"בירושלים, במגזר הכללי, אחוז הגיוס עלה תחת תפקידי מ-70% ל-90%"

הח"כ הטרי בליכוד ניר ברקת מתהדר בעלייה משמעותית שחולל בשיעורי הגיוס בבירה • הנתונים מראים אחרת • המשרוקית של גלובס

ניר ברקת / צילום: איל יצהר
ניר ברקת / צילום: איל יצהר

חבר הכנסת הטרי ניר ברקת התגאה לא מכבר בהישג מרשים כראש עיריית ירושלים. בראיון בכאן ב' הוא גרס כי גיוס החרדים צריך להיעשות בהידברות ולא בכפייה. כשהמראיין אריה גולן תהה אם לא אכפת לו ש"חלק מהציבור פה לא נותן את מה שאחרים נותנים", התעקש ברקת שחוסר השוויון לא משפיע על המוטיבציה, והדגים: "אני אומר לך שבירושלים, במגזר הכללי - ממלכתי, ממלכתי-דתי - אחוז הגיוס בשנים האחרונות, תחת תפקידי, עלה מ-70% ל-90%. וכשאתה שואל את הנוער הירושלמי, כמו בכל הארץ, 'מה, לא אכפת לך שמישהו מהחרדים לא מתגייס?' הם אומרים 'הבעיה היא של החרדים שלא מתגייסים'".

ברקת כיהן בראשות הבירה כעשר שנים, בין נובמבר 2008 לדצמבר 2018. זינוק משמעותי בשיעור הצעירים המתגייסים, במגזר שברקת מכנה "כללי" הוא לא דבר של מה בכך. אבל האם ההצהרה הזאת נטועה בעובדות?

הלכנו לבדוק. מבט בנתונים הרשמיים של אכ"א, אגף כוח-האדם בצה"ל, לא מאפשר להכריע בשאלה, כי הם אינם מבחינים בין זרמי חינוך. מאחר שבירושלים מתגוררים ערבים וחרדים רבים, שיעור הגיוס הכללי בה עומד על כ-40% בלבד - אבל ברקת דיבר במפורש על בוגרי בתי הספר הממלכתיים והממלכתיים-דתיים (ממ"ד).

פנינו אפוא לדובר צה"ל ולעיריית ירושלים, בבקשה לקבל את הנתונים בפילוח לזרמים. שני הגופים מחזיקים מידע רק עד 2015, כיוון שצה"ל עצמו מסכם את הנתונים של כל מחזור רק שלוש שנים אחרי סיום התיכון, כדי לא לפספס את הבוגרים שעשו למשל שנת שירות או קד"צ.

לפי נתוני עיריית ירושלים, בשנת 2009 התגייסו לצה"ל 93.2% מבוגרי החינוך הממלכתי ו-87.7% מהבוגרות. בממ"ד השיעור היה נמוך במידה ניכרת: 79.2% מהבוגרים ו-28.3% מהבוגרות. בשנת 2015 התגייסו בממלכתי 91% מהבוגרים ו-89% מהבוגרות; בממ"ד - 84.3% מהבוגרים ו-34.5% מהבוגרות.

נתוני צה"ל מבוססים על שיטת חישוב מעט שונה, וכוללים רק בנים, אבל גם הם אינם תומכים בדברי ברקת: ב-2010 התגייסו 94% מבוגרי הממלכתי ו-90% מבוגרי הממ"ד, וב-2015 91% ו-85% בהתאמה.

ברקת מסר באמצעות דוברו כי הוא התבסס על נתוני מחלקת החינוך בעירייה ושלח את הנתונים לשנים 2015-2013. אבל מספרים אלה מציגים עלייה מ-66.6% ל-67.7% אצל בנות בשני הזרמים, ובקרב בנים דווקא ירידה - מ-91.2% ל-88.3%.

בשורה התחתונה: דבריו של ברקת אינם נכונים. שיעורי הגיוס בחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי בירושלים עמדו בתחילת כהונתו בראשות העירייה על כ-90% אצל בנים ועל כ-54% אצל בנות. במהלך התקופה לא נרשמה בהם עלייה מובהקת.