כמה זמן ייאלצו להמתין רוכשי דירות במחיר למשתכן? תשאלו את אייכלר

ח"כ ישראל אייכלר תקף את מחיר למשתכן - תוכנית הדגל של שר האוצר - וטען כי רוכשי הדירות בתוכנית ייאלצו לחכות עוד שנים ארוכות לקבלת היתר בנייה • עד כמה הוא בקיא במספרים? • המשרוקית של גלובס

ישראל אייכלר / צילום: איל יצהר
ישראל אייכלר / צילום: איל יצהר

ח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה לא מרוצה מהטיפול במשבר הדיור. כשנשאל בגלי צה"ל על הדרישות הקואליציוניות שתציג מפלגתו, הוא עקץ את הישגי תוכנית הדגל של משה כחלון: "כל התוכניות של מחיר למשתכן עדיין לא נוגעות בקצה של 60,000 אנשים שסיפרו להם שיש להם דירות, ורק ל-20,000 הוגשו בקשות להיתר בנייה. שימו לב, 40,000 זוגות צעירים יש להם אשליה של דירה, ואין להם זכר של דירה בחמש שנים הבאות".

אייכלר מתייחס למלכוד שנעוץ בתהליכי ההגרלה הייחודיים של מחיר למשתכן: המדינה משווקת מגרשים שבהם הקבלן מתחייב לבנות דירות מוזלות, ובמקביל מעניקה למבקשי דיור אישור להתמודד על הדירות בהגרלות. אלא שבזמן ההגרלה אין עוד דירות: לרוב הקבלן עוד לא קיבל היתר בנייה, ולפעמים אפילו לא ביקש.

האם המצב חמור כפי שאייכלר מתאר? הטבלאות הסבוכות שמשרד השיכון מעדכן מדי שבוע גורמות כאב ראש לכתבי נדל"ן, אבל החל באפריל 2018 מצוין בהן כמה דירות נכללות בפרויקטים שכבר הובטחו לזוכים בהגרלות, וכמה מתוכן קרובות לקבלת היתר בנייה.

הנתונים העדכניים ביותר פורסמו לפני פחות משבוע, ומהם עולה ש-58,501 דירות כבר הוגרלו לזכאים. המשמעות היא שמספר הזוכים גבוה מ-60 אלף, כי רבים מהזוכים הם זוגות. מבין הדירות האלה, רק 21,807 נמצאות בפרויקטים שקיבלו היתר בנייה מלא. זה עדיין שיפור ניכר. בינואר המספר עמד על כ-17 אלף, ולפני שנה על כ-5,600. קרוב ל-16 אלף דירות נמצאות בפרויקטים שכבר הוגשו לוועדות התכנון, אבל ממתינים להחלטה. רק לגבי 21,059 דירות הקבלנים אפילו לא הגישו בקשה להיתר.

בשורה התחתונה: דבריו של אייכלר נכונים ברובם. קרוב ל-60 אלף דירות הוקצו עד כה לזוגות וליחידים בהגרלות מחיר למשתכן. אכן, ל-21 אלף מהן עוד לא ניתן היתר בנייה מלא. עם זאת, 16 אלף דירות נמצאות בפרויקטים שכבר נכנסו לצנרת ועדות התכנון.