מפעל אמיליה קוסמטיקה בירוחם בסכנת סגירה; 250 עובדים יפוטרו

הקשיים שמעיבים על המשך הפעילות: עליית מחירי המים, תשתיות ייצור מיושנות שמקשות את התחרות בשוק, מגמה של הסרת מכסים שחושפת את המשק לתוצרת מיובאת והחלטה של חברת סנו שהייתה לקוח מרכזי של אמיליה להרחיב את הייצור העצמאי שלה

עובדי אמיליה קוסמטיקס מפגינים באוגוסט 2017 / צילום: דוברות ההסתדרות
עובדי אמיליה קוסמטיקס מפגינים באוגוסט 2017 / צילום: דוברות ההסתדרות

מפעל אמיליה קוסמטיקס שמעסיק כ-250 עובדים בירוחם מצטרף היום (ה') לרשימה המתארכת של המפעלים שעתידם לוט בערפל: גורמים שמקורבים לחברה העריכו כי המפעל שבירוחם ייסגר במהלך התקופה הקרובה - וזאת בשל הפסדים שנמשכים זה תקופה ארוכה.

עובדי המפעל התבשרו בימים האחרונים על כוונת ההנהלה לשאת ולתת עימם לקראת התכנסות להחלטה על סגירת המפעל. המו"מ צפוי להתחיל בשבוע הבא, בהשתתפות נציגי העובדים וההסתדרות הלאומית שמייצגת אותם.

גורמים באמיליה קוסמטיקה אמרו כי המפעל שבירוחם מתמודד עם קשיים רבים שמסבים לו פגיעה כספית מתמשכת ובהם תשתיות ייצור מיושנות שמקשות עליו את התחרות בשוק, מגמה של הסרת מכסים שחושפת את המשק לתוצרת מיובאת, החלטה של חברת סנו שהייתה לקוח מרכזי של אמיליה להרחיב את הייצור העצמאי שלה ועלייה מהשנים האחרונות במחירי המים.

לדברי הגורמים, ניסיונות שנעשו בעבר להבראת המפעל תוך הרחבת פעילותו בשווקים חדשים לא הובילו לשינוי משמעותי במצבו.

לפני כשבועיים ועד העובדים באמיליה וההסתדרות הלאומית הכריזו על סכסוך עבודה במפעל שבירוחם בעקבות מה שהגדירו "גרירת רגליים" מצד ההנהלה במו"מ לקראת חתימה על הסכם קיבוצי שיסדיר את מעמדם של העובדים. למרות שעל פי החוק בכוחם של העובדים לשבות - הפעילות במפעל נמשכת לפי שעה כרגיל.

מההסתדרות הלאומית נמסר בהתייחס למשבר המסלים באמיליה כי "הופתענו לשמוע על כוונת הבעלים לסגור את המפעל תוך פגיעה אנושה בעובדים המסורים שהקימו אותו. על פי הנתונים הכלכליים שנמצאים בידינו אין כל עילה כלכלית לסגור את המפעל וההסתדרות הלאומית בוחנת את המשך צעדיה ותגובתה להודעה החד צדדית של בעלי המפעל".

מאמיליה קוסמטיקס נמסר כי "מתקיימת הידברות עם עובדי החברה וברגל שתתקבל החלטה סופית בנושא - היא תימסר לעובדים במסגרת ההידברות שמתקיימת בין הצדדים".

גם במפעל פניציה בירוחם, שעוסק ביצור של בקבוקי זכוכית יש בימים אלה אי ודאות בנוגע לעתידו, וזאת כשברקע חרם מצד החרדים בשל פעילותו של המפעל בשבת.

לפני כשנה וחצי נסגר מפעל אחר בירוחם, נגב קרמיקה שהיה בבעלות קרן ויולה ו-140 עובדיו פוטרו.