הון סיכון | פודקאסט

"יזמים שרוצים לבוא אלינו בשביל אקזיט? עדיף שלא יגיעו"

דניאל קרפ הוא דירקטור מנהל ההשקעות והרכישות של סיסקו בישראל ובאמריקה הלטינית • בכל שנה יש לקרן תקציב השקעות מעל 200 מיליון דולר, שהשקיעה עד כה בכ-250 חברות • 40% מהן כבר עשו אקזיט או הונפקו • מה הסיכוי שהסטראט-אפ שלכם הוא הרכישה הבאה של סיסקו? • האזינו

"מה זו קרן תאגידית"? שואל אותנו בחיוך דניאל קרפ, דירקטור מנהל של ההשקעות והרכישות של סיסקו בישראל ובאמריקה הלטינית. שואל ומסביר לנו בפשטות "זוהי קרן שפועלת מטעם חברה גדולה, כמו סיסקו, ויכולה לפעול במספר מבנים משפטיים ופיננסיים. בסופו של דבר, קרן כזו יכולה להיות אסטרטגית - קרי, לשרת את הצרכים העסקיים של החברה; או פיננסית - קרי, להימדד על הרווח שהיא מחזירה לארגון".

הקרן הגלובלית של סיסקו מנהלת בשווי של מעל 2 מיליארד דולר. בכל שנה לקרן יש תקציב השקעות של מעל 200 מיליון דולר, והשקיעה עד היום בחברות דוגמת Gong.io, Prospera ו-GuardiCore. בריאיון לפרק השביעי של "עוד פודקאסט לסטארט-אפים" (עונה 6) שוחחנו עם קרפ על קרן הון-סיכון תאגידית ומה תפקידה של הקרן באקו-סיסטם הישראלי.

"קרן הון-סיכון תאגידית לא מתאימה לכל ארגון, וגם כשהיא קיימת - היא פועלת באופן שונה בכל תאגיד ותאגיד", מסביר קרפ. "קרן תאגידית יכולה להיות פיננסית - כלומר, להתחשב יותר בהחזרים למשקיעים בקרן, ומהו הרווח שהסטארט-אפים והקרן מייצרים לארגון; מאידך, קרן אסטרטגית תעזור לתאגיד להסתכל על טכנולוגיות חדשות וקיימות שהארגון מתעניין בהם, דרך ההשקעות של הקרן".

קרפ מבהיר כי הקרן של סיסקו היא גם אסטרטגית וגם פיננסית: "אנחנו נמדדים גם את ההחזרים השנתיים, אך גם נעזרים בהשקעות שלנו כדי לחזק את סיסקו בתחומי פעילות קיימים ולהיכנס לתחומי פעילות חדשים. זה אומר שאנו עושים בדיקות טכנולוגיות מעמיקות בחברות שאנו משקיעים בהן, וסטארט-אפ שמגייס מאיתנו השקעה יצטרך לשוחח עם לא מעט אנשים בארגון".

במה אתם משקיעים ובאיזה שלב?

"אנו משקיעים בעיקרון בסבבי B ו-C, אך התחלנו לאחרונה להשקיע גם בשלבים מוקדמים יותר - סבב A ואילך. אנו משקיעים בעיקר לטווח ארוך ונרשום בדרך כלל שיק ראשון של כמה מיליוני דולרים, ונמשיך לתמוך בחברות הפורטפוליו שלנו לאורך הדרך".

עד כה השקיעה הקרן של סיסקו בכ-250 חברות, 35% מהן עדיין אקטיביות וכ-40% מהן נרכשו על ידי חברות אחרות או הונפקו. קרפ מתגאה בכך ש"רק" 6% מחברות הפורטפוליו של הקרן נרכשו על ידי סיסקו. "יזמים רוצים לבוא אלינו בשביל אקזיט? עדיף שלא יגיעו", מציין קרפ.

מהי קרן תאגידית וכיצד היא עובדת? מה מחפשים מנהלי ההשקעות של סיסקו בישראל? איך מזהים סטארט-אפ מוצלח בשלבים הראשון, אחרי ניסיון רב, בן 250 השקעות שונות? כל זאת ועוד, בפרק החדש של עוד פודקאסט לסטארט-אפים. 

■■

"עוד פודקאסט" היא תוכנית ליזמים בתחילת דרכים וכאלה המתעניינים ביזמות. במסגרת הפודקאסט, אנו מארחים דמויות מובילות בתעשיית הסטארט-אפים והחדשנות בישראל - לרבות משקיעי הון-סיכון, יזמים ואנשי מקצוע אחרים - בכדי לאפשר למאזינים מפגש בלתי אמצעי עמם. בחלק מהתוכניות, אנו מאפשרים גם לקהל הרחב לשאול את האורחים שאלות שמעניינות אותם.

הפודקאסט הינו בשיתוף מערכת "גלובס", ובתמיכת Rise TLV.

את "עוד פודקאסט" מנחים תומי בר-אב, יועץ לאסטרטגיה שיווקית לסטארט-אפים, לשעבר מנהל השיווק של חברת ארגוס ותוכנית MassChallenge (האקסלרטור הגלובלי הגדול בעולם) ו גיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארט-אפים ישראלים בלוס אנג'לס).