר מצפי

שמונה מנדטים, ארבעה תיקים

לשתי המפלגות החרדיות 8 מנדטים כל אחת ולפי המפתח שטוענים לו באיחוד מפלגות הימין, שני שרים לארבעה חברי כנסת, כל אחת מהחרדיות דורשת ארבעה תיקים. ש"ס תדרוש ותקבל את תפקיד הפנים עבור אריה דרעי, ועמו משרד נוסף, ככל הנראה שוב משרד הפריפריה. עוד היא דורשת את משרדי הדתות והקליטה. דרעי אמר בנאומים ובשיחות סגורות כי הגיע הזמן להפקיע מידי ישראל ביתנו את המשרד הזה ולהשקיע בעולים מארצות נוספות ולא רק ביוצאי המדינות דוברות הרוסית. "אתה הולך במשרד הפנים והשפה המדוברת היחידה במסדרונות היא רוסית" אמר דרעי.

כן תדרוש ש"ס את ראשות ועדת הפנים או ועדת העבודה והרווחה. ביהדות התורה הדרישה היא לשלושה סגני שרים במעמד שר. החידוש כאן הוא, מלבד סגנות שר במעמד שר ליעקב ליצמן במשרד הבריאות כפי שהיה עד כה, גם דרישה לאוטונומיה וסמכויות שר, גם לסגני השרים במשרדים שיהיו בהם שרים. והמשרדים המבוקשים הנוספים הם העבודה ורווחה, והשיכון, עבור מאיר פורוש ואורי מקלב ומדוע משרדים אלה? שליטה בתיק העבודה והרווחה תעניק ליהדות התורה אפשרות למנוע בין השאר בעבודות רכבת בשבת, ובמשרד השיכון ניתן יהיה לקדם פרויקטים מוזלים לדיור עבור המגזר החרדי .לצד זה דורשת יהדות התורה להשאיר בידי משה גפני את התפקיד רב הכוח של ראשות ועדת הכספים.

למנוע מבג"ץ התערבות בחקיקה בנושאי הגיוס

תחום החקיקה צפוי להיות הקשה ביותר במשא-ומתן ולא רק בשל המחלוקת על חוק הגיוס. שתי הדרישות העיקריות לבד מהשינויים בחוק הגיוס הן, חוק לימודי התורה, חוק שנועד להשוות את מעמד לימוד התורה לחקיקת היסוד האחרת ולעיקרון השוויון, ובכך למנוע מבג"ץ התערבות בחקיקה בנושאי הגיוס. הליכוד וראש הממשלה התנגדו עד כה לחקיקה זו. המפלגות החרדיות מצטרפות לדרישה לחוקק את פסקת ההתגברות שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ, וגם כאן המטרה זהה, למנוע מבג"ץ התערבות בענייני דת ומדינה, גיוס, נישואין, גיור ועוד.

הגידול בכוחן של מפלגות אלה והיותן השניות בגודלן בקואליציה הנבנית מעניקות להן עוצמה שבליכוד יתקשו לעמוד מולה, אם כי גם ביהדות התורה יש חילוקי דעות על היקף הדרישות האמיתיות. יעקב ליצמן מוביל את הקו הנוקשה הדורש שלא להתפשר על כמעט כלום, ואילו משה גפני ואריה דרעי לוחצים לא למתוח את החבל יותר מדי ולאפשר להגיע להבנות שיאפשרו את הקמת הממשלה החדשה, מתוך ידיעה כי ליברמן אף שמפלגתו קטנה יותר, הכרחי להקמתה של הקואליציה. הצפי הוא כי המשא-ומתן ימשך בשבועיים הקרובים תוך משברים ואיומי בחירות חדשות, אך בסופו של דבר בנימין נתניהו יצליח לחבר את החלקים ולגשר בין החרדים לליברמן.