מבקר המדינה על משחק הידידות ישראל ארגנטינה שלא היה: חלוקת ההזמנות הייתה "טובות הנאה"

המשחק בין נבחרת ישראל בכדורגל לבין נבחרת ארגנטינה בוטל ברגע האחרון - אך המבקר מצביע על שורה של ליקויים בהפקת האירוע: "תהליך קבלת ההחלטות לא היה סדור והתאפיין בהליכים חפוזים"

ליונל מסי / צילום: רויטרס
ליונל מסי / צילום: רויטרס

משחק הכדורגל בין נבחרת ישראל לבין נבחרת ארגנטינה בכיכובו של ליאו מסי, שהיה אמור להיערך בחודש יוני 2018 בוטל בסופו של דבר שלושה ימים לפני המועד שנקבע בשל סירובה של הנבחרת האורחת להגיע לישראל. דוח חריף של מבקר המדינה מצביע על שורה של ליקויים סביב המשחק שלא התקיים.

המשחק שתוכנן להיערך בקיץ שעבר באצטדיון סמי עופר בחיפה והופק על ידי יזם פרטי (המפיק דני בנעים), הועבר לאצטדיון טדי בירושלים לבקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרת התרבות והספורט מירי רגב. בשל הפערים בעלויות של ארגון המשחק בטדי, סוכם כי משרד התרבות והספורט וחברת אריאל, החברה העירונית לניהול קריית ספורט, תרבות ופנאי בירושלים בע"מ, ישתתפו בעלות האירוע בסכום כולל של 3.8 מיליון שקל. הכסף ליזם הפרטי, כך נקבע בין הצדדים, היה אמור לעבור דרך המשרד לירושלים ומורשת.

המבקר מותח ביקורת בדוח על אופן פעולת המנגנון להעברת כספים ציבוריים, למרות שמדובר באירוע בו מעורב יזם פרטי. בין היתר מעיר המבקר למשרד התרבות והספורט, לשרה מירי רגב, ולמנכ"ל המשרד יוסי שרעבי, כי "תהליך קבלת ההחלטות בנוגע לתקצוב התוספת הנדרשת לקיום המשחק בירושלים לא היה סדור והתאפיין בהליכים חפוזים ובחוסר שקיפות. מפעולותיהם של השרה ומנכ"ל משרד התרבות עולה, כי הם הקצו את התקציב ללא מעורבת הדרג המקצועי במשרד התרבות, וללא מעורבות של שום גורם מקצועי אחר".

ההזמנות שוריינו למקורבים, הציבור נאלץ לחכות

המבקר מציין כי נמצאו ליקויים בפעילותם של הגורמים שהיו שותפים לקבלת ההחלטות בנוגע להעמדת משאבים למימון עלויות היזם: "מנכ"ל משרד התרבות ניהל משא ומתן עם היזם בדבר היקף המימון שיינתן לו, בלי שהתחשב בקיום הסכם בין ההתאחדות ליזם שבו נקבע שכל עלויות ארגון המשחק - בין אם יתקיים בחיפה ובין אם יתקיים בירושלים - יושתו על היזם, וכן פעל להעביר תקציב של 2.7 מיליון שקל ממשרד התרבות למשרד ירושלים; אשר לחברת אריאל, היא התחייבה להעמיד משאבים ליזם בסכום של 1.1 מיליון שקל בלי שבחנה את תוספת העלות הנדרשת מקיום המשחק בירושלים במקום בחיפה".

פרק נרחב מוקדש למכירת הכרטיסים לאירוע - נושא אותו מגדיר המבקר כ"אחת מטובות ההנאה הנפוצות ברשויות המקומיות". כזכור, עם פתיחת מכירת הכרטיסים התברר כי חלק מהכרטיסים ניתנו בקדימות לרכישה לאנשי משרד הספורט ולאנשי החברה העירונית אריאל, בעוד הציבור - עשרות אלפי אנשים - נאלץ לנסות את מזלו ברכישת כרטיסים באתר "לאן".

על מתן קדימות לעובדי משרד התרבות והספורט לרכישת כרטיסים במחיר מלא (כ-200 כרטיסים כאלו), אומר המבקר כי אין לקבל את הגישה שלפיה עצם התשלום עבור כרטיסים מבטל את האפשרות שמדובר בטובת הנאה. "קבלת הקדימות בידי מי שקרוב למעגל מקבלי ההחלטות מהווה הטבה ופוגעת האמון הציבור ברשות המבצעת". בעניין זה גם מעיר המבקר לחברה העירונית הירושלמית אריאל על קבלת קדימות ברכישת 500 כרטיסים למשחק, ובנוסף קבלת כרטיסים בחינם (הזמנות) - הזמנות זוגיות או הזמנות לאנשים שתפקידם אינם מצדיק את נוכחותם במשחק.

"כדוגמאות ניתן לציין את הזמנתם של הסמנכ"ל שנמצא בחופשה ללא תשלום ואת נציגי ועד העובדים". עוד כותב המבקר בנושא זה, כי "יש לראות בחומרה גם את ההחלטה של הוועדה לחלוקת הזמנות וכרטיסים לנלווים של בעלי התפקידים האמורים (הזמנות זוגיות). החלטה זו סותרת את נוהל משרד הפנים, שכן עובד המקבל הזמנה בשל תפקיד שהוא מבצע, אינו זכאי לקבל הזמנה עבור נלווה, ויש לראות בה קבלת טובת הנאה אסורה".

ההתאחדות לכדורגל לא קבעה מדיניות

גם ההתאחדות לכדורגל לא יוצאת נקי, ולה מעיר המבקר כי כגוף האחראי על הנבחרת, לא עשתה די כדי לשמור על האינטרס הציבורי, ובכלל זה קהל האוהדים, בעת שאפשרה ליזם פרטי לקיים את המשחק. "הבדיקה העלתה כי הנהלת ההתאחדות לא דנה, ולא קבעה את מדיניותה בדבר האופן שבו יש לפעול כאשר יזם פרטי מעורב בארגון משחק כדורגל שבו משחקת הנבחרת הלאומית מול נבחרת זרה. בין השאר, הנהלת ההתאחדות לא דנה בנושאים הנוגעים להבטחת האינטרס הציבורי, ובכלל זה בחלקם של הכרטיסים שיש למכור לציבור במחירים ברי השגה". המבקר טוען כי אין לקבל את ההסבר של ההתאחדות לכדורגל כי השליטה בשלב הפצת הכרטיסים ומכירתם לא הייתה בידיה, ולכן לא יכלה להשפיע על כך. לדבריו, "מדובר בכשל שההתאחדות גרמה לו במו ידיה על ידי כך שהעבירה לגורם פרטי את מלוא השליטה בנושא בלא שהשאירה בידיה כלי פיקוח ובקרה". המבקר גם מעיר להתאחדות על נושא חלוקת ההזמנות.

ממשרד הספורט נמסר בתגובה לדוח המבקר: "אנו מצרים על פרסום דוח ביקורת על אירוע שכלל לא התקיים. המשרד פעל לכל אורך הדרך ללא דופי, בשקיפות ובהתאם לנהלים. משחק הידידות בין ישראל לארגנטינה בוטל בעקבות מסע ההפחדה וההסתה של ג'יבריל רג'וב".

מההתאחדות לכדורגל נמסר: ״ההתאחדות לכדורגל הציגה בפני משרד מבקר המדינה את כל הנסיבות החריגות למשחק הידידות מול ארגנטינה ואת מורכבות הסיטואציה. מצאנו אוזן קשבת במשרד המבקר והדברים מצאו ביטוי בדוח המסכם. המלצות המבקר יבחנו על ידי ועדה שהקימה ההתאחדות ומטרתה לדאוג ליישומן".