רגע לפני כניסת אמזון לישראל, האישה הבכירה ביותר בחברה מדברת: "אנו גאים בזה שקשה לעבוד אצלנו"

מנהלת משאבי האנוש בת' גאלטי, האישה הבכירה ביותר באמזון, מנצחת ביד רמה על גיוס כוח-האדם הגדול בתולדות החברה, שמתחילה לפעול גם בישראל • המוניטין של ענקית המסחר המקוון כמקום עבודה גרוע לא מפריע לה לשכור מאות עובדים חדשים מדי יום, והמספר הזה צפוי עוד לגדול • כך היא מתמודדת עם האתגרים - ועם העקרונות הניהוליים של ג'ף בזוס

בת’ גאלטי צילום: Holly-Andres
בת’ גאלטי צילום: Holly-Andres

אני מגיע לקמפוס העירוני של אמזון בסיאטל כדי להיפגש עם בת' גאלטי, סגנית נשיא בכירה למשאבי אנוש. במקום להכניס אותי ישירות לחדר הישיבות, היא מציעה לי סיור מודרך של ה"ספירות" - שלוש כיפות הזכוכית הגיאודזיות המחוברות, שמכילות יחד 40 אלף צמחים שונים ומשונים, אזורי ישיבה מזמינים וקפה טוב. זהו המתחם שאמזון פתחה בשנה שעברה במגרש חניה לשעבר בשכונת דני טריאנגל ("משולש Denny") בסיאטל.

"ספירות" הזכוכית, שהן בו-זמנית ממלכת קסם של בוטניקה ומרחב עבודה, נועדו לאפשר לאלפי עובדי אמזון בבניינים סמוכים לקחת פסק זמן מהעבודה, בלי שיהיה עליהם להתרחק ליותר מאשר כמה דקות מהדסק שלהם. "רצינו לתת לעובדים מקום לחוות בו את הטבע", מסבירה גאלטי, בז'קט חורפי נפוח וצעיף פרחוני, שנהנית בעליל לגלם מדריכה בשמורת טבע. "כשאתה בסביבה משרדית טיפוסית, הדבר הטוב ביותר שאתה יכול לקבל זה שתיל".

אמזון
 אמזון

קסם גן העדן של הספירות נראה מדהים עוד יותר כשגאלטי ואני עושים את הדרך של חמש דקות הליכה אל המגדל הרגוע שבו היא עובדת. במונחים של חברות טק ענקיות, הלשכה שלה צנועה במתכוון ומשקפת היטב את המוטו הוותיק של אמזון, שהיא משקיעה מעל הכול בהנאת הלקוח ולא בנוחיות שלה עצמה. "זה קובע את הטון לחסכנות שלנו", אומרת גאלטי. המשרד שלה קטנטן - שלושה אורחים יהיו בו קהל - ואין בו הרבה מלבד דסק ו"מדף החובה" של תצלומי משפחה (באחד מהם היא מצולמת עם אביה הקורן ב"יום הביאו את ההורים לעבודה" של אמזון).

כמו כל מנהלי ה-HR, גם גאלטי, 46, אינה מפורסמת, אך בכמעט שש שנותיה באמזון, שלוש מהן כמנהלת המחלקה, היא הפכה בשקט לאחת הדמויות בעלות ההשפעה בחברה. היא האישה במעמד הגבוה ביותר באמזון, והיחידה בצוות הבכיר, "S-Team", שמונה 18 אנשים וכפוף ישירות למייסד והמנכ"ל ג'ף בזוס. והיא מנהלת את נחשול גיוס כוח-האדם הגדול ביותר בהיסטוריה של אמזון.

כוח העבודה העולמי של החברה, במשרות מלאות וחלקיות, מקיף 647 אלף איש ואישה, 50% יותר מאשר אלפאבית (גוגל), אפל, פייסבוק ומיקרוסופט גם יחד. מבין החברות בארה"ב, רק וולמארט, עם 2.3 מיליוני עובדים, היא מעסיקה גדולה יותר, אבל כוח-האדם שלה לא עלה מהותית זה שנים. לעומת זאת, אמזון מעסיקה כעת פי 6 יותר עובדים בהשוואה לשנה שבה הצטרפה אליה גאלטי. ממוצע גיוס העובדים היומי בשנים הללו הוא 337, וכעת מציעה החברה עוד 28 אלף משרות פנויות.

אבל המספרים הללו, גדולים כפי שהם, עדיין לא משקפים את היקף תפקידה של גאלטי באמזון, החברה שהופכת את כולם, ממהנדסי מחשבים עד מפיקי סרטים, לעובדי מחסני אריזה ברשת המזון Whole Foods Market. לא חולף כמעט שבוע ללא סיפור-שניים בחדשות על נוהלי העבודה באמזון - מבדיקה של יכולתם של עובדי מחסנים ללכת לשירותים, דרך שביתות במתקנים מאוגדים של החברה בגרמניה, ספרד ופולין, ועד הביטול האחרון של מיזם HQ2, מטה החברה מספר 2 בניו יורק סיטי, שהיה צפוי ליצור 25 אלף מקומות עבודה בעיר. כל הסיפורים הללו מתחברים חזרה לגאלטי.

גאלטי, ווטרנית של הייטק ללא ניסיון קודם במשאבי אנוש לפני בואה לאמזון, אומרת שתפקידה הוא להקל על העובדים לעשות עבודה משמעותית. "אני מחפשת דרכים להסיר חסמים, לתקן דפקטים ולאפשר שירות עצמי", היא אומרת. המטרה הזו הובילה אותה לקדחת גיוס עובדים: החברה מעסיקה כעת מספר מדהים של 600 אנשים, שעובדים רק על תוכנה פנימית למטרות כמו הכשרת מצטרפים חדשים וביצוע ראיונות עבודה - כל אלה במסגרת מחלקת משאבי האנוש של גאלטי, ולא מחלקה הנדסית כזו או אחרת בארגון.

אלו שעובדים קרוב לגאלטי מדברים על השאפתנות, החריפות והאופי החקרני שהיא מביאה למאמץ הזה. ג'ף ווילקה, מנכ"ל חטיבת מוצרי הצריכה של אמזון - שכוללת את כל הפעילות הקמעונאית המקוונת והלא מקוונת ואת אמזון פריים - עומד בראש הפעילות שמרכזת את רוב עובדי אמזון. "כשגאלטי רואה משהו שהיא חושבת שיעבוד, היא פשוט מבצעת את זה", הוא אומר.

אמזון לא מראה שום סימן להאטה במאמץ שלה לעשות בעצם את הכול, ולשכור את כל כוח-האדם הדרוש לשם כך, כלומר הימים העמוסים ביותר של גאלטי - עדיין לא הגיעו.

14 "עקרונות הנהגה" ו-10 "דרכים מיוחדות"

אמזון מתמודדת כבר שנים ארוכות עם מוניטין של מקום עבודה גרוע - בין שעובדים במחסן שלה או במשרדים - כך שאפשר אולי להסיק שהבעיות הללו הן תוצאה של תרבות ארגונית ייחודית. "זה מקום שממש קשה לעבוד בו, מהאנשים שמתחילים במוקדי השירות הטלפוני הבסיסיים, עד כמה מהבכירים בחברה", אומר ריצ'רד ברנדט, מחבר הספר "הקלקה אחת: ג'ף בזוס ועליית אמזון.קום".

תחקיר מ-1999 של הוושינגטון פוסט - כמעט 14 שנים לפני שהעיתון נקנה על-ידי בזוס - תיאר את סביבת העבודה באמזון כמהירות גבוהה בלחץ גבוה. כמה עובדים ניסו לשווא להקים לעצמם איגוד. כעבור 16 שנים, ב-2015, הניו יורק טיימס פרסם כתבה ארוכה שתיארה חיי עבודה רצחניים באמזון. לפי הכתבה, החברה "משתמשת במערך חיזוק עצמי של ניהול, נתונים וכלים פסיכולוגיים כדי לדרבן את עשרות אלפי עובדי הצווארון הלבן שלה לעבוד יותר ויותר".

בפוסט של מנהל ענייני החברה, ג'יי קרני, באתר אמזון, תחת הכותרת "מה שהניו יורק טיימס לא סיפר לכם", החברה מתנגדת בנחרצות למסקנותיו של העיתון. אבל גם מנהלים באמזון מודים שהחברה היא מקום עבודה ששומר על אלמנט חזק ביותר של הישרדות. גם גאלטי אינה טוענת שהיומיום בחברה הוא הליכה ב"ספירות" שלה. "אנחנו לגמרי גאים בכך שקשה לעבוד כאן", היא אומרת.

היא ילידת בולטימור, בת למהנדס ולבנקאית השקעות. היא הייתה תלמידה מחוננת במתמטיקה, שהחלה ללמוד באוניברסיטת Lehigh (ליהיי) בגיל 16 וקיבלה תואר בהנדסת חשמל. אחרי MBA מהטכניון של קולורדו, היא הצטרפה לחברת המשלוחים פדקס וטיפסה עד לתפקיד סגנית נשיא האחראית על הפעילות האווירית, ההנדסה והתכנון באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה.

בשנה ה-16 לעבודתה בפדקס, גאלטי החלה לחקור את העולם שמעבר לענקית המשלוחים. "הבנתי מהר שאין לי רשת של קשרים", היא אומרת. "לא הכרתי אף אחד מחוץ לפדקס, ולכן התחלתי להתקשר לשותפים ותיקים שלי לדירות מהלימודים, לפרופסורים ולעוד אנשים, עד שלבסוף השגתי קשר עם מישהו באמזון".

המומחיות שלה בלוגיסטיקה מצאה חן באמזון, שאז התחילה לשדרג את המאמצים לספק את החבילות ללקוחות בעצמה במקום להישען על קבלני הובלות.

"היה לה רקע מעניין, והבאנו אותה לשיחות רקע על תפקיד שאותו לא הגדרנו עדיין", אומרת סוזאן הרקר, מנהלת גיוס העובדים של אמזון דאז. אבל הרקר התרשמה במיוחד מן האופן שבו גאלטי "נדלקה כמו עץ חג מולד כשהיא דיברה על פיתוח אנשים. הייתה לה תשוקה להוביל צוותים, לפתח כישרונות".

הרקר הציעה תפקיד בתחום משאבי אנוש, שהפתיע לרגע את גאלטי. "אמרתי, ‘סוזאן, אני יודעת שאת שוכרת לעבודה הרבה אנשים באמזון, ואני חושבת שהתבלבלת עם הרזומה שלי'", נזכרת גאלטי. הרקר "מכרה" לה את הרעיון בין היתר באמצעות "רשת ביטחון": בכל רגע נתון, אם היא תחליט שהתחום לא בשבילה, החברה תמצא עבורה משרה אחרת. אפילו במלאת שנה לכהונתה, אומרת גאלטי, היא לא הייתה בטוחה ב-100% שהיא לא תשתמש בתוכנית הגיבוי הזו.

המהלך הראשון שלה היה להטמיע את התרבות הייחודית של החברה. לפי ספרו של ברד סטון, "החנות של כל דבר", מדובר על חמישה ערכי ליבה שאותם הגדיר ג'ף בזוס בתקנון החברה ב-1998: אובססיה ללקוח, חסכנות, העדפה לפעולה, בעלות ורף גבוה לכישרונות. מאוחר יותר נוסף הערך השישי - חדשנות.

במרוצת השנים הרשימה התארכה, ולאמזון יש כעת 14 "עקרונות הנהגה" ("מנהיגים צודקים פעמים רבות") ו-10 "דרכים מיוחדות" ("אנחנו ספציפיים במידת האפשר וההיגיון"). גם לחטיבת משאבי האנוש יש את השליחות המוצהרת והאופי שלה ("אנחנו בונים מקום עבודה לאמזונים כדי להשקיע לטובת הלקוח").

גאלטי מודעת לעובדה שכל זה יכול להישמע מופרך גם למי שאינו סקפטי במיוחד. "מי, לכל הרוחות, זוכר את 14 עקרונות ההנהגה?", היא צוחקת, "יש לי שני ילדים, ולפעמים קשה לי לזכור את השמות שלהם". אבל כשאנחנו משוחחים, היא מפנה כמה פעמים את תשומת-לבי לעותק דיגיטלי של דף העקרונות הזה, ומדגימה ביטויי מפתח כמו "לחשוב בגדול" ו"לצלול כדי להעמיק".

כל מחלקת משאבי אנוש טובה מנסה לסייע לחברה לחיות את הערכים שלה. הרקע של גאלטי מאפשר לה לראות בטכנולוגיה אמצעי להשיג את זה בקנה מידה אמזוני. "אם אנחנו הולכים לשכור עשרות אלפי אנשים, או כעת גם מאות אלפים בשנה, אנחנו לא יכולים להישאר עם התהליכים והעסקאות הידניים", היא אומרת.

כאשר גאלטי קיבלה את התפקיד ב-2016, ההשקעה של כסף ומשאבים עברה לגמרי להקמת צוות הטכנולוגיה של ה-HR. אמזון העבירה את מפתחי תוכנת ה-HR שלה לחטיבה של גאלטי - צעד הגיוני בהתחשב בניסיון שלה כמהנדסת תוכנה - והגדילה עוד יותר את מכסת גיוס כוח-האדם לצוות הזה.

המהנדס הוותיק בחברה, אלפונסו פלסיוס, מנהל את הבריגדה הזו של 600 מפתחי תוכנת HR. גאלטי, הוא אומר, "דורשת סטנדרטים גבוהים במיוחד מהצוות שלה". אחרי שפלסיוס הראה לגאלטי את התוכנית השנתית הראשונה שלו לחטיבה, היא ביקשה מסמכים תומכים מעובדים אחרים, ואז כתבה עליהם 150 שאלות. "זה לא היה ניהול מיקרו, זו הייתה סקרנות אמיתית", ממהר פלסיוס להבהיר.

אחד המוצרים שהצוות בנה, "Connections", מבקש מכל עובד באמזון להשיב מדי בוקר על שאלה שנוגעת למקום העבודה, מה שמעניק לחברה גרסה ברמת האטום של המשוב שנאסף בדרך כלל בסקר עובדים שנתי. מוצר אחר, Forte, הוא מערכת הערכה של ביצועים שגאלטי מתארת כ"בנויה על סמך ההנחה שמה שגורם לאנשים כאן להצליח הוא נקודות החוזק, לא ההעדר של חולשות".

"אנחנו לא מפתחים כלים ולא מערכות", אומרת גאלטי בתקיפות, "אנחנו מפתחים מוצרים". למרות העובדה שאף אחד מחוץ לאמזון לא ישתמש לעולם במוצרים הספציפיים הללו, היא מדברת עליהם כאילו היו אחראים לפיתוח של קינדל חדש.

הקשר עם העובדים: בין שאלות רציניות לשטויות

"ברוכים הבאים, אמזונים. זהו עדיין היום הראשון! אתם מוכנים לעשות שינוי?". הברכה/הכרזה הזו, שמתייחסת להתעקשותו של בזוס שאמזון היא תמיד ב"day one" של המסע שלה, חרוטה על לוחית בכניסה ל-BFI4, מרכז מילוי ההזמנות של אמזון בקנט במדינת וושינגטון.

BFI4 שוכן במרחק כ-30 ק"מ מה"ספירות" בסיאטל, אבל בכמה מובנים, מחסן הסחורות הזה, בשטח 26,640 מ"ר, נראה כמו יקום אחר. שערי הביטחון המסתובבים הגבוהים בכניסה, שמיועדים למנוע גניבה של רכוש אמזון על-ידי עובדים, בהחלט משדרים כוונה רצינית. הוראות מודפסות מייעצות לעובדים להשאיר פריטים כמו טלפונים ניידים, מפתחות, מטבעות ומסטיקים בלוקרים שלהם כדי לחסוך זמן בבדיקת הסריקה הגופנית (אמזון מציעה כעת 101 משרות בקבוצת "מניעת ההפסדים במילוי ההזמנות" שלה, שאחראית לתחום הזה של מניעת סחיבות במחסנים). במתקן עצמו יש אולם מנוחה מסועף, אבל אין קפיטריה. אפשרויות האכילה הן הכנת כריך חמאת בוטנים בחינם, מגשים לחימום במיקרוגל תמורת תשלום, או להביא צהריים מהבית.

ביקרתי במתקן הזה שבוע לפני חג המולד, ו-BFI4 היה בישורת האחרונה של העונה העמוסה ביותר שלו. צעירה אחת, בחולצה פרחונית עם תליון צבי על החזה, עונה בנימוס על שאלותיי ומדגימה משחק רשת שמאפשר לה ולעוד עובדת במקום אחר במחסן - שמגלמת דמות של דרקון מרוץ - להשלים הזמנה למשלוח. כשהמעביר הרובוטי מפנה מדפים עמוסי מוצרים לתחנה שלה, היא לא מפסיקה לקחת מהם הזמנות לאריזה: פנקס פתקים מודבקים לכתיבת תזכורות, גרביים עם נופים של ורמונט, בובת ברבי על טרקטור.

אני מלווה על-ידי אחד ממנהלי משאבי האנוש של אמזון, ולכן לא מפתיע שהעובדים שאני משוחח איתם נשמעים שבעי-רצון מהעבודה שלהם במחסן. אבל התלונות מגיעות ל"קול השותפים", VOA, סדרת לוחות לבנים לאורך המעבר הראשי של המחסן. ה-VOA מאפשר לעובדים לכתוב כל דבר שעולה בראשם, במקום שבו העמיתים יכולים לקרוא והמנהלים יכולים להגיב. ביום שבו אני מבקר, לא מדובר על משברים קיומיים. מישהו מתלונן על מוזיקת החג הבלתי פוסקת שמשמיעים הרמקולים, ואחר מתלונן על איכות ה-Wi-Fi של הבניין. יש גם הערות חיוביות, למשל של מישהו שמשבח את מוזיקת החג.

התלונות של ה-VOA, אומרת גאלטי, יכולות להגיע עד אליה בסיאטל. זה קרה, למשל, כשכמה עובדים התלוננו על תוכנית הטבות של חברה שהיא ספקית של אמזון. היא השתמשה ב-Connections, אותו מוצר מדידת משוב מהירה, כדי לסקור את כל עובדי החברה. 40% מהנסקרים העניקו לאותה ספקית ציון שלילי, ומחלקת משאבי האנוש חידדה את הניסוח של המידע על ההטבות. "זו הייתה דרך מיידית לגשר על הפער בין מה שחשבנו שקורה, למה שהשורה הראשונה של העובדים הרגישה שקורה", היא אומרת.

המטרה של מאמצים אלו היא להשתמש בביג דאטה ובטכנולוגיה של זמן אמת כדי לנוע בקצב של אמזון, ולא בקצב האיטי השגרתי שנהוג במחלקות משאבי האנוש של חברה גדולה. "כמה ארגונים עושים בדיקת בריאות ארגונית כל חצי שנה, או כל שנתיים", אומרת קתלין קרול, מנהלת אמזון לכישרונות עולמיים. "בת', לעומת זאת, בנתה את Connections כך שיהיה פלטפורמת למידה קבועה שבאמת נותנת קול וייצוג, היכן שזה הכי נחוץ".

בשטח, זה לא תמיד נראה חלק כל-כך. ג'ון ברגט, שעבד בכמה עבודות מפתח במחסן מילוי הזמנות של אמזון באינדיאנה בשנים 2018-2014, שמר על גישה מקוונת לשאלות של Connections שהופיעו על הצג שלו. לדבריו, הן נעו בין שאלות רציניות מאוד ("האם המנהל שלך מודע להבדלים תרבותיים?") לשטויות כמו "האם אתה יודע מה הופך את אמזון למדהימה כזו?". הוא מתאר את Connections ואת VOA כ"אשליה מסוג כלשהו של אינטראקציה בין העובד והמעסיק", ומוסיף: "גיליתי שלעובדים יש שם השפעה קטנה מאוד".

מוטב להיפרד ממי שאינם "אמזונאים בנשמה"

14 שנים אחרי עזיבת אמזון, מייק שה, שהיה בין מתכנני אמזון פריים וכעת הוא מנכ"ל פלטפורמת ההשקעות המקוונת SigFig, עדיין זוכר בחיבה את עקרונות המפתח של ההנהגה של אמזון. "זה היה מקום קשה לעבוד בו, בהיבט החיובי", הוא אומר.

ייתכן שהעקרונות הגבוהים הללו מתאימים יותר למנהל מוצרים או למהנדס תוכנה בחברה מאשר לעובדי מחסן בשכר שעתי, אולם מנהל חטיבת המוצרים ווילקה לא חושב כך. "אנחנו רוצים שכולם ימציאו, יהיו עם אובססיה ללקוח, ירגישו כמו בעלים", הוא אומר. הוא גם מצביע על השיעור הגבוה של הפונים לכל סוגי המשרות בחברה, כהוכחה לכך שהתרבות שלה מושכת אנשים רבים. עם זאת, הוא מכיר בכך ש"אמזון איננה סביבה שמתאימה לכל אחד". 

בבדיקה של שביעות-רצון בקרב עובדים בשכר שעתי, המדידה העיקרית היא שיעור התחלופה שלהם, אומר העובד לשעבר ברגט. "אמזון, למיטב ידיעתי, מעלם לא פרסמה ולא תפרסם את השיעור הזה" (החברה אכן לא הסכימה למסור נתון תחלופת עובדים לצורך כתבה זו). ברגט עצמו הפך לחלק מהתחלופה כשהוא החלט לנצל את "ההצעה" - המדיניות של אמזון שמציעה תשלום מזומן לעובדים שמחליטים לעזוב, בנימוק שמוטב להיפרד מאנשים שאינם "אמזונאים בנשמה". 

החברה מבצעת באחרונה כמה שינויים שמטרתם שיפור תנאיהם של עובדיה בשכר הנמוך ביותר. גאלטי מדגישה שאמזון אינה עיוורת לטעויות שלה, גם כשהיא מתווכחת עם חלק מהביקורת עליה. "אנחנו לא מגיבים ומשנים דברים על סמך סיפורים שליליים", היא אומרת, "אלא על סמך מה שאנחנו לומדים מהעובדים שלנו. אנחנו מחפשים את האמת". 

באוקטובר האחרון, החברה הודיעה שהיא מכניסה שכר מינימום שעתי של 15 דולר לעובדים לפי שעה. פחות מחודש לפני כן, הסנאטור ברני סנדרס מוורמונט הגיש את הצעת החוק Stop BEZOS Act, שלפיה חברות גדולות יחויבו לשלם 100% מעלות הסיוע הפדרלי שמקבלים עובדים שלהן (השם הרשמי של הצעת החוק היה אכן BEZOS, אבל כראשי התיבות של "עצרו מעסיקים רעים על-ידי איפוס הסבסוד שלהם"). אמזון טענה נגד הנתונים שסנדרס הזכיר בנוגע לעובדיה וטענה שההחלטה לאמץ את שכר המינימום כלל אינה קשורה להצעת החוק שלו.

"בכל פעם שחברה מעלה שכר, זה דבר טוב", אומר דייב מרץ, מנהל הסניף בניו יורק של איגוד עובדי הקמעונאות, הסיטונאות ובתי הכולבו, שנאבק בניסיון של אמזון לפתוח את המטה השני שלה בקווינס, ניו יורק. אבל, הוא מוסיף, "צריך להסתכל על התמונה הכוללת של מה זה להיות עובד באמזון. זה עניין של תנאי עבודה, של התייחסות בכבוד לעובדים".

שכר המינימום החדש של 15 דולר לשעה יסייע לחברה לגייס עובדים בשוק העבודה, וכנראה יחייב מעסיקות גדולות נוספות ליישר קו בתחום השכר כדי להישאר תחרותיות. אמזון תומכת כעת בשינוי החוק הפדרלי שיעלה את שכר המינימום מ-7.25 דולר לשעה ל-15 דולר. "הבנו שזה תחום שבו אנחנו רוצים להוביל", אומרת גאלטי. 

בינתיים, החברה מסייעת לעובדיה שמרוויחים שכר מינימום לגוון את בסיס הכישורים שלהם. 16 אלף עובדים כאלו מנצלים את תוכנית Career Choice שמעניקה קורסי הכשרה בתריסר ממרכזי מילוי הזמנות של החברה, ובנוסף, שיעורים מקוונים. התוכנית, שהושקה זמן קצר לפני שגאלטי הגיעה לחברה, הפכה לאחת המועדפות שלה. אמזון מממנת 95% מעלות הקורסים המקצועיים הללו בתחומים צומחים כמו שירותי בריאות ותחבורה, גם אם פירוש הדבר לעיתים הוא לאבד עובדים לקריירה מחוץ לחברה.

לפרויקט אחר של גאלטי יכולה להיות השפעה עוד יותר ארוכת טווח. בשנה שעברה הקימה אמזון מיזם משותף ללא כוונת רווח עם ברקשייר האת'וויי (שבסוף השבוע האחרון נודע כי השקיעה לראשונה באמזון) של וורן באפט ובנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס לבדוק דרך שבה שלוש החברות, ואולי בסופו של דבר כל החברות בארה"ב, יוכלו להציע שירותים רפואיים משופרים בעלויות נמוכות יותר. גאלטי היא הנציגה של אמזון במיזם הזה שנקרא "Haven" ועדיין לא עשה הרבה חדשות מלבד מינויו למנכ"ל של המנתח והכותב אטול גוואנדה.

ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון / צילום: רויטרס Rex Curry
 ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון / צילום: רויטרס Rex Curry

אם אמזון תוכל לשפר את מערכת הבריאות בארה"ב, היא באמת יכולה לעשות הכול, אבל גאלטי נזהרת שלא להניח לאופטימיות שלה להפוך להיבריס. העיקרון החביב עליה במיוחד מבין 14 עקרונות ההנהגה של אמזון הוא ההתחייבות להישאר צנועה. "מנהיגים לא מאמינים שריח הגוף שלהם או של הצוות שלהם הוא בושם", היא אומרת. "גם אחרי שש שנים אני לא מומחית משאבי אנוש, וגם לא מומחית לאמזון".

אנחנו מסיימים את המפגש, והיא מעניקה לי עותק של 14 העקרונות. בדרך למשרד שלה - שהוא נטול חלונות, כי אמזון מאמינה שנופים יכולים להיות רק משותפים - היא לוקחת שקית צ'יפס במיתוג של החברה, מושיטה לי ואומרת שהוא טעים במיוחד. אי-שם בקמפוס של אמזון יש מנהל מוצר שאחראי לזה. 

אמזון בישראל: רף גבוה לקמעונאיות המקומיות

בשבוע האחרון, אמזון, ענקית הקמעונאות המקוונת, נחתה בישראל. נכון שעבור הצרכנים בישראל היא כבר הייתה פעילה במובן שניתן היה להזמין דרכה מוצרים, ונכון שלחברה יש כבר פעילות ענפה בתחומי הטכנולוגיה, אבל השבוע היא נחתה כאן במובן אחר: זירת מסחר ממוכרים ישראלים אל צרכנים ישראלים.

אמזון, שכבר טלטלה לא מעט שווקים גדולים בעולם, יוצרת אפקט דומה גם בישראל: מניות הקניונים וקבוצות קמעונאות האופנה הגדולות רשמו ירידות ניכרות בתגובה למהלך הנוכחי. מעתה, אמזון מציבה רף חדש לקמעונאיות ישראליות שעד היום לא היו במשחק: אספקת משלוח תוך חמישה ימים, במוצרים מסוימים גם יומיים או שלושה. מהיום זה הקצב, ומי שלא תפעל לפיו - בתוך אמזון ומחוץ לאמזון - תידחק הצידה. גם אם לפי שעה, אתר הסחר שהיא מפעילה עדיין לא פועל במטבע ישראלי ובשפה העברית, נראה כי לא ירחק היום שבו צעד כזה יקרה.

השבוע נפגשה החברה עם ספקים ישראלים והציגה בפניהם את התוכניות שלה ואת צורת העבודה לגבי מכירה כאן, כמו גם את הדרישות הדקדקניות שלה מהם כשמדובר בסטנדרטים עולמיים.

עד כמה מדובר במפלצת ביחס לשוק המקומי? אמזון שווה לבדה יותר מכל חברות הקמעונאות בשוק הישראלי ומחברות הנדל"ן המניב בישראל יחדיו, עם שווי שוק של כ-950 מיליארד דולר.

מדובר בחברה בעלת שיעורי צמיחה אדירים: ההכנסות שלה עמדו על 66 מיליארד דולר ב-2006, ואילו ב-2018 הן זינקו להיקף של 232 מיליארד דולר. נכון להיום, בכל שנה החברה מציגה גידול בהכנסותיה. גידול ניכר זה מתרחש בכל שלושת השווקים המרכזיים שבהם פועלת הקבוצה. השוק העיקרי שלה הוא השוק המקורי שלה - צפון אמריקה.
גם שטחי האחסנה שלה אדירים: מרכזי ההפצה הלוגיסטיים של אמזון מסתכמים בשטח עצום של 115 מיליון מ"ר.

שני מוזס