מסתמן: היועמ"ש צפוי להודיע בקרוב לדרעי על העמדתו לדין בכפוף לשימוע

לפי ההערכות, מנדלבליט והפרקליטות יודיעו בקרוב על החלטתם לאמץ לפחות חלק מהמלצות המשטרה בעניינו של יו"ר ש"ס ולזמנו לשימוע לפני העמדה לדין פלילי בגין עבירות מס במיליוני שקלים והלבנת הון - וייתכן שגם בגין מרמה והפרת אמונים

יו"ר ש"ס, אריה דרעי / צילום: רפי קוץ
יו"ר ש"ס, אריה דרעי / צילום: רפי קוץ

היום (ב') בשעות אחר-הצהריים יושבעו בטקס חגיגי, 120 חברי הכנסת ה-21. אבל מעל הטקס החגיגי צריכות לרחף גם דאגה ותוגה. לפי ההצהרות של כמה מבכירי הסיעות בקואליציה העתידית, הכנסת הנוכחית תשמש אותם כעיר מקלט לחשודים בשחיתות, ובראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר ש"ס השר אריה דרעי והשר חיים כץ. זאת, באמצעות הליכי חקיקה שיעניקו להם חסינות מפני העמדה לדין פלילי.

בזמן שנתניהו משחק משחקי כוח מול היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, מנסה לכופף את ההליך המשפטי ללוחות הזמנים הנוחים לו ונמנע מלקחת אליו את חומרי החקירה לקראת השימוע - דרעי הוא זה שבתיק שלו עומדת להתקבל החלטה משמעותית בימים או בשבועות הקרובים.

לפי המסתמן, היועמ"ש והפרקליטות יודיעו בקרוב על החלטתם לאמץ לפחות חלק מהמלצות המשטרה בעניינו של דרעי ולזמנו לשימוע לפני העמדה לדין פלילי בגין ביצוע עבירות מס בסכומים משמעותיים של מיליוני שקלים ובגין הלבנת הון. ייתכן כי דרעי יואשם בנוסף, בכפוף לשימוע, בעבירה של מרמה והפרת אמונים.

בנובמבר האחרון העבירה המשטרה את המלצותיה לפרקליטות, שלפיהן יש להעמיד לדין את דרעי בגין עבירות מס, עבירות הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים ושיבוש מהלכי משפט.

עניינן של עבירות המס והלבנת ההון שבהן חשוד דרעי הוא בעסקאות למכירת מגרשים בין בני משפחת דרעי לבין עצמם בהר שמואל ובגבעת שאול. לפי החשד, עסקאות אלה נעשו תוך ביצוע עבירות מס והלבנת הון. פרשה זו נחשפה ב"גלובס" על-ידי כתבת הנדל"ן, שלומית צור. כמו כן, חקירת דרעי עסקה בעניינים הבאים: רכישת מגרש על-ידי שר הפנים ביישוב ספסופה; הצהרות הון כוזבות לכאורה שמסר השר ליו"ר הכנסת ולמבקר המדינה; דיווחים חסרים בהצהרות הון לרשויות המס; ועוד.

המלצת המשטרה להעמיד לדין את דרעי בגין מרמה והפרת אמונים נגעה להעברות כספיות בסכומים של מאות אלפי שקלים, שהועברו לשר מאנשי עסקים שונים, ובמרכזם 200 אלף שקל שהעביר לו איש העסקים אילן שרעבי כהלוואה (שלא הוחזרה), במהות התשלומים, טיבם ואופן הדיווח עליהם.

בנוסף, המשטרה המליצה לפרקליטות להעמיד לדין את דרעי בגין שיבוש מהלכי משפט. זאת, בכל הנוגע לפנייתו של דרעי אל מקורב אליו שעמד להיחקר. לפי הודעת המשטרה, חרף העובדה שהשר דרעי נדרש מפורשות שלא לשוחח עם אחד המעורבים על הסוגיות שנחקרו והוזהר מפני שיבוש ראיות, הוא פנה אליו מיד בסמוך לסיום חקירתו ושוחח עמו על תוכן הדברים ועל עדותו הצפויה במשטרה ואף ריענן את זיכרונו. לפי המידע שבידי "גלובס", המדובר במשה ארבל, המקורב לשר דרעי; אולם ספק אם הפרשייה הזו תיכלל בסופו של דבר בכתב החשדות (כתב אישום הכפוף לשימוע) נגד דרעי.

דרעי כבר הורשע בעבר, במרץ 1999, בקבלת שוחד, במרמה והפרת אמונים ובעבירות נוספות שביצע בעת שהיה שר הפנים בפעם הראשונה. כשמונה דרעי בשנית לשר הפנים, בממשלה היוצאת, הגישה התנועה לאיכות השלטון עתירה לבג"ץ נגד המינוי. התנועה טענה כי דרעי לא יכול לחזור לכהן כשר בישראל לאחר שהורשע בשחיתות בעבר במסגרת תפקידו. ב-2016 פסק בג"ץ, ברוב של שני שופטים מול אחד, כי אין עילה לפסול את מינויו של דרעי לתפקיד שר הפנים. רק השופט ניל הנדל, בדעת המיעוט, טען כי צריך לבטל את המינוי. הנדל ציין כי עוצמת "היעדר הסבירות" רבה מאוד, במיוחד לאור הפגיעה הקשה בטוהר המידות.

להבדיל מנתניהו, שלפי המצב החוקי הקיים יוכל להמשיך לשמש כראש ממשלה גם אם יועמד לדין - הרי שלפי המצב המשפטי הנוכחי, דרעי במקרה כזה ייאלץ לפרוש מהממשלה. למרבה האירוניה, ההלכה המרכזית של בג"ץ העוסקת בכשרות מינוי שרים שנגועים בפלילים התקבלה בעניינו של דרעי, בסיבוב הקודם שבו הוא הסתבך. בפסק הדין מ-1993 שזכה לשם "הלכת דרעי ופנחסי" - בעניינם של השר דרעי וסגן השר רפאל פנחסי מטעם ש"ס, נקבע כי מי שהוגש נגדו כתב אישום אינו יכול להמשיך לכהן כחבר בממשלה - שר או סגן שר, זאת בלי שנדרשת הוראה נוספת מצד בית המשפט. החלטה זו הביאה לפרישתה של ש"ס מממשלת רבין השנייה.

דרעי עדיין לא במצב שהלכת דרעי-פנחסי חלה עליו, שכן שמורה לו עדיין הזכות להעלות טענות הגנה בהליך שימוע בפרקליטות. עם זאת, ישנה אפשרות ריאלית שדרעי לא יחכה לעתירות שיוגשו נגד מינויו, יקדים תרופה למכ, ויוותר על מינויו לשר עוד לפני שתתקבל החלטה סופית אם להגיש נגדו כתב אישום.

מה שמלמד על האפשרות הזאת היא ההתנהלות הציבורית-תקשורתית של דרעי בחקירה הנוכחית, שהיא אחרת לחלוטין מזו של נתניהו, למשל, וגם מהאופן שבו התנהל יו"ר ש"ס בפעם הקודמת שבה נחקר. לפחות כלפי חוץ, דרעי מקפיד בכבודה של מערכת אכיפת החוק. הוא נמנע מלהתגושש עמה בזירה התקשורתית ומטיל יהבו על הטיפול המשפטי של סנגוריו, עורכי הדין נבות תל-צור וירון ליפשס. תל-צור, נזכיר, מוביל בימים אלה גם את צוות ההגנה של ראש הממשלה.

דרעי מאמין באמת ובתמים שבניגוד להסתבכות הקודמת שלו עם החוק, מהתיק הנוכחי הוא ייצא בשלום. אחת מטענות ההגנה המרכזיות של דרעי נוכח החשד לעבירות מס שעומד במרכז החקירה נגדו, היא שאחיו, שלמה (מומו) דרעי, הוא שטיפל בעסקאות הנדל"ן החשודות כנגועות בפלילים; ושהוא, אריה דרעי, לא היה מודע אליהן ולא היה מעורב בהן באופן שצריך להטיל עליו אחריות פלילית. 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינם של אריה ושלמה דרעי, חיים כץ ובנימין נתניהו עודם בראשיתם, ושמורה להם חזקת החפות.