סוכני הנסיעות לבג"ץ: תנו לנו להמשיך למכור פוליסות ביטוח נסיעות

ממחר סוכני הנסיעות לא יורשו עוד למכור פוליסות ביטוח לנוסעים - כך לפי החלטת הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון, שקבעה כי רק סוכני ביטוח יוכלו למכור פוליסות אלה • לאור זאת התאחדות סוכני הנסיעות עתרה לבג"ץ למתן צו על-תנאי וצו ביניים נגד ההחלטה

ביטוח נסיעות / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
ביטוח נסיעות / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

ממחר (ד') סוכני הנסיעות לא יורשו עוד למכור פוליסות ביטוח לנוסעים - כך לפי החלטת הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון, שקבעה כי רק סוכני ביטוח יוכלו למכור פוליסות אלה. לאור זאת התאחדות סוכני הנסיעות עתרה לבג"ץ למתן צו על-תנאי וצו ביניים נגד הממונה על הביטוח והאגף לפיקוח על שוק ההון, הביטוח והחיסכון באוצר.

טענת ההתאחדות היא כי מי שייפגע יהיו הנוסעים, שעשויים לוותר על ביטוח נסיעות מחד (ובכך המדינה תספוג עלויות של מאות מיליוני שקלים במקרה של תאונות או אסונות), ומאידך התחרות לשיטתם תוביל לעליית מחירים.

טענה אחרת היא שהמועד שהיה קבוע מראש לתחילת הוראת הממונה הוקדם במפתיע מ-1 ביולי 2019 ל-1 במאי 2019, ובכך ההתאחדות טוענת ל"הפרת הבטחת הריבון ומנוגדת להנחיית בג"ץ לצדדים לפעול למען הגנת אינטרס הנוסעים הישראלים לחו"ל, בהליך רכישת ביטוח נסיעות יעיל ופשוט".

ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני הביטוח, הדגיש בעניין זה "כי תחום ביטוח הנסיעות איננו מוצר מדף, אלא הוא דורש מיומנות וידע, סוכני הביטוח יודעים להתאים את הפוליסה לצורכי הנוסע". עוד הוא מזכיר כי "החוק בישראל מחייב רישיון כדי עסוק בביטוח, ולסוכני הנסיעות אין רישיון".

התאחדות סוכני הנסיעות גורסת כי השינוי, שמגיע אחרי עשרות שנים שבהם הלקוחות הישראלים רוכשים ביטוח לנסיעותיהם אצל סוכני הנסיעות, אף מנוגד לנהוג במדינות העולם המתקדמות, לרבות מדינות האיחוד האירופי, "מכיוון שסוכני הנסיעות הם הגורם היעיל והמקצועי בהבנת צורכי הלקוח למכירת ביטוח נסיעות לחו"ל לנוסעים".

בהתאחדות מעריכים כי עבור סוכני הנסיעות שנמצאים ממילא בשוק מאתגר אל מול הגידול בקניות אונליין למוצרי תיירות - מדובר באובדן רווחים של 26 מיליון שקל בשנה.

לפני פיזור הכנסת אף הוגשה הצעת חוק שתאפשר לסוכני הנסיעות להמשיך ולמכור פוליסות ביטוח. ההצעה עברה קריאה טרומית, אולם כמו הצעות אחרות היא "נתקעה" עם החלפת הכנסת, עוד לפני שהגיעה לקריאה ראשונה.