הסתיימה העמימות: משרד הבריאות מאשר - רפורמת הקנאביס נכנסה לתוקף

הכניסה לתוקף של האסדרה החדשה הפתיעה את השוק, שאינו ערוך אליה • בבתי המרקחת ניתן כרגע לקנות מוצרים של שני מגדלים בלבד ואחד נוסף נמכר ישירות ללקוחות • מטופלי קנאביס מתכננים הגשת צו מניעה

חוות גידול קנאביס בצפון הארץ. החולים לא עודכנו / צילום: רויטרס, Amir Cohen
חוות גידול קנאביס בצפון הארץ. החולים לא עודכנו / צילום: רויטרס, Amir Cohen

משרד הבריאות אישר היום (ג') רשמית ל"גלובס", כי רפורמת הקנאביס החדשה נכנסה לתוקף. המשמעות: חולים שרישיון הקנאביס הרפואי שלהם פג, יוכלו לחדשו רק בתנאי הרפורמה החדשה. מטופלים בעלי רישיון שטרם פג, עדיין יוכלו לקנות את המוצרים לפי הכללים הישנים.

הרפורמה תוכננה לסוף אפריל, אך בכל זאת הפתיע התאריך המדוייק את השוק - שכן לא התקבלה הודעה רשמית אצל החולים, המטופלים או החברות, אלא בעת ניסיונות חידוש רישיונות לפי האסדרה הישנה, גילו הרופאים כי המחשב אינו מגיב. היום אישר משרד הבריאות, כאמור, כי אין מדובר בתקלה.

בשנה האחרונה חיו שתי התקינות זו לצד זו, כאשר האסדרה החדשה הוגדרה כפיילוט. תמצית ההבדלים ביניהם היא כי האסדרה הישנה קובעת כי מגדלי הקנאביס מוכרים את המוצרים ישירות לצרכן. באסדרה החדשה, חייבים להעביר את המוצרים דרך מפעל ייצור תקני, ואחר כך דרך בית מרקחת מורשה למכירת קנאביס.

הבדל משמעותי שני הוא שעל פי האסדרה הישנה מסומנים המוצרים על פי זן, ואילו באסדרה החדשה הם מסומנים לפי הרכב החומרים הפעילים. הבדל שלישי הוא המחיר - באסדרה הישנה הוא קבוע על 360 שקלים לכל כמות, בעוד שבאסדרה החדשה המחיר הוא לפי גרמים ונקבע על ידי בתי המרחקת. עבור רוב המטופלים - המוצר יתייקר. עבור חלקם, מחירו יגיע לאלפי שקלים.

מחסור בחלק מן המוצרים

נכון לעכשיו, 17 סניפי בתי מרקחת יכולים למכור מוצרי קנאביס, ומהם 11 סניפים של סופרפארם. בבתי המרקחת קיימים מוצרים של שני מגדלים: המותג BOL, ושלושה מוצרים המבוססים על חומר גלם של חברת שיח (אקסיבן המשווק על ידי רפא, קנארית המשווק על ידי קאן10 וניצן)

חברת קנדוק (בבעלות אינטרקיור) כבר משווקת את מוצריה ישירות לבית הלקוח דרך בית מרקחת בבעלות משפחת סגל, שהיא גם בעלת חברת פנאקסיה, בה מעובד חומר הגלם של רוב החברות הפועלות בשוק.

בית המרקחת של קבוצת פנאקיסה אמור לשווק גם את המוצרים של החברות פארמוקן בטר ו-IMC. היום המוצרים אינם זמינים בפועל. לשלוש החברות הללו מוצרים רלוונטיים במלאי, אולם הם לא כולם עברו את כל התהליך המאפשר שיווק. מפארמוקן נמסר כי המוצרים יהיו זמינים ללקוחות תוך מספר ימים, ב-IMC ובבטר דובר על כמה שבועות. ככל הנראה, תחילה גם הם יהיו זמינים דרך בתי המרקחת המשלחים ישירות ללקוח ורק אחר כך דרך רשתות הפארם. הכספות ברשתות הפארם הן קטנות, ולכן יוצגו בהן כנראה רק חלק מן המותגים וההרכבים, מצב שנותן כוח בידי רשתות הפארם ומוביל גם לעליית המחיר (שאותו קובע בית המרקחת). זו אחת הסיבות לעיכוב בסגירת ההסכמים המסחריים בין חלק מן החברות לבין בתי המרקחת. בשינוע לבית הלקוחות, ההגבלה הכמותית אינה קיימת ורשת אחת יכולה לשווק את כל המוצרים.

חברת תיקון עולם, מובילת השוק לפני הרפורמה, נמצאת כרגע במחסור בתפרחת שלא יתמלא עד יולי. לחברה מלאי של שמן קנאביס שתואם את האסדרה החדשה, אך אין לה כרגע הסכם עם בית מרקחת והיא נמצאת בתהליך תקינה לבית מרקחת עצמאי משלה, אותו היא מקווה להפעיל בקרוב. תיקון עולם מסרה כי היא בוחנת את האפשרות לעבוד עם בתי מרקחת נוספים. 

יצוין כי על פי הרפורמה, הלקוחות אינם משויכים עוד לחברה מסוימת ויכולים לבחור בכל קנייה מחדש בכל מותג שמוצרים תואמים את המרשם שלהם. עם זאת, רוב החולים מעוניינים להמשיך לרכוש את המוצר שהם צורכים כרגע.

לדברי ירון ברגר, מנכ"ל רשת הפארמה המקוונת לתחום הקנאביס, גרין פארמה, המשווקת מוצרים ישירות לצרכן, "אם מטופל שרישיונו פג יתקשר אלינו היום, נפנה אותו לרופא שרושם לו מוצר דומה ככל האפשר למה שקיבל בעבר ומתאים למצבו. אנחנו יכולים להציע היום מוצרים ברוב ההרכבים הקיימים, אבל לא בכל הזנים. אנחנו מאמינים שעם הזמן המשמעות של הזנים תפחת, וחולים יתרגלו ליצור את המוצרים לפי הרכבים". 

מטופלים הביעו היום דאגה מכך שהרפורמה נכנסה לתוקף בלעדי לפני שכל המוצרים אליהם התרגלו אכן זמינים לרכישה, כאשר ייתכן שחלק מן המוצרים לא יהיו זמינים וחלקם ימכרו במחירים גבוהים. דנה בראון, המובילה את בג"צ החולים נגד הרפורמה, אמרה כי "עמותת הקנאביס הרפואי מזועזעת מהזילות בחיי אדם שמפגין משרד הבריאות שתפקידו להגן עלינו. משמעות הוצאת הרפורמה לדרך היא מניעת טיפול ממי שידם אינה משגת לעמוד במחיר וסכנה לאלפי מטופלים, ילדים או קשישים, שיאלצו לעבור לטיפול חדש שאינו מוכר להם. עמותת מטופלי הקנאביס הרפואי תפנה בימים הקרובים לבגצ לשם עצירת הרפורמה לאלתר".

בראון, חולה במחלת ניוון שרירים, סיפרה את סיפורה האישי וציינה כי בעקבות מחסור בזן הספציפי המתאים לה במהלך חודש יוני 2018, היא איבדה את היכולת הפיזית לעכל מזון. גם לאחר שהזן חזר, השיקום היה איטי ובשלב זה היא נכנסת ויוצאת מאשפוזים, וסובלת ממחסור חמור בויטמינים שמוביל לשירת שיער, נשירת ציפורניים ותסמינים נוספים. הרפורמה עלולה להשאיר אותה ביוני ללא מוצר מתאים או עם מוצרים במחירים גבוהים מאוד.

דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים, הוסיף כי: "הרפורמה בעיקרון מבורכת בעיני אבל היום ישנן שתי בעיות עיקריות. האחת היא שאין מספיק רופאים הרושמים את המוצר. אמנם הוכשרו 100 רופאים, אולם רק חלקם מנפיקים מרשמי קנאביס בפועל, מסיבות שונות. בין היתר, הם נתקלים בהרבה בירוקרטיה, ומרגישים שהם מתמודדים בתחום הזה עם משימות רבות שאינן במסגרת תפקידם.

"ישנו גם מחסור בחומר הגלם, בעיקר בתפרחת. אנחנו מאמינים שהמחסור הזה יסתדר, כי החברות מתכננות כושר יצור מעבר לדרוש לשוק הישראלי. לעומת זאת, עניין המחיר צפוי להמשיך להוות בעיה עבור המטופלים הזקוקים לכמויות גדולות של המוצר. ייתכן שכאשר יחל יצוא הקנאביס מישראל, או כשתגבר התחרות, תהיה ירידת מחירים".