חקירה בניו יורק: איך נעלמו 850 מיליון דולר מבורסת הקריפטו ביטפינקס?

מחקירת משרד התובע הכללי של מדינת ניו יורק עולה כי חברת iFinex מהונג קונג, העומדת מאחורי בורסת Bitfinex והמטבע הדיגיטלי Tether, השתמשה בכספי לקוחותיה כדי לכסות על אובדן 850 מיליון דולר מעתודות המטבע שלה • יותר מ-80% מכלל המסחר בביטקוין נעשה כיום באמצעות מטבעות Tether

המטבע הדיגיטלי Tether / צילום: shutterstock
המטבע הדיגיטלי Tether / צילום: shutterstock

טענות להונאה חסרת תקדים בהיקפה בשוק המטבעות הדיגיטליים הצליחו לזעזע את השוק בסוף השבוע האחרון. משרד התובע הכללי של מדינת ניו יורק הודיע ביום חמישי כי הוא חוקר את חברת iFinex, העומדת מאחורי בורסת הקריפטו הענקית Bitfinex ומאחורי המטבע הדיגיטלי הפופולרי Tether , בגין הונאה בהיקף של 850 מיליון דולר.

לדברי התובעת הכללית של מדינת ניו יורק, לטישיה ג'יימס, עירבבה חברת iFinex, שהמטה שלה בהונג קונג, בין כספי לקוחות וכספי שתי החברות שלה, Bitfinex ו-Tether, כדי לכסות על אובדן של 850 מיליון דולר מעתודות המטבע הדיגיטלי Tether, שלטענת החברה, מגובה בדולרים אמיתיים.

על פי הודעת משרד התובע הכללי, עתודות המטבע של Tether אבדו באמצע 2018, בלי שנמסר על כך כל דיווח ציבורי. מחקירת התביעה עולה כי פעולות הכיסוי של iFinex רוקנו את עתודות המטבע Tether מסכום ששווה לפחות 700 מיליון דולר.

לבקשתה של מדינת ניו יורק, בית המשפט הוציא צו האוסר על iFinex להעביר כספים מעתודות המטבע של Tether לחשבונות הבנק של ביטפינקס, וכן אוסר על כל העברת דיבידנד או חלוקת תגמולים למנהלי החברה ומחייב אותה למסור מידע ומסמכים למשרדי התובע הכללי של המדינה.

בעקבות הודעת התביעה, פרסמה ביטפינקס באתר האינטרנט שלה הודעה, שלפיה הטענות נגדה "נכתבו בחוסר תום-לב ושקולות לטענות שווא". החברה ציינה כי בעבר שיתפה פעולה עם החקירה של משרד התובע הכללי של ניו יורק, וכי היא מתכוונת להיאבק בצו שהוצא נגדה.

הדיווחים על החקירה הובילו ביום שישי לנפילה חדה של יותר מ-10 מיליארד דולר בשווי הכולל של שוק המטבעות הדיגיטליים, שצנח מ-180 מיליארד דולר לפחות מ-170 מיליארד דולר בתוך כשעתיים בלבד, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.

אישומי התביעה באים בעקבות חקירה ממושכת שניהל משרד התובע הכללי, שכבר בספטמבר 2018 פרסם דוח שבו הזהיר כי בורסות קריפטו רבות חסרות אמצעי הגנה בסיסיים ומותירות את לקוחותיהן חשופים לניצול ופגיעה מצד גורמים שמבצעים מניפולציות שוק.

כיצד מגובה המטבע של Tether?

המטבע הדיגיטלי Tether מוכר לפעילים בשוק הקריפטו כמטבע דיגיטלי "יציב" (stablecoin) שאמור להיות מגובה בדולר ארה"ב, ביחס של אחד לאחד. ואולם, חברת Tether של iFinex מעולם לא פרסמה דוח חשבונאי שמוכיח כי יש בידיה עתודות דולריים לגיבוי מחזורי מטבעות ה-Tether, ולפיכך הועלו סימני שאלה רבים בנוגע לקיומן של עתודות אלה.

החברה שיווקה את המטבע Tether כאמצעי להשגת הביטחון של הדולר יחד עם המהירות והאנונימיות של מטבע דיגיטלי. שווי השוק של המטבע Tether עלה ביציבות בשנתיים האחרונות, והגיע מכ-10 מיליון דולר בתחילת 2017 לכ-2.8 מיליארד דולר כיום.

Tether נהפך בשנה האחרונה לאמצעי עיקרי של נזילות בשוק הקריפטו. כ-80% מכלל המסחר בביטקוין נעשה כיום באמצעות מטבעות Tether, על פי נתוני אתר המחקר CryptoCompare.

לטענת משרד התובע הכללי של ניו יורק, הבעיות של ביטפינקס התחילו בשנה שעברה, כשבורסת הקריפטו העבירה יותר מ-850 מיליון דולר לחברת Crypto Capital Corp, העוסקת בעיבוד תשלומים לצד שלישי, כדי לטפל בבקשות משיכת כספים של לקוחותיה. במהלך החודשים שלאחר מכן, קריפטו קפיטל, שבסיסה בפנמה, לא הצליחה לעבד את הוראות המשיכה, לדברי התובע הכללי.

חברת ביטפינקס טוענת כי 850 מיליון הדולרים לא נאבדו על ידי חברת קריפטו קפיטל, אלא "נתפסו ונשמרו", וכי היא פועלת להחזרת הכסף. לדבריה, "הן ביטפינקס והן Tether חזקות מבחינה פיננסית, נקודה".

ואולם לדברי מקורבים לחקירה, בנובמבר האחרון קבעה ביטפינקס כי היא איבדה לצמיתות את הגישה לאותם 850 מיליון דולר. לטענתם, כדי להסתיר את הכספים החסרים ביצעו החברות ביטפינקס ו-Tether סדרה של תמרונים פיננסיים.

פער של 850 מיליון דולר מעמיד בסימן שאלה חלק גדול מהעתודות של Tether. כיום כתוב באתר האינטרנט של חברת Tether כי המטבעות שהנפיקה מגובים בעתודות הכוללות מטבע (דולר), שווי מזומנים ונכסים אחרים. ואולם, נוסח ההצהרה הזאת שונה במארס האחרון, כשעד אז נכתב בה כי העתודות של Tether היו 100% במטבע.