אופציות לעובדים תמורת תוספות שכר: הסכם קיבוצי חדש בסלקום

במסגרת ההסכם הקיבוצי חדש, עובדי סלקום יקבלו אופציות בתמורה לוויתור על תוספות שכר, והחברה תחסוך 54 מיליון שקל ב-EBITDA בתקופת ההסכם • עוד סוכם כי תקציב הרווחה יקוצץ משמעותית • במקביל גם שכר ההנהלה יקוצץ

חברת סלקום דיווחה היום (א') על הסכם קיבוצי חדש עם ועד עובדי החברה ועם ההסתדרות לשנים 2019-2020. ההסכם החדש בא לאחר שהנהלת החברה הודיעה כי תתקשה לעמוד בהסכם הקודם שנחתם, וזאת לאור התוצאות הכספיות כפי שהשתקפו בדוחות הכספיים האחרונים.

במסגרת ההסכם החדש הסכימו העובדים לוותר על תוספות שכר, ובתמורה הם יקבלו אופציות. סלקום  דיווחה על כך שההסכם יביא לחיסכון של 54 מיליון שקל ב-EBITDA לכל אורך התקופה.

במסגרת ההסכם לא תשולם תוספת השכר ב-2019, ולעובדים יוענקו אופציות חסומות בסך 14 מיליון שקל אותן יוכלו לממש במועדים קרובים על פני 4 שנים. תוספת השכר לשנת 2020 תידחה בשנה ל-2021. במקרה שהחברה לא תגיע ליעדי רווחיות שקבעו הצדדים, התוספת תידחה שוב.

עוד סוכם כי תקציב הרווחה יקוצץ משמעותית. במקביל גם שכר ההנהלה יקוצץ. 

שני הצדדים מסיימים את המשבר כשחצי תאוותם בידם. בפעם הראשונה מזה זמן רב מכירים העובדים במצב הקשה של החברה ושל שוק הסלולר בכללותו ומסכימים לוויתורים מתוך תחושה של שותפות גורל עם החברה.

כאשר הודיעה הנהלת החברה על פיצוץ ההסכם הקודם בשל הקושי שלה לעמוד בו, היא הבהירה כי אם לא יחול שינוי בהסכם, היא תיאלץ לפטר 250 עובדים. בהסכם החדש הוסר לחלוטין איום הפיטורים לשנתיים הקרובות. תוספות השכר שנדחו מומרות באופציות, כך שנוצר מנגנון שמייצר לשני הצדדים תמריץ להשתפר.

במקביל לקיצוץ של 10% בשכר ההנהלה, גם שכרם של הדירקטורים יקוצץ ב-25%, וזאת עד שהעובדים יקבלו את תוספת השכר שאותה הסכימו לדחות.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מסר: "מדובר בהישג פורץ דרך ובהוכחה נוספת לחשיבותה של העבודה המאורגנת ושל ההסתדרות להגן על העובדים ולשמור על חוסנה של החברה. ההסכם שנחתם הוא התשובה לכך שישנן דרכים אחרות, לעתים יצירתיות, להשאיר את העובדים המסורים במקום עבודתם ולאפשר להם להיות חלק פעיל בהחלמתה של החברה. אני מברך את יו"ר הוועד מיה יניב ומודה לכל מי שנטלו חלק ביישום הסכם זה ומאחל הצלחה לכל הצדדים".

יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי טק, יקי חלוצי, מסר: "העבודה המאורגנת בסלקום רושמת היום הצלחה כבירה. הצלחנו לייתר את הצורך בפיטורי התייעלות ולהביא את העובדים כשותפים-משקיעים בעתיד החברה". 

יו"ר ועד עובדי קבוצת סלקום, מיה יניב, מסרה: "באמצעות חשיבה עמוקה ויצירתית מחוץ לקופסה, הפכנו את המשבר שלנו להזדמנות אמיתית, בין היתר על-ידי החלפת תוספת השכר לשנת 2019 בחבילה הונית ומניעת פיטוריהם של מאות מעובדי קבוצה. אני מאמינה בלב שלם שגם העובדים צריכים ליהנות מעליית שוויה של סלקום בעתיד, וקבלת המניות הופכת אותם הלכה למעשה לחלק מבעלי הקבוצה ושותפים להצלחה. אלפי עובדי סלקום מביעים היום אמון מלא בעתידה".