בוטלה פגישת המו"מ בין יהדות התורה והליכוד בשל האירוויזיון

גורמים במו"מ מסרו ל"גלובס" כי בסיעה מוחים על חתימה של היתרי עבודה בשבת לאירועי האירוויזיון • סוגיית שמירת השבת היא נושא מהותי במו"מ הקואליציוני

יעקב ליצמן  / צלם: תמר מצפי
יעקב ליצמן / צלם: תמר מצפי

צוות המו"מ של יהדות התורה לא התייצב היום (ב') בצוהריים למו"מ הקואליציוני עם הליכוד, וזאת במחאה על מתן היתר עבודות בשבת לשם קיום האירוויזיון. ביהדות התורה מקפידים שלא לכנות את האירוע המוזיקלי החשוב בשמו הרגיל, כדי שלא ייחשב שהם מכירים אירועים מסוג זה. אולם בין שקוראים לדבר בשמו ובין שלאו, החלטת יהדות התורה מסמנת את הכיוון שאליו הולך המו"מ הקואליציוני. עם 8 מנדטים ליהדות התורה ו-8 מנדטים לש"ס, ובאמצעות תמיכה משמעותית בנושאי דת ומדינה מ-5 המנדטים של איחוד מפלגות הימין, נושא שמירת השבת והחוקים הקשורים בכך, צפוי להיות נדבך משמעותי בקווי היסוד של הממשלה ה-35.

יהדות התורה דורשת שבהסכם הקואליציוני ייקבע שהסמכות על אגף "הממונה על חוק שעות עבודה ומנוחה" שבמשרד העבודה והרווחה תהיה בידיו של נציג המפלגה. בעל התפקיד במחלקה הזו, הכפוף לשר העבודה והרווחה מאשר לעסקים פרטיים וחצי-ציבוריים לעבוד בשבתות ולהעסיק לשם כך עובדים יהודים. זאת, כהחרגה להוראות הכלליות של חוק שעות עבודה ומנוחה, הקובעות כי השבת תהיה יום מנוחה ליהודים.

כ-400 חברות במשק הישראלי מעסיקות עובדים באמצעות ההיתרים ממשרד העבודה והרווחה לעבודת יהודים בשבת. במקביל, קיים גם היתר ענפי - 14 היתרים כלליים שמאפשרים להעסיק עובדים יהודים בשבתות בענפי השמירה, מלונות, אספקת מים, מסעדות, בתי קפה, מצילים, סדרנים, מוסדות רפואיים, סיעוד, שמשי בתי כנסת, טיפול בבעלי חיים ועוד. היתרים פרטניים לחברות עסקיות שאינן נופלות בקטגוריות לעיל, מוענקים מדי שנה לכ-11 אלף איש , כלומר, שיעור מזערי משוק התעסוקה בישראל . חברת החשמל היא מעסיקת השבת הגדולה ביותר ( מעל ל-2000 עובדים ).

סגן שר או שינוי חוק

מבחינתה של יהדות התורה קיימות מספר חלופות להכפפת אגף "הממונה על חוק שעות עבודה ומנוחה" לסמכותה.
אפשרות ראשונה היא שליטה מלאה במשרד העבודה והרווחה באמצעות מינוי סגן שר מלא. השר המיועד הוא ח"כ אורי מקלב, השייך לפלג "דגל התורה" במפלגה בראשות ח"כ משה גפני.

לפי התוכנית, ח"כ מקלב לא יושבע כשר אלא יפעל לפי המודל של יו"ר יהדות התורה, ח"כ יעקב ליצמן, במשרד הבריאות. לפי דגם זה, נציג המפלגה ממונה לסגן שר מלא במשרד הממשלתי, כאשר כל סמכויות המשרד מועברות אליו. אולם הוא אינו חבר ממשלה, ולכן אינו יושב בממשלה המחללת שבת. בעקבות משבר השבת הקודם (עבודות תשתית בשבת ברכבת) שינתה הממשלה היוצאת את "חוק יסוד: הממשלה", כדי לאפשר מינוי סגן שר עם סמכויות מלאות.

אפשרות אחרת מבחינת יהדות התורה היא אחזקת משרד העבודה והרווחה באמצעות סגן שר מהמפלגה, כאשר השר מעליו ממשיך להיות איש ליכוד. ביהדות התורה לא מוכנים לקבל את משרת סגן השר, אם יוצב במשרד שר מישראל ביתנו או אם זה יהיה שר שלא יבין את דרישתם לפקח על אגף ההיתרים לעבודות יהודים בשבת. כך למשל, שר מאיחוד מפלגות הימין, מקובל עליהם.

בהתאם לחלופה השלישית ידרשו ביהדות התורה לשנות את חוק שעות עבודה ומנוחה, כך שניתן יהיה לנפק היתרים לעבודת יהודים בשבתות, רק כאשר מדובר בפיקוח נפש; ומי יקבע מהו "פיקוח נפש""? ביהדות התורה דורשים שגוף מקצועי (ועדה) יגדיר מה הן העבודות המונעות פיקוח נפש. כך למשל, עבודה בבתי חולים או בסיעוד נחשבות בעיני יהדות התורה לפיקוח נפש. אולם עבודות תחזוקה על מסילה בשבת שנועדו למנוע פקקים קשים מאוד במהלך ימי חול - אינן פיקוח נפש לשיטת החרדים.

במפלגת יהדות התורה סבורים שמגיעים להם שלושה שרים בממשלה: האחד הוא ח"כ יעקב ליצמן כסגן שר, במעמד של שר, במשרד הבריאות; התיק השני הוא סגן שר במשרד העבודה והרווחה; והתיק השלישי הוא ראשות ועדת הכספים. ביהדות התורה אומרים שראשות ועדת הכספים שקולה מבחינתם לתפקיד שר, ומאחר שהם אינם רוצים להיות חברי ממשלה (שרים), הרי שזהו פתרון ראוי.

ומה אם יהדות התורה לא תשיג במו"מ את תפקיד סגן השר במשרד העבודה? אופציה חלופית היא סגן שר במשרד השיכון ושיבוצו של ח"כ מקלב לתפקיד זה תחת שר שיכון שיהיה מאיחוד מפלגות הימין. זאת, בלבד שאותו השר יתאם מהלכים עם סגן השר מיהדות התורה ויאפשר למפלגה לקדם את הבנייה למגזר החרדי. כמו כן, יהדות התורה צפויה לבקש במצב זה סגני שרים עם סמכויות מוגבלות במשרדים "קטנים" יותר, בהם התיירות, המדע, הגנת הסביבה או המשרד לפיתוח הנגב והגליל.

אגו"י נגד דגל התורה

אחת הסיבות לקשיים במו"מ של הליכוד עם יהדות התורה היא ויכוח פנים-סיעתי בין שני הפלגים המרכיבים את מפלגת יהדות התורה. מצד אחד אגודת ישראל (אגו"י) בראשות ליצמן, ומהצד השני דגל התורה בראשות גפני. זאת, בנוגע לחלוקת התפקידים שתקבל המפלגה בין שתי הסיעות.

בממשלה היוצאת קיבלה אגו"י שני תפקידים של סגני שרים (ליצמן ופרוש) ואילו דגל התורה קיבלה את ראשות ועדת הכספים (גפני). לפי הסיכומים בין שני הפלגים, בממשלה הבאה מגיע התור של סיעת דגל התורה לקבל את התפקיד השלישי בבכירותו, והמיועד הוא ח"כ אורי מקלב, שכיהן כיו"ר ועדת המדע בכנסת היוצאת. לפיכך, מקלב דורש לקבל את תפקיד השר השלישי (כסגן שר) במפלגה בתיקים, כמו העבודה והרווחה או שיכון.

אולם לפי הסעיפים הקטנים בהסכמים בין שני הפלגים, יש לדאוג לפרוש ולמקלב באופן שוויוני בממשלה הבאה. מן הצד של פרוש, המשמעות היא שאם אין מספיק תפקידים (מעבר לתפקיד השר השלישי מטעם יהדות התורה) הרי שיש לשנמך לא רק את מעמדו אלא גם גם את מעמדו של מקלב. זאת, על ידי מינויים לסגני שרים עם סמכויות מוגבלות במשרדים בינוניים או קטנים, כמו השיכון, הרווחה או החינוך - אלו יהיו סגני שרים עם שר במשרה מלאה.

סמוטריץ' מאוכזב

בתוך כך פגש הבוקר צוות המו"מ של איחוד מפלגות הימין, ובו יו"ר המפלגה והח"כ הרב רפי פרץ וח"כ בצלאל סמוטריץ', עם נציגי הליכוד, השר יריב לוין ונתן אשל.

לפני הפגישה כתב סמוטריץ', כי הוא מאוכזב מן האופן שבו הסתיימו 48 שעות הלחימה מול רצועת עזה. הפתרון של סמוטריץ', כפי שהוא פורסם בקיץ אשתקד, כולל כיבוש מלא של הרצועה ולקיחת אחריות מחודשת של ישראל על הנעשה בה. בנוסף, כולל הפתרון עידוד הגירה מאסיבי מהרצועה.

השאלה היא אם לח"כ סמוטריץ' יש כוונות לתרגם את האמירות הללו לדרישות במו"מ הקואליציוני עם הליכוד ואם הוא יתעקש לכלול אותן בקווי היסוד של ממשלת נתניהו החמישית.