באפט לא מתרגש מטראמפ: "המניות זולות עד כדי גיחוך"

זאת, לדברי האורקל מאומהה, אם הריבית תישאר נמוכה ותשואה של 3% על האג"ח האמריקאי נחשבת להגיונית • בתוך כך, סגניו של וורן באפט כיכבו באסיפה השנתית באומהה • אג'יט ג'אין וגרג אייבל, שצפוי כי אחד מהם יירש את באפט כמנכ"ל ברקשייר הת'אוויי, הופיעו בפומבי עד כה רק לעתים נדירות

באפט באסיפה הכללית של ברקשייר באומהה / צילום: רויטרס
באפט באסיפה הכללית של ברקשייר באומהה / צילום: רויטרס

יו"ר ומנכ"ל ברקשייר הת'אווי, האורקל מאומהה וורן באפט, לא מתרגש מפיצוץ שיחות הסחר. באפט אמר אמש כי המניות בשוק ההון "זולות עד כדי גיחוך" אם הריבית תישאר ברמה הנמוכה.

"אני חושב שהמניות זולות עד כדי גיחוך אם אתה מאמין... שתשואה של 3% על האג"ח ל-30 שנה הגיוניות", אמר באפט בראיון לרשת "CNQ" של CNBC".

על התגובה החריפה של השווקים לציוץ של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אמר באפט כי מדובר בתגובה הגיונית. עם זאת, סייג באפט, כי "אם באמת תהיה לנו מלחמת סחר, זה יהיה רע לכל העולם", אם כי "לא סביר" שתתקיים מלחמת סחר באופן מלא. 

בתוך כך, שני בכירי ברקשייר הת'אוויי, שאחד מהם יהיה ככל הנראה יורשו של וורן באפט כמנכ"ל החברה, קיבלו, כל אחד בתורו, את אור הזרקורים באסיפה הכללית של החברה שנערכה בשבת בעיר באומהה שבנברסקה.

באפט העביר כמה שאלות מהקהל על עסקי ברקשייר לשני סגניו, אג'יט ג'יין (Ajit Jain) וגרג אייבל (Greg Abel) - סימן להשפעתם הגוברת בחברה. שניהם הופיעו עד כה בפומבי רק לעיתים נדירות, אך בעלי המניות מעוניינים לשמוע אותם יותר ויותר.

עתיד חברת ההחזקות הענקית אחרי מותו של באפט, בן 88, הוא נושא לדיונים רבים בקהילת העסקים. באפט קנה את התאגיד כחברת טקסטיל קטנה בשנות ה-60, והפך אותו לאחד הגדולים בעולם - ואת עצמו לאחד מעשירי העולם.

לאורך ההיסטוריה, ברקשייר הניבה למשקיעים החזרים מסיביים. אבל בעשור האחרון מניית החברה עלתה ב-259% בלבד, מול עלייה של 314% במדד 500 S&P, כולל הדיבידנדים.

במשך כמה שעות של שאלות ותשובות הבטיחו לבעלי המניות באפט וסגן היו"ר, ושותפו לאורך עשרות שנים, צ'רלי מנגר, כי עתיד החברה הוא בידיים טובות. "אני לא יודע אם נעקוף את ביצועי מדד S&P או לא. אני יודע שנתייחס לכספים של בעלי המניות שלנו כאילו היו כספים שלנו", אמר באפט. "אין לך מנהלי תפעול טובים יותר מאשר גרג ואג'יט".

באפט, הידוע בכינויו "האורקל מאומהה", עיר הולדתו שבה שוכן מטה ברקשייר, מכהן כיו"ר החברה, המנכ"ל ומנהל ההשקעות הראשי. ג'יין ואייבל קודמו לכהונת סגני יו"ר בתחילת 2018, ואחד מהם צפוי להיות המנכ"ל בעתיד. ג'יין אחראי על פעילות הביטוח היומיומית של ברקשייר בעולם, ואייבל מנהל את העסקים שאינם ביטוח.

ג'יין השיב בשבת לשאלות על חיתום פוליסות הביטוח של ברקשייר, ואיך החברה הבת שלה Geico מתמודדת עם יריבתה העיקרית, פרוגרסיב קורפ. חיתום פוליסות לביטוחים של סיכונים לא רגילים הוא "יותר אמנות מאשר מדע", אמר ג'יין. אייבל דיבר על על ההשקעות העתידיות בעסקי האנרגיה ועל שביעות רצון לקוחות חברת החשמל במדינת נבדה. שניהם זכו למחיאות כפיים. 

באפט הוסיף שייתכן שבשנים הבאות השניים יצטרפו אליו ואל מנגר על במת האסיפה הכללית, שזכתה בתקשורת לכינוי "הוודסטוק של הקפיטליזם".

באפט הגן על הרקורד של ברקשייר, באומרו שעדיין קשה למצוא דרכים להשקיע את צבר המזומנים הדמיוני שלו, 114 מיליארד דולר, אך הוא שבע רצון מהעסקאות האחרונות.

בשבוע שעבר השקיעה ברקשייר 10 מיליארד דולר ברכישת אנדרקו פטרוליום על ידי אוקסידנטל פטרוליום. העסקה הזו התאפשרה בתוך כמה ימים, אמר באפט, לאחר שמנכ"ל בנק אוף אמריקה, בריאן מוינהן, פנה לבאפט בשמה של אוקסידנטל.

באפט עמד גם מאחורי קראפט היינץ, אחת ההשקעות הגדולות שלו, למרות הבעיות האחרונות שלה. מחיקות הון בקראפט היינץ העיקו על ביצועי ברקשייר ברבעון האחרון של 2018.

ברקשייר וחברת ההשקעות הפרטיות 3G Capital הקימו את קראפט היינץ ב-2015, כשהן מיזגו את היינץ לתוך קראפט פודס. באפט הודה, עם זאת, שהוא שילם יותר מדי על קראפט. "החברה המאוחדת עדיין פועלת יפה מאד מבחינה תפעולית, אבל כל השקעה יכולה להפוך לעסקה גרועה אם משלמים יותר מדי".

ברקשייר דיווחה בשבת כי עברה לרווח ברבעון הראשון, בין היתר בזכות הכנסה מוגדלת מהשקעות בביטוח. עם זאת, התוצאות לא כללו את חלקה ברווחי קראפט היינץ, 27%, כי זו טרם דיווחה עליהם.

רווחי ברקשייר ברבעון הראשון הסתכמו ב-21.66 מיליארד דולר, 13,209 דולר למניית סוג A (המניה ההיסטורית שמעולם לא פוצלה), מול הפסד של 1.14 מיליארד דולר או 692 דולר למניה ברבעון המקביל ב-2018, על רקע גילום הפסדי השקעות. הרווח התפעולי, שלא כולל כמה השקעות, עלה ל-5.56 מיליארד דולר מ-5.29 מיליארד לפני שנה.

ברקשייר דיווחה כי ביצעה ברבעון הראשון רכישות עצמיות בהיקף של 1.7 מיליארד דולר. החברה שינתה את מדיניות הרכישות העצמיות בשנה שעברה וכמה בעלי מניות אמרו כי היו שמחים אילו החברה הייתה משקיעה סכום גדול בהרבה ברכישה של מניותיה. לשמחת בעלי המניות, באפט ומנגר אמרו כי לאורך זמן החברה תוכל לקנות בעתיד את מניותיהם אפילו בהיקף של 100 מיליארד דולר.

התשלובת מנהלת עסקי ביטוח גדולים, וכן חברות רכבות, חשמל, ייצור וקמעונות. עסקי הביטוח הם ליבת מכונת הכסף שלה, והם מכניסים מיליארדי דולר של פרמיות מראש, שהחברה משקיעה. החזקות המניות הגדולות של ברקשייר כוללות את אפל ובנק וולס פארגו.

המניה מסוג A עלתה ב-7.1% מתחילת השנה, ל-327,765 דולר ביום שישי האחרון.