הכירו את החרדי הדמיוני של יאיר לפיד

יו"ר יש עתיד מפיץ טענה מרתיחה: הברית בין נתניהו לחרדים סידרה לתלמיד ישיבה קצבה גבוהה פי שלושה מקשיש • אלא שלאמירה הזאת אין בסיס עובדתי • תגובת לפיד מגלה כי ה"חרדי" בחישוב שלו הוא בן 19 עם שישה ילדים

יאיר לפיד / צילום: איל יצהר
יאיר לפיד / צילום: איל יצהר

המגעים הקואליציוניים בין נתניהו למפלגות החרדיות מחזירים לשיח הציבורי נושא שלעולם לא נמאס לדון בו: הקצבאות לתלמידי הישיבות ולאברכים. "אנחנו נעמוד מהצד ונסתכל איך מקימים פה מדינת הלכה?", מחה במוצאי שבת יו"ר יש עתיד יאיר לפיד באוזני רינה מצליח, ונימק: "אם יש היום סבא בן 80 שלחם בכל מלחמות ישראל, הוא מקבל קצבה של 2,432 שקל; אבל תלמיד ישיבה בן 19 שהשתמט מגיוס לצה"ל יקבל עכשיו 8,000 שקל - כי זה מה שסידרו לו בממשלה הזאת".

"הממשלה הזאת", ממשלת נתניהו האחרונה, הוקמה ב-2015 בזכות ברית עם ש"ס ויהדות התורה, אחרי שנה וחצי שבהן החרדים ישבו באופוזיציה ולפיד שימש כשר אוצר. מאז הקמתה התרבו המחאות על סכומים מופלגים לכאורה שמזרימה המדינה לחשבונות הבנק של לומדי התורה, מחאות שמלוות לא-פעם בהשוואה לאוכלוסיות פחות בנות-מזל - פעם חיילים, פעם נכים ופעם קשישים. מה האמת מאחורי הסכומים האלה? הייתכן שחרדי שזה עתה זכה לפטור מגיוס מקבל מהמדינה פי שלושה מ"סבא בן 80", כמו שטוען לפיד?

הלכנו לעשות חשבון. תלמיד ישיבה חרדי בן 19 לומד בדרך כלל בתנאי פנימייה. עבור כלכלתו של כל תלמיד כזה מעבירה המדינה לישיבה 425 שקל בחודש. חוקר החרדים ד"ר גלעד מלאך מהמכון הישראלי לדמוקרטיה מבקש להדגיש שהסכום הזה לא מגיע ישירות לכיסו של התלמיד, שלמעשה משלם בדרך כלל למוסד כ-300 שקל לחודש. לסכום הזה אפשר להוסיף הנחה בתשלומי ביטוח לאומי, אם כי גם סטודנטים חילונים זכאים לה. התלמיד משלם ביטוח לאומי בגובה 128 שקל בחודש: אפילו אם נשווה זאת לסכום שמשלם עובד מבוגר בשכר ממוצע - 700 שקל - ההנחה שווה פחות מ-600 שקל. על קצבאות ילדים אין מה לדבר בדרך כלל, כי התלמיד הצעיר עדיין רווק.

באשר לסבא בן ה-80, לפיד מקצין קצת את דלותו. 2,400 שקל לחודש הם פחות או יותר הסכום שיקבל קשיש כזה החי בזוג - קצבה בסיסית של 1,641 שזכאי לה יחיד מעל גיל 80, והשאר בגין בת הזוג. אבל אין באמת קשיש שזו הכנסתו היחידה, משום שגם אם אין לו כל הכנסה נוספת, למשל מפנסיה, קשיש יחיד זכאי להשלמת הכנסה לסכום של 3,291 שקל.

אף אחד לא מתעשר מקצבאות
 אף אחד לא מתעשר מקצבאות

נתונים עדכניים. ל-2003

נחזור לתלמיד הישיבה. איך מגשרים בין אלף השקלים שהוא יקבל בחישוב הנדיב שלנו ובין 8,000 השקלים שהזכיר לפיד? הדוברת של לפיד הבטיחה שתברר את הסוגיה, ואחרי 40 דקות שלחה את הטקסט הבא: "למשפחה חרדית שכיחה, שלה שישה ילדים והאישה בה אינה עובדת, מממנת המדינה הטבות בשווי 6,500 שקל. סל ההטבות וההנחות מורכבת מקצבת ילדים, מימון מגורי ילדים בפנימייה, הנחות ענק בגני ילדים, תשלומי ביטוח לאומי, ביטוח בריאות וארנונה, מלגת לימודים והבטחת הכנסה" - וכן הלאה.

מהתגובה הזאת עולה שתלמיד הישיבה של לפיד, שעוד לא מלאו לו עשרים, הוא נשוי עם שישה ילדים - ולא סתם ילדים, אלא ילדים שחלקם בגן וחלקם כבר גרים בפנימייה. זה פרופיל בלתי סביר לנער בן 19, אפילו חרדי. ברור שלפיד ערבב בין תלמיד ישיבה, שהוא רווק הלומד בעצמו בתנאי פנימייה, ובין אברך, גבר נשוי שלומד בכולל ובדרך כלל מתגורר עם משפחתו בדירה משלו. אברכים אמנם מקבלים קצבאות ישירות לכיסם, שעומדות היום על 765 שקל בחודש ונוספות עליהן תרומות פרטיות. גלעד מלאך אומד את ההכנסה הכוללת של אברך בכ-2,000 שקל בחודש.

ובכן, נעזוב את החרדי בן ה-19, ונניח שלפיד דיבר על אברך. על מה מבוסס התחשיב שלפיו הוא מקבל 6,500 שקל? חיפוש בגוגל מעלה שהתגובה מטעם לפיד נלקחה כלשונה מתחקיר מפורט שפרסם שחר אילן בעיתון "הארץ", שניסה להעריך את היקף ההטבות לאברך בעל הפרופיל המתואר. הבעיה היא שהכתבה הזאת לא התפרסמה בימי הממשלה היוצאת, וגם לא בימי שתי הממשלות הקודמות של נתניהו. היא פורסמה ב-2003, לפני 16 שנה.

אילן עצמו עדכן את האומדן כעבור עשור, ב-2013, כשהיה סמנכ"ל עמותת חדו"ש העוסקת בחופש מדת. דמות האברך הממוצע בחישובים העדכניים יותר היא של גבר נשוי בן 28 עם 4-3 ילדים. משפחתו כולה תקבל 4,800-4,100 שקל בחודש. בין השאר, אילן גרע מהאומדן הקודם הנחות בגני ילדים, כיוון שהרחבת חוק חינוך חינם ביטלה את התשלום על גנים לכל האזרחים. מצד שני, הוא הוסיף הטבות חדשות שניתנו בדיור ובצורת מס הכנסה שלילי.

מספרים בלי בסיס

יש גרעין של אמת בטענה שהממשלה האחרונה, שבה ירשו מפלגות חרדיות את המקום שתפסה יש עתיד בקואליציה הקודמת, הייתה נדיבה יותר כלפי החרדים. בימי לפיד במשרד האוצר פחתו מאוד התמיכות במוסדות תורניים והמלגות לתלמידי ישיבות ולאברכים. בהסכמים הקואליציוניים שחתם הליכוד ב-2015 עם ש"ס וליהדות התורה הוחזרו התמיכות לרמתן המקורית. יתר על כן, לפני חידוש הברית בין נתניהו והחרדים, בג"ץ פסל החלטה שקיבלה ממשלתו ב-2010 להעניק גמלה לאברכים. הנימוק: היא מפלה לרעה סטודנטים. אולם זמן קצר אחרי הקמת ממשלת נתניהו והחרדים, היא העבירה בכנסת תיקון שהבטיח סיוע כלכלי ללומדי תורה וסטודנטים עניים.

כך או אחרת, המספרים של לפיד מופרכים. אפילו בהשוואה בין אברך לקשיש שעליה הוא הסתמך כנראה - שמייחסת לבחור הישיבה סל של מלגות, קצבאות, הנחות ותשלומים ייחודיים, ומתעלמת מהנחות שהקשיש זכאי להן - אין ראייה לפערי ההכנסה שהוא מזכיר. לא תלמיד ישיבה, וגם לא אברך, מקבלים מהמדינה פי שלושה מסבא בן 80.