אילן ישועה | בלעדי

עידו אשד, סמנכ"ל מוצרים בכיר בוואלה, צפוי להחליף את אילן ישועה בניהול האתר

אילן ישועה, המכהן בתפקיד מאז 2006, עתיד לעזוב בסוף חודש יוני • במקביל, קבוצת בזק מעלה הילוך בניסיונות למכור את האתר ומנהלת מגעים מתקדמים עם קשת ואיש העסקים לאוניד נבזלין, מבעלי קבוצת "הארץ" והמגזין "ליברל"

אילן ישועה / צילום: איל יצהר
אילן ישועה / צילום: איל יצהר

עידו אשד, המכהן כסמנכ"ל מוצרים בכיר באתר וואלה, צפוי להחליף את אילן ישועה בתפקיד המנכ"ל - כך נודע ל"גלובס". ישועה, שמסכם בימים אלה את הליכי פרישתו מקבוצת בזק, צפוי לעזוב את התפקיד בסוף חודש יוני.

שמו של ישועה, נזכיר, עלה לתודעה הציבורית שמחוץ לעולם הכלכלי בקונוטציה שנויה במחלוקת סביב תיק 4000, שנוגע, בין היתר, ליחסים שהיו בין הבעלים של וואלה שאול אלוביץ ומנהליו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשפחתו ולסיקור מוטה שקיבלו לכאורה. נתניהו ואלוביץ מכחישים את החשדות נגדם. 

עם זאת, בעולם הפרסום הדיגיטלי והתוכן נרשמות לזכותו של ישועה זכויות רבות. למעשה, הוא האיש שמזוהה עם הפיכתה של וואלה לכלי תקשורת מרכזי, בעיקר בגלל חזון ותעוזה עסקית.

ישועה התמנה למנכ"ל אתר וואלה ב-2006, והשכיל להתאים אותו למציאות הדיגיטלית שהשתנתה. במהלך השנים הפך האתר תחת ניהולו לספק תוכן משמעותי בתחומי האקטואליה, הוא הקים אולפני טלוויזיה, פיתח את יכולות הדאטה ועמד מאחורי יוזמות עסקיות שהניבו לבעלי המניות שלו דיבידנדים בסכומים שנאמדים במיליוני שקלים - כמו למשל מכירת יד2 לחברת התקשורת הגרמנית אקסל שפרינגר.

החודשים האחרונים סביב התפוצצות פרשת תיק 4000 (שבמסגרתה העיד ישועה במשטרה על שהתרחש באתר וחשף, בין היתר, הקלטות של בעלי הקבוצה דאז שאול אלוביץ), השינויים בבעלות על הקבוצה ועצירתם של חלק מהמהלכים שהוביל על-מנת להקפיץ את וואלה צעד נוסף קדימה, נתנו את אותותיהם מבחינת ישועה. כבר תקופה ארוכה שבענף מדברים על עזיבתו הצפויה, אך עד כה לא היה לכך תאריך יעד וגם לא שם של מחליף.

הבחירה להפקיד את ניהול האתר בידי אשד מעידה על המקום שוואלה נמצאת בו - אי-ודאות. אשד הוא אמנם דמות מוערכת, ותחום אחריותו כיום נוגע לניהול של כלל מוצרי החברה, לרבות בניית אסטרטגיית מוצרים. עם זאת, סביר להניח כי אם היה ברור היום מי יהיה בעל הבית של וואלה בעוד כמה חודשים, בחירת המחליף לישועה הייתה מתנהלת אחרת. כבר תקופה ארוכה שבזק מנסה למכור את האתר, ואין ספק כי לזהות הקונה תהיה השפעה על גם זהותו של המנכ"ל. כך שברור שאף פיגורה מחוץ לחברה לא תבוא לקדנציה שהסבירות שהיא תימשך זמן רב אינה גבוהה.  

מהמורות לא פשוטות 

בתוך כך, קבוצת בזק מעלה הילוך בניסיונות שלה למכור את וואלה. אמש (ב') נחשף ב"גלובס" כי קבוצת קשת 12 ואיש העסקים לאוניד נבזלין מבעלי קבוצת "הארץ" והמגזין "ליברל" בוחנים את האפשרות לרכישת האתר

מכירת וואלה עברה בחודשים האחרונים מהמורות לא פשוטות. האתר נמצא על המדף כבר כמעט שנה לפי תג מחיר של למעלה מ-200 מיליון שקל, ולצורך מכירתו נעזרה קבוצת בזק, המחזיקה ב-100% מהמניות, בשירותיו של בנק ההשקעות ווליו בייס. ישועה ניסה לקדם את המכירה ונפגש בעבר עם גופי תקשורת, בהם רשת (לפני המיזוג עם ערוץ עשר); קבוצת RGE, ששלטה באותו הזמן בערוץ עשר; איש העסקים אלי עזור, בעל השליטה בקבוצת "מעריב"; ונציגים של "ישראל היום". עם הזמן הבינו בקבוצה כי קיים פער משמעותי בין הציפיות שיש להם לבין ההצעות שיקבלו בפועל. למעשה, פרט לעזור שהגיש הצעה שנתפסה בבזק כ"מעליבה", אף קבוצה לא הציעה הצעה משמעותית. 

ל"גלובס" נודע כי לאחרונה נפרדה בזק מבנק ההשקעות שליווה אותה, ועניין המכירה עבר ישירות לידיו של שלמה רודב, יו"ר קבוצת בזק, שמקדם אותה לצד ישועה. השניים, ששאפו להגדיל את מאגר הקונים הפוטנציאליים, אף ביצעו פניות יזומות למספר גורמים בשוק.

אין ודאות שהעסקה תצא לפועל

לכאורה, החיבור המתבקש לוואלה הוא עם גורם מדיה שיש לו תוכן אך לא מחזיק בזרוע דיגיטלית חזקה כמו ליברל או רשת. במובן הזה מפתיע לפגוש את קשת במשחק, שכן הקבוצה מחזיקה בזרוע דיגיטלית חזקה בדמות מאקו, שבה הושקעו עד היום מיליוני שקלים, והיא נחשבת לרווחית ואסטרטגית. 

גם רשת כאמור נחשבת עדיין למועמדת משמעותית לרכישת האתר. כפי שנחשף ב"גלובס", לאחרונה חידשה רשת את המגעים לרכישת האתר, והצדדים נפגשו מספר פעמים, אך עדיין יש ביניהם פערים גדולים, ולכן אין כעת ודאות שהעסקה תצא לפועל.

אילן ישועה ובזק בחרו שלא להגיב לידיעה. 

*** חזקת החפות: ראש הממשלה בנימין נתניהו ואיש העסקים שאול אלוביץ מכחישים את העבירות המיוחסות להם במסגרת החקירות שהתנהלו נגדם. נתניהו ואלוביץ לא הורשעו בכל עבירה, ויודגש כי גם לאחר ההחלטה על הגשת כתב אישום נגדם, בכפוף לשימוע, הם זכאי ליהנות מחזקת החפות.