חברות מזון | בלעדי

יבואנית הממתקים ליימן שליסל נכנסת לייצור מזון בריא: רוכשת מחצית מחברת טעמי הגליל

ליימן שליסל, שנחשבת לאחת מעשר חברות המזון הגדולות בישראל ומזוהה עם ממתקים כמו מנטוס ולואקר, רוכשת מחצית מההחזקות ביצרנית המזון מקריית שמונה • לפי הערכות, העסקה משקפת לטעמי הגליל שווי של כ-20 מיליון שקל

חברת טעמי הגליל / צילום: איציק בן שושן
חברת טעמי הגליל / צילום: איציק בן שושן

יבואנית השוקולד והממתקים ליימן שליסל נכנסת לתחום ייצור המזון ורוכשת מחצית ממניות חברת המזון "טעמי הגליל" - כך נודע ל"גלובס". לפי הערכות, העסקה משקפת ל"טעמי הגליל" שווי חברה של כ-20 מיליון שקל, והיא צפויה להוסיף למחזור המכירות של ליימן שליסל עשרות מיליוני שקלים בשנה. ליימן שליסל, שמשלמת סכום שמוערך בכ-10 מיליון שקל עבור 50% ממניות טעמי גליל, תיכנס לראשונה לתחום של מוצרי מזון בריאים בייצור מקומי.

ליימן שליסל היא אחת מעשר ספקיות המזון הגדולות בארץ עם מחזור מכירות שנתי של למעלה מחצי מיליארד שקל בשנה לשוק הקמעונאי. למרות ששמה אינו מוכר לצרכנים בישראל, המוצרים שהיא מייבאת מוכרים היטב וכוללים ממתקים פופולריים כמו סוכריות מנטוס, הוופלים של לואקר, שוקולד הרשי'ז, קיט-קאט, מותג השוקולד ספורט ריטר וסוכריות ורטרס אורגינל.

לצידם היא מייבאת ומשווקת מוצרים בתחומים נוספים בתחום המזון, ביניהם פילסברי, קפה לוואצה ואבקות הכביסה ביומט ותינוקלין. החברה אוחזת בנתח שוק של 1.4% משוק המזון והמשקאות.

החברה הפרטית, שבניהול ובבעלות מוני ליימן וראובן שליסל, נוסדה ב-1955 ו מעסיקה כ-520 עובדים. המטה שלה ממוקם ביבנה וכולל מרכז לוגיסטי בשטח של 20 אלף מ"ר. בשנים האחרונות רכשה ליימן שליסל כמה מותגים, ביניהם קליית גת והוטפופ - מה שסימן את האסטרטגיה שלה להעצים את הפעילות שלה עם מותגים בבעלות ישירה.

חברת "טעמי הגליל" הוקמה לפני 14 שנה על-ידי משפחות שושן ומרדכי, יוצאי מפעל סיידר הגליל שהתפרק. החברה מייצרת במפעל בקריית שמונה מוצרים מבוססי פירות, ביניהם סילאן, ממרח תמרים, ריבות ומיצי פירות, כשמוצריה משווקים גם לצרכנים באמצעות רשתות המזון, וגם לתעשייה. בין לקוחותיה הבולטים בתעשייה נמנות חברות מזון גדולות דוגמת שטראוס, גדרון (יצרנית המאפים שבבעלות שופרסל), ענבי ציון (בה תנובה מחזיקה 50%) וגלידות פלדמן. 

כוח המיקוח מול רשתות המזון צפוי לגדול

ליימן שליסל היא כאמור אחת מחברות המזון הגדולות והחזקות בישראל, כך שהרחבת הסל שהיא מציעה לרשתות המזון צפוי מחד לחזק את כוח המיקוח שלה מולן, ומאידך לאפשר ל"טעמי הגליל", יצרנית מזון ישראלית קטנה בהרבה, להתרחב ולהתבסס על יכולות השיווק וההפצה המשומנות שלה.

מבחינת ליימן שליסל ישנן שלוש סיבות מרכזיות לביצוע העסקה: התרחבות לתחום של מוצרים בריאים יותר; העובדה כי היא יצרנית ישראלית; ואפשרות כניסה לתחום שכולל ייצור מותג פרטי עבור רשתות המזון הגדולות.

"העולם היום הופך לעולם של מותג פרטי, וזו הדרך שלנו להיכנס גם לשם. נדע למכור לרשתות השיווק גם מותג פרטי של המוצרים המיוצרים במפעל", אמר ל"גלובס" מוני ליימן, בעלים משותף ומנכ"ל ליימן שליסל.

מתכוננים לרפורמת הסימון המזיק

ברקע העסקה כאמור עומד הרצון של ליימן שליסל להרחיב את הפורטפוליו שלה למוצרים בריאים יותר. בשנים האחרונות טעמי הצרכנים השתנו, ובמקביל הרגולציה בדמות משרד הבריאות מאלצת את חברות המזון לשנות את התמהיל שהן מציעות.

כך, בינואר 2020 צפויה להיכנס לתוקף רפורמת הדגל של משרד הבריאות - סימון המזון המזיק - שמחייבת את חברות המזון לסמן מוצרים שמכילים כמויות מזיקות של סוכר, נתרן ושומן רווי - מציאות שתעשיית המזון כולה נערכת אליה.

חלק משמעותי מהפורטפוליו הנוכחי של ליימן שליסל כולל ממתקים וחטיפים, וכעת היא פועלת כאמור להרחיב אותו גם לכיוונים שנחשבים בריאים יותר, מתוך כוונה להתאימם לשינויים בהרגלי הצריכה. "הצרכן הישראלי מעריך יותר ויותר מוצרי מזון בריאים ואינו מתפשר על איכות המוצרים שהוא צורך", מציין ליימן. לכן, לדבריו, "בין השיקולים המרכזיים שהובילו אותנו לרכישה בלטה העובדה שמדובר בחברה אשר חרתה על דגלה לייצר מוצרים בריאים וטבעיים".

מבחינת ליימן, צידוק נוסף לרכישה הוא כאמור היותה יצרנית ישראלית. "אנחנו במגמה של העדפת יצרנים בארץ, כולל הסטה של יצוא מחו"ל לייצור בארץ דוגמת קליית גת. נעדיף לייצר בפריפריה כמו קריית שמונה ושדרות על פני ייצור בטורקיה או בארה"ב", אומר ליימן ומפרט כי לאחרונה העבירה החברה ייצור של סוכריות גומי ומרשמלו מטורקיה לשדרות.

תחום נוסף שמעניין את ליימן שליסל בהקשר זה הוא יצוא. עד היום החזיקה יבואנית המזון בפעילות קטנה של יצוא בהיקף של מיליוני שקלים בודדים בלבד, אך כעת היא מעוניינת להרחיבו לחו"ל בהיקפים משמעותיים יותר, ובכוונתה לייצא מוצרי מזון לשוק הכשר ולשוק הכללי באירופה ובארה"ב ולהפוך את הסילאן או את ממרח התמרים לפעילות מהותית. ברקע - ההצלחה של שטראוס עם מותג החומוס שלה בארה"ב, שמפיחה תקווה גם עבור שווקים נוספים בתחום המזון שנתפס כבריא יותר.