רפורמת הקנאביס של משרד הבריאות נכנסה לתוקף באופן לא רשמי

משרד הבריאות ניתק את המחשב המנפיק את המרשמים מהסוג הישן • חלק מהמוצרים שבהם תלויים המטופלים לא יהיו זמינים בבתי המרקחת, ובינתיים יכולות החברות לספק את המוצרים הללו ללקוחות כ"בית מרקחת נייד" • בבתי המרקחת זמינים כיום מוצרים של שתי חברות, שיח ו-BOL, ואילו בשיווק על ידי בתי מרקחת נייד זמינים מוצרים של חברות נוספות, ובהן אינטרקיור

קנאביס רפואי \ צילום: שאטרסטוק
קנאביס רפואי \ צילום: שאטרסטוק

רופאים שניסו להנפיק היום (ב') למטופלי קנאביס רישיונות או בקשות לרישיונות לפי אסדרת הקנאביס הרפואי הישנה, נתקלו בחוסר תגובה מן המחשב. לעומת זאת, המחשבים המנפיקים מרשמים לפי האסדרה החדשה עובדים כרגיל.

משרד הבריאות אמנם לא פרסם כל מסמך רשמי, אך כיוון שבעבר הוצהר כי האסדרה הישנה תפוג לקראת סוף אפריל, הגיע השוק למסקנה כי זה מה שקרה היום: רפורמת הקנאביס החדשה נכנסה לתוקף בלעדי.

מטופלים רבים אשר רישיונם הישן עומד לפוג, הביעו תרעומת על המצב שכן לא כל המוצרים שהיו קיימים באסדרה הישנה ניתנים לרכישה על פי האסדרה החדשה. ברמה העקרונית, כמעט כל הזנים שהיו זמינים בעבר, אמורים להיות זמינים גם לפי האסדרה החדשה. ואולם בפועל, לא כל הזנים באמת קיימים על המדף.

בשנה האחרונה פעלו שתי התקינות לקנאביס רפואי זו לצד זו, כאשר האסדרה החדשה הוגדרה כפיילוט. תמצית ההבדלים ביניהם היא כי האסדרה הישנה קובעת כי מגדלי הקנאביס מוכרים את המוצרים ישירות לצרכן, כשהם מסומנים על פי זן הצמח. באסדרה החדשה, חייבים להעביר את המוצרים דרך מפעל יצור, אחר כך דרך רוקח רשמי. כמו כן, על פי האסדרה הישנה מסומנים המוצרים על פי זן ואילו באסדרה החדשה הם מסומנים לפי הרכב החומרים הפעילים - אך אלה אמורים להיות אותם המוצרים.

בפועל בבתי המרקחת זמינים כיום מוצרים של שתי חברות, שיח ו-BOL, ואילו בשיווק על ידי בתי מרקחת נייד זמינים מוצרים של מספר חברות נוספות, ובהן אינטרקיור . מספר חברות שקיבלו אישור GAP לגידול על פי הרפורמה החדשה בחודשים האחרונים, עדיין אינם ערוכים עם מלאי של מוצרים מאושרים. בחברת תיקון עולם, מובילת השוק על פי הרפורמה הישנה, ישנו מחסור במוצרים על פי הרפורמה החדשה, והחברה כלל אינה מספקת תפרחת, אלא רק שמנים.

מטופלים הביעו היום דאגה מכך שהרפורמה נכנסה לתוקף לפני שכל המוצרים אליהם התרגלו אכן זמינים לרכישה. בשעה זו טרם התקבלה תגובת היק"ר, יחידת הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות.