המבקר: המשטרה לא נותנת מענה הולם לטיפול בעבירות רכוש ופריצות

לפי דוח מבקר המדינה, שליש מתיקי החקירות של עבירות הרכוש נסגרים בתוך יום או יומיים בעילת עבריין לא נודע, והסיכוי שעבריין רכוש ייתפס בידי המשטרה ויוגש נגדו כתב אישום הוא נמוך • רבים מהאזרחים אינם מדווחים למשטרה על פריצות, בין היתר בשל חוסר האמון שלהם ביכולתה לטפל בתלונתם

פריצה, שוד, גניבה / צילום: שאטרסטוק
פריצה, שוד, גניבה / צילום: שאטרסטוק

משטרה אינה נותנת מענה הולם לטיפול בעבירות רכוש כגון פריצות לבתים פרטיים ולבתי עסק, ואינה מצליחה ליצור הרתעה כלפי העבריינים. כשליש מתיקי החקירות של עבירות הרכוש שמנהלת המשטרה נסגרים בתוך יום או יומיים ממועד הגשת התלונה בעילת עבריין לא נודע, והסיכוי שעבריין רכוש ייתפס בידי המשטרה ויוגש נגדו כתב אישום הוא נמוך. רבים מהאזרחים נפגעי עבירות הרכוש אינם מדווחים למשטרה, בין היתר בשל חוסר האמון שלהם ביכולתה לטפל בתלונתם" - כך כותב מבקר המדינה, השופט יוסף שפירא, בדוח שמתפרסם היום (ב').

התקשורת הישראלית מרבה לעסוק בחקירות של שחיתות ציבורית של המשטרה ובמקרים של אלימות קשה שנחקרים על-ידי משטרת ישראל. אבל הציבור הרחב מוטרד לא פחות, ואולי יותר, מעבירות רכוש. תחושת הביטחון האישי מושתתת במידה רבה על האופן שבו תופסים האזרחים את היכולת של המשטרה ושל רשויות המדינה לאכוף את החוק. 

דוח המבקר מצביע על כך שיותר מ-40% מהתיקים הפליליים שפתחה המשטרה בשנים 2015-2017 הם תיקי עבירות רכוש. 

המשטרה: הורדנו את עבירות הרכוש לשפל חסר תקדים

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל פועלת במשך כל ימות השנה לאכיפת החוק וצמצום פשיעת הרכוש בכל רחבי הארץ, משקיעה מאמצים ומשאבים רבים ומבצעת באופן תדיר פעילות אכיפה מוגברת במישור המודיעיני והמבצעי נגד כנופיות ועבריינים.

"פעילות המשטרה בשנים האחרונות לחקירה ומניעה של עבירות הרכוש בכלל, ועבירות גניבות הרכבים וההתפרצות בפרט הובילה לשיעור להורדה של 30% בעבירות הרכוש בישראל בחמש השנים האחרונות, ירידה של 6.5% בשנה החולפת ומנגד עלייה של 26.5% בכמות כתבי האישום שהוגשו נגד עברייני רכוש - נתון המשקף הגברה משמעותית של סיכוי העבריין להיתפס.

"בנוסף, מדי שנה המשטרה משיבה רכוש שנגנב לבעליו, מרכבים ועד פלאפונים, והעובדה החשובה ביותר היא שמשטרת ישראל הצליחה להוריד את כמות עבירות הרכוש בישראל לשפל חסר תקדים מזה שנים רבות, על אף הגידול המתמשך בשיעור האוכלוסייה.

"ממצאי סקר התחנות הגדול (25,000 משתתפים) שערכה המשטרה בשנת 2017, על-פיו נבנו תכניות העבודה שהובילו להישגים מרשימים, שונים לחלוטין מהממצאים על בסיסם נסמך הדוח. לפי סקר זה אומנם עבירות הרכוש, ובפרט פריצות וגניבות מבתים וגניבות רכבים - הם מהנושאים המטרידים ביותר את אזרחי ישראל, אולם אחוז הדיווח בגין עבירות הרכוש עומד על 86% - העבירות בעלות אחוז הדיווח הגבוה ביותר, ושביעות-הרצון מהטיפול המשטרתי בהן גבוהה.

"ממצאים אלה מתיישב עם העלייה המשמעותית בפניות אזרחים למוקד 100 בשנה החולפת - עלייה של למעלה מ-17% לעומת שנת 2017 ועומדים בסתירה להנחת הדוח באשר לשיעור הפשיעה הלא מדווחת ולשביעות-רצון הציבור מטיפול המשטרה בעבירות הרכוש.

"המשטרה תמשיך לפעול כל העת לשיפור איכות השירות, למיצוי טכנולוגיה מתקדמת ויכולות הארגון (למשל תהליך הרצף המודיעיני והרצף החקירתי) כלפי עבירות הרכוש, וכפועל יוצא למיצוי הדין עם עברייני הרכוש באשר הם, למען שלמות רכושם וביטחונם האישי של אזרחי ישראל".