האביב של ת"א: הבורסה עלתה ב-5% באפריל והשלימה זינוק של 13% מהשפל בדצמבר

מדד ת"א-35 רחוק 6% משיאו ב-2015, ואילו מדד מניות הבנקים, שנסחר היום במגמה חיובית בניגוד לכיוון הכללי, עלה לרמת שיא • בצד השלילי, מדד הביומד סיכם את אפריל בירידה של 6%, המקזזת את התשואה החיובית שלו מתחילת השנה ל-11%

סרטון של הבורסה שממליץ להשקיע בשוק ההון./ צילום מסך
סרטון של הבורסה שממליץ להשקיע בשוק ההון./ צילום מסך

למרות הירידות בבורסת ת"א ביומיים האחרונים - שהואצו היום על ידי מניות הקניונים ורשתות האופנה, על רקע כניסתה הצפויה של אמזון לשוק המקומי - מסכמת הבורסה את חודש אפריל כחיובי למדי, עם עלייה של כ-5% במדד ת"א-35, המצטברת לכ-10% מתחילת השנה - רמה המעמידה אותו מרחק 6% מרמת השיא שקבע במהלך 2015.

תשואות דומות שמציג מדד ת"א-125 בסיכום חודשי ומתחילת השנה, הובילו גם אותו מרחק נגיעה (כ-2%) מרמת השיא שקבע בחודש ספטמבר האחרון, ואילו עלייה חודשית של כ-4% שרשם מדד ת"א-90 הובילה אותו לרמת שיא חדשה בתחילת השבוע, עם עלייה מצטברת של כ-14% מתחילתה של 2019.

אפריל היה חודש חיובי גם במגזר הפיננסים, עם עליות של 6%-7% במדדי הבנקים והביטוח (ועליות של כ-14% וכ-10%, בהתאמה, מתחילת השנה). העוצמה שהפגין היום מדד הבנקים, שנסחר במגמה חיובית, בניגוד לכיוון המסחר הכללית, שלחה אותו לרמת שיא, בעוד מדד הביטוח רחוק כ-10% משיאו, שנקבע בתחילת 2018.

עלייה חודשית דומה לסקטור הפיננסים (כ-6%) מציג מדד הטכנולוגיה, שבולט מתחילת השנה בקפיצה של כ-24%, שהובילה גם אותו בתחילת השבוע לרמת שיא. קפיצה דומה בארבעת חודשי השנה הראשונים מציג מדד הנדל"ן, שבאפריל הסתפק בעלייה של כ-4%.

בצד השלילי, מדד הביומד סיכם את אפריל בירידה של כ-6%, המקזזת את התשואה החיובית שלו מתחילת השנה לכ-11%, ואילו מדד הנפט והגז מסכם חודש עם תשואה אפסית ועלייה של כ-14% בארבעה חודשים. קפיצה של כ-7% במדד התקשורת באפריל קיזזה את הירידות מהן הוא סבל מוקדם יותר השנה, כך שבארבעה חודשים הוא מציג עלייה של כ-3%.

עליות בוול סטריט ברקע

ברקע למגמה החיובית, גל של עליות שערים נרשם גם בבורסות בארה"ב, שמשך את המדדים המובילים שם לרמות שיא חדשות, או קרוב אליהן. מדובר בהתאוששות מהירה מגל הירידות החדות שנרשם בשוק האמריקאי עם סיומה של 2018, אחרי שהסנטימנט השלילי התחיל לאפיין את המסחר שם עוד קודם לכן, במהלך הרבעון הרביעי של השנה שעברה, וגרר את שאר שוקי ההון בעולם, ובהם השוק המקומי, לכיוון השלילי.

ההתאוששות הנוכחית מסכמת לת"א-35 עלייה של כ-13% מהשפל שאליו הגיעה במהלך גל הירידות של סוף 2018, ימים ספורים לפני הכניסה לשנת 2019.

גל העליות הנוכחי בשוק האמריקאי, שמשפיע על כיוון המסחר בשוק המקומי, נתמך בתוצאות כספיות חיוביות שמציגות עד כה החברות בשוק האמריקאי לסיכום הרבעון הראשון של השנה, שהפתיעו לא מעט מהאנליסטים, לצד תחזיות אופטימיות שפרסמו להמשך, וכן בנתונים חיוביים מהמשק האמריקאי.

למרות זאת, בשלב הנוכחי עוד מוקדם לדעת אם אותן סיבות העומדות מאחורי גל העליות יתקיימו גם בהמשך השנה, כשמנגד מרכיבים של חוסר ודאות לגבי המשך הצמיחה הגלובלית, ולא מעט סיכונים, בהם עתיד מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין והשפעתה על השווקים, עדיין לא נעלמו ועשויים לשנות את כיוון המסחר בהמשך.

בזירה המקומית, גם שוק האג"ח הקונצרניות לא נעדר מהחגיגה, עם עליות חודשיות של כ-1% שמציגים שלושת מדדי התל-בונד המובילים (20, 40 ו-60), המצטברות ל-4%-5% מתחילת השנה. זאת, כשרמות המרווחים בהם, כמגמה, עדיין נתפסות כאטרקטיביות יחסית בעיני חלק מהאנליסטים, וככל הידוע, גבוהות מאלה שהיו לפני כשנה וכשנתיים.

מדד תל-בונד גלובל החבוט, המרכז את מרבית סדרות האג"ח של חברות הנדל"ן האמריקאיות, שסבל מירידה דו-ספרתית ב-2018 בשל הצלילה באג"ח המגזר, התחזק באפריל בכ-0.5% והשלים טיפוס של 7% מתחילת השנה ועלייה של כ-15% מהשפל שלו בתחילת 2019. עליות אלה מחקו את הירידות החדות שמהן סבל בסוף 2018, והוא רחוק כ-4% מרמת השיא שלו בשנה האחרונה, שנקבעה בתחילת אוקטובר 2018.