מדגמים בספרד: הסוציאליסטים זכו ברוב, הימין הקיצוני בפרלמנט אחרי 40 שנה

המצביעים בחרו במפלגה בראשות ראש הממשלה פדרו סנצ'ס, אך עליו יהיה לחבור לשותפות נוספות כדי להקים קואליציה • לראשונה מאז 1982 נציגי הימין הקיצוני ישבו בפרלמנט • שיעור ההצבעה הגיע לאחד משיאיו בארבע השנים האחרונות, בהן התקיימו שלוש מערכות בחירות

ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס מודיע על הקדמת הבחירות / צילום: Juan Medina, רויטרס
ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס מודיע על הקדמת הבחירות / צילום: Juan Medina, רויטרס

תוצאות המדגמים הערב (א') בבחירות לראשות ממשלת ספרד מצביעות כי מפלגתו הסוציאליסטית של ראש הממשלה, פדרו סנצ'ס, זכתה ברוב הקולות. זאת לאחר שהובילה בסקרים עם כמעט 30% מהקולות. עם זאת, יהיו על סנצ'ס לחבור לשותפות נוספות כדי להקים קואליציה. כמו כן, לראשונה מאז 1982 נציגי הימין הקיצוני ישבו בפרלמנט.

מערכת הבחירות שהגיעה לסיומה היא השלישית בתוך ארבע שנים. שיעור ההצבעתם של הספרדים היום הגיע לאחד משיאיו בעשור האחרון, ועשוי להוביל לחודשים של משא ומתן במטרה להקים ממשלה ברקע הפרלמנט המצוי במחלוקת. עם זאת, בבחירות הקודמות המדגמים כשלו בניבוי תוצאות האמת.

סנצ'ס ניצל פרשת שחיתות במפלגה השמרנית כדי להחליף את ראש הממשלה הוותיק מריאנו ראחוי בקיץ שעבר, והביא לקץ שלטון הימין הממושך, אולם הוא הנהיג ממשלת מיעוט שנשענה על קולות המפלגות של קטלוניה ושל חבל הבאסקים.

שלוש מפלגות הימין - מפלגת העם הספרדית השמרנית (PP), מפלגת מרכז-הימין "סיודדנוס" ומפלגת הימין הקיצוני "ווקס" - התחרו על קולות המתנגדים לעצמאותה של קטלוניה, אך גם הסוציאליסטים, שסירבו לבצע ויתורים עבור הבדלנים, קיוו ליהנות מיתרון מסוים בשל כך. בעוד ש-PP ו"ווקס" כיוונו לימין, הסוציאליסטים מבליטים את עמדותיהם הפרוגרסיביות, החל מזכויות נשים ועד להסרת המאוזיליאום הגדול שבו קבור פרנקו. במקביל, כל המפלגות החליפו האשמות אחת כלפי השנייה בשחיתות.

ההצבעה, שנערכה היום, תקבע כמה תקדימים בהם התבלטה מערכת הבחירות הזאת "לראשונה": הממשלה שתהיה מורכבת מקואליציה לראשונה מאז שובה של הדמוקרטיה בסוף שנות ה-70; כניסתם הצפויה של פוליטיקאים מהימין הקיצוני לפרלמנט לראשונה משנת 1982; והקמפיינים שלא התמקדו בנושאים כלכליים לראשונה מאז המשבר הפיננסי במדינה.