ה-E קופה המרהיבה של מרצדס: 700 אלף שקל לדגם הבסיסי

ה-E קופה המרהיבה מקבלת מנוע חדש ו"ירוק", אבל בהחלט לא צמחוני • היא מתוכננת עבור הייטקיסטים לאחר אקזיט, ופחות עבור אנשי "הכסף הישן"

 

וירוס שמקורו לא ידוע פוקד לאחרונה את פלח רכבי היוקרה בישראל. לאחר שנים ארוכות של צמיחה מהירה ועקבית, התכווצו המכירות בפלח הזה ברבעון הראשון של 2019 בשיעור של כ-7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. יש הסבורים שמדובר בבעיה נקודתית שנובעת מעיכובים בייצור ובאספקה של גרסאות "פלאג-אין" יוקרתיות, שזוכות לפופולריות רבה בישראל. אחרים טוענים שאחראי לכך היבוא המקביל.

אבל קשה למצוא מי שיטען כי מדובר ברוויה של שוק רכבי היוקרה. בשנים האחרונות צמח מספרם של המיליונרים בישראל בלמעלה מ-8%, ורכבי יוקרה שעולים מאות אלפי דולרים הם עדיין בונוס-עצמי מבוקש ביותר באלפיון העליון, ולא רק בישראל. וכאשר מדובר בבונוסים-עצמיים, המוטו הוא "אם יש לך, תדאג שידעו את זה" או במילים אחרות, רכבי יוקרה מוחצנים.

מרצדס E450 קופה היא דוגמה בהחלט מייצגת לז'אנר. היא שייכת פורמלית למשפחת ה-E סדאן הסולידית, אבל מחצינה פרופורציות יותר ספורטיביות בשילוב גג קשתי רצוף ומרהיב, שנמתח לאחור בזווית חדה ללא עמודי תמיכה מרכזיים וחרטום דמוי כריש משחר לטרף, שאופייני למשפחת הקופה של מרצדס. מתיחת הפנים שעברה המכונית בשנה שעברה העניקה לה זנב הרבה יותר מושחז וחישוקי 19 אינץ' מעוצבים לתלפיות סוגרים היטב את הקצוות של חבילת מרשימה של נוכחות כביש, שלא מותירה צופים אדישים.

אם העיצוב החיצוני נועד לייצר ריגושים בסביבה החיצונית, תא הנוסעים הוא הדוניזם נטו. הרצפה הנמוכה יחסית דורשת קצת גמישות מהגב בעת הכניסה, אבל הפיצוי הוא אסתטיקה של מלון בוטיק יוקרתי: קווים רכים, זורמים ומינימליסטיים, עבודת עץ ועור מרהיבה, ושילוב צבעים שמאחוריו ניצבות מחשבה ואיכות גימור מהשורה הראשונה. בקיצור, סביבה שמאפשרת לשקוע בשלוות זן גם במהומה של נתיבי איילון.

צג מולטימדיה ענק ועתיר תפריטים הוא סטנדרט בדגם ה-E450, והנדסת האנוש זהה לזו של סדרה E. כלומר, היא מתוכננת עבור הייטקיסטים לאחר אקזיט, ופחות עבור אנשי "הכסף הישן".

המושבים הקדמיים מפנקים ומפוסלים היטב. למרות העובדה שכניסה לצמד הכורסאות האחוריות דורשת תמרון, הן מרווחות ונוחות באופן מפתיע עבור מבוגרים, שקומתם לא חורגת מהממוצע. האבזור התקני עשיר ומקיף, כמקובל בפלח, כולל כוונון חשמלי עתיר מצבים למושבים הקדמיים, גג פנורמי חשמלי ומערך מקיף של מערכות סיוע מתקדמות לנהג, בדומה לגרסת הסדאן.

גרסת ה-450 שהצטרפה השנה להיצע, מחליפה את גרסת ה-400 שנפלה קצת בין הכיסאות. היא עדיין מצוידת במנוע טורבו בנפח 3 ליטר בתצורת V6, אבל הפעם זה מנוע חדש לגמרי שהותאם למבחני הפליטה האירופאיים העדכניים ועל הדרך גם זכה לקפיצה בהספק מ-333 ל-367 כ"ס ולתוספת צנועה למומנט, שעומד כעת על 50 קג"מ עגולים.

המחיר הבסיסי: 700 אלף ש'

מרצדס טוענת שהמנוע הזה הרבה יותר "ירוק" וחסכוני מקודמו, אבל על הכביש הוא לא עושה שום הנחות לצמחונים. כאשר מחשב המנוע ניצב על אחד משני המצבים הספורטיביים, הוא מרגיש כמו קרניבור שמריח את המנגל של יום העצמאות. הוא בועט את הרכב מאפס ל-100 ב-5.6 שניות, צובר מהירות בקצב מרשים ומרגיש יציב ורגוע גם במהירויות אוטוסטרדה (של אירופה).

מערכת ההנעה הכפולה של מרצדס, סטנדרט ב-450, מעבירה את הכוח לגלגלים ביעילות מרשימה גם על משטחים חלקלקים. התיבה בת תשע המהירויות לא מתנגדת להוריד באופן מיידי שניים ואפילו שלושה הילוכים לנוכח פקודת האצה אגרסיבית. במצבי ההיתכנות הרגילים, המנוע חלק ומעודן והביקורת העיקרית שלנו נוגעת לצליל הספורטיבי, או למעשו להיעדרו. קצת מאכזב בהתחשב באגרסיביות החזותית. קרוב לוודאי שאי שם ברשימת האופציות היקרות של היצרן, מסתתר הפתרון לבעיה.

ואם כבר באופציות עסקינן, היינו ממליצים לצייד את הרכב במערכת מתלי האוויר של מרצדס. הגרסה התקנית מצוידת במתלי מתכת תקניים. חרף העובדה שהנוחות עדיין סבירה ברוב התנאים, שילוב של צמיגים בחתך קיצוני ומהמורות עמוקות על האספלט הישראלי מוציאים לעיתים את המרכב ואת הנוסעים משלוותם. המתלים הבסיסיים גם משחררים קצת יותר מדי נטייה ותנודות אנכיות בפניות, אם כי זו בעיקר תחושה סובייקטיבית. מי שיתגבר עליה יגלה שאחיזת הכביש של ההנעה הכפולה על כבישים מפותלים גבוהה הרבה יותר מהאומץ של הנהג. המצב הספורטיבי גם מלטש את תחושת ההיגוי, ובסך הכול גם נהגים יודעי ח"ן לא יקופחו.

במחיר בסיס של 699 אלף שקל, ה-450 קופה התייקרה רק בכ-3% לעומת ה-E400 קופה היוצאת. עם זאת, היא מציעה הרבה יותר אבזור תקני וכמובן תוספת לא מבוטלת להספק ולביצועים. בקיצור, עסקה טובה למי שיכול כמובן.