מיליון שקל הוא סכום שמצית את הדמיון. אלא אם אתם רוצים לרכוש דירה

מה אפשר לקנות היום במיליון שקל? כמעט בכל עיר נותר עדיין מספר מצומצם של דירות בסכום זה, אבל לרוב לא מדובר במציאות • וגם אם מצאתם במאמץ רב ובשעה טובה דירה במיליון שקל ובמצב סביר, עדיין תצטרכו להעמיד 250 אלף שקל הון עצמי ולקחת משכנתה של 750 אלף שקל • פרשנות

רכישת דירה / צילום: Shutterstock
רכישת דירה / צילום: Shutterstock

מיליון הוא לא סתם מספר. הוא סכום שמצית את הדמיון ומסמל הצלחה. אבל בשוק הדיור המספר הנוצץ מיליון שקל הוא כבר מזמן לא המינימום הנחוץ כדי לקנות דירה.

לפני עשור הגיע המחיר החציוני של דירה בישראל לכמעט מיליון שקל. המחיר הממוצע של דירה עמד אז על כ-930 אלף שקל, לפי הלמ"ס, ואם נוסיף לזה הוצאות רכישה כמו מיסוי, תיווך ועו"ד, הגענו בקלות למיליון.

לכתבות נוספות בפרויקט:

"במיליון שקל עדיף לקנות שתי דירות בערב, מאשר דירה אחת בבת ים" | המדריך לרכישת דירה להשקעה בזול

יזמיות המגורים הגדולות מגלות: מתי בפעם האחרונה נמכרה דירה בפחות ממיליון שקל בכל עיר בארץ?

רוצים לרכוש דירה בפחות ממיליון שקל? נסו את חיפה ובאר שבע

קטנות, ישנות, גמישות לפינוי מיידי: ככה נראות מבפנים דירות יד שנייה שנמכרות בפחות ממיליון שקל

מה אפשר לקנות בפחות ממיליון שקל בצפון הארץ

מאז עלו המחירים בארץ בעשרות אחוזים. עשרות אלפי אנשים יצאו לרחובות בגלל מחירי הדיור, אבל המחיר הממוצע ב-2018 כבר הגיע לכ-1.5 מיליון שקל.

1.5 מיליון זה הממוצע? הרי במרכז הארץ גם ב-2 מיליון שקל כבר קשה למצוא דירה, אפילו ישנה ובלי ממ"ד ומעלית. אבל בפריפריה של ישראל - הגיאוגרפית והחברתית - אפשר עדיין למצוא דירות הרבה יותר בזול, תלוי כמה מרחיקים או כמה מוכנים להתפשר על השטח, הקומה, מספר החדרים ועל תוספות כמו ממ"ד ומרפסת.

מה אפשר גם היום לקנות במחיר הזה? כמעט בכל עיר נותר עדיין מספר מצומצם של דירות במחיר של עד מיליון שקל, אפילו במרכז הארץ, בערים כמו פתח תקווה, ראש העין וראשון לציון. עם זאת, בדרך כלל אין מציאות, ומדובר בדירות שיש בהן בעיה מבנית, משוכה משפטית או סיבוך ביורוקרטי שמורידים את מחיר הדירה הספציפית.

נהוג לומר שהמחירים עלו לא רק בגלל שלא היו מספיק התחלות בנייה, אלא גם משום שהדירות עצמן גדלו והשתכללו, והבניינים נעשו יקרים יותר, עם חניה תת קרקעית, מערכות כיבוי אש וסטנדרטים גבוהים. אבל באזורי הביקוש טסו למעלה גם מחיריהן של דירות השיכון הישנות והקטנות, משום שהמחיר כבר מגלם את האופציה שפעם יעשו לבניין פינוי בינוי או פרויקט תמ"א 38.

לא רק מחירי הדירות, גם שכר המינימום עלה בעשור האחרון. אבל במונחים של מספר משכורות לרכישת דירה, בהחלט יותר קשה לקנות עכשיו מאשר לפני עשור. השכר הממוצע במשק עומד כעת על קצת יותר מ-10,000 שקל לחודש, כך שדרושות 150 משכורות כדי לרכוש דירה ממוצעת עם שכר ממוצע. ב-2009 עמד השכר הממוצע על 7,836 שקל, כך שהיו דרושות "רק" כ-127 משכורות ממוצעות כדי לקנות את הדירה הממוצעת.

ויש גם מגבלות מימון. אם חיפשתם לקנות דירה ראשונה, ומצאתם במאמץ רב ובשעה טובה דירה במיליון שקל באשקלון, שמצבה סביר, עדיין תצטרכו להעמיד 250 אלף שקל הון עצמי ולהוסיף משכנתה של 750 אלף שקל כדי לרכוש אותה. כך שגם היום, מיליון זה הרבה.