היועמ"ש שלח את חומרי החקירה לסנגורי נתניהו - והם סירבו לקבלם

היועמ"ש מנדלבליט שלח הבוקר נציג מטעמו עם חומרי החקירה למשרדו של עו"ד נבות תל-צור המייצג את רה"מ נתניהו, ואולם במשרד סירבו לקבל את החומרים • היועמ"ש הגדיר את הסירוב כ"תמוה" והודיע כי "ישקול את צעדיו בהתאם"

אביחי מנדלבליט/צילום: שלומי יוסף
אביחי מנדלבליט/צילום: שלומי יוסף

עורכי דינו של ראש הממשלה עומדים על סירובם לקבל את חומרי החקירה בתיקי נתניהו. היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שלח הבוקר (א') נציג מטעמו עם חומרי החקירה למשרד עו"ד נבות תל-צור המייצג את ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואולם במשרד סירבו לקבל את החומרים. היועמ"ש הגדיר את הסירוב כ"תמוה" והודיע כי "ישקול את צעדיו בהתאם".

היועץ המשפטי לממשלה השיב היום לפניית סנגוריו של ראש הממשלה מערב יום הזיכרון, שבה הודיעו כי נתניהו מעוניין בקיומו של שימוע והציגו בקשות שונות בנוגע לחומרי החקירה.

מנדלבליט מסר בתשובתו כי הוא רואה חשיבות רבה בקיום הליך השימוע, וכפי שנמסר לא אחת - ככל שההליך אכן יתקיים, בכוונתו לקיימו בלב פתוח ובנפש חפצה.

במכתבם ביקשו הסנגורים כי ייקבע לוח זמנים חדש לקיום השימוע, התואם את הערכתכם באשר לזמן הדרוש לשם היערכות הולמת להליך.

לעניין זה היועץ המשפטי לממשלה הבהיר כי "קיים קושי רב בטענה בדבר היקף חומרים גדול או בדבר הזמן הרב הדרוש ללימודו, שעה שהיא נטענת ממי שבחר משך תקופה כל-כך ארוכה שלא לקבל את חומר החקירה ולהתחיל לעיין בו".

עם זאת, לדברי היועמ"ש, "מובן כי הסנגורים רשאים לבקש בקשות שונות בקשר להליך השימוע, והדברים יישקלו לגופם בשים לב למכלול הנסיבות, כפי שנעשה על-ידי התביעה הכללית כדבר שבשגרה". 

לדברי היועמ"ש, "לשם קידום הליך השימוע בתיקי החקירה הנדונים, ביחס לכל אחד מהחשודים, הועתקה ליבת חומר החקירה שנאספה בהם על גבי מדיה מגנטית, וזאת על-מנת להקל על התמצאות החשודים בחומר החקירה ולחסוך בזמן העתקת החומרים. המדיה המגנטית, אשר הועברה לחשודים האחרים זה מכבר בהתאם לבקשתם, צורפה כעת גם למכתבו של היועמ"ש, לעיון ראש הממשלה". 

היועמ"ש מציין כי לאור כל האמור, ומשהועברה ליבת חומר החקירה לעיון באי-כוח ראש הממשלה כאמור, נתבקשו האחרונים לתאם מועד לקיום השימוע עד ליום 20.5.19.

"נציין כי לפני זמן קצר הגיע שליח מטעמנו למשרדו של עו"ד תל-צור, אך במשרד סירבו לקבל את מכתבו של היועמ"ש ואת חומר החקירה שצורף לו. סירוב זה הוא תמוה", מסר מנדלבליט. בנסיבות אלה שוגר המכתב אל עורכי הדין גם באמצעות דואר אלקטרוני. לדברי היועץ המשפטי, כאמור, הוא "ישקול את צעדיו בהתאם". 

ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) מסרה בתגובה להודעת היועמ"ש: "הסירוב המחוצף של פרקליטי נתניהו לקבל לידיהם את חומרי החקירה ששיגר אליהם היועמ"ש באמצעות שליח מיוחד, אחרי שלא הואילו בטובם לבוא לקחת אותם, משול לסירוב של אזרח להיכנס לכלא אחרי שבית משפט גזר עליו עונש מאסר, אפשרות שכלל אינה קיימת במדינת חוק שבה החלטות זרועות שלטון החוק הן לא תוכנית כבקשתך. על היועמ"ש להכיר בכך שהתנהגות מנומסת אינה באה עוד בחשבון כלפי פורעי חוק, ובשלב ראשון, נוכח האירוע החריג שהתרחש היום, לשלול מנתניהו לאלתר את הליך השימוע". 

יו"ר תל"ם, ח"כ משה (בוגי) יעלון (כחול לבן), מסר: "עוד יום של שפל לשלטון החוק במדינת ישראל: אזרח נאמן שסייע למוסדות אכיפת החוק במלחמה בשחיתות מנוע מלשרת כדובר צה"ל, בעוד שראש ממשלה ועורכי דינו מהתלים ביועץ המשפטי לממשלה כדי להימלט מאימת הדין! 'עד מתי רשעים יעלוזו, וצדיקים יזילו דמעה...' (תהלים צ"ד)". 

שלושה תיקים

נזכיר כי ב-28 בפברואר 2019 החליט היועמ"ש מנדלבליט להעמיד לדין את נתניהו, בכפוף לשימוע, בשלושת התיקים שבהם נחקר.

בתיק 1000 (תיק המתנות) החליט היועמ"ש להעמיד לדין את נתניהו בעבירה של מרמה והפרת אמונים; בתיק 2000 (תיק נתניהו-נוני מוזס) יועמד נתניהו לדין גם כן במרמה והפרת אמונים; ובתיק 4000 (תיק בזק-וואלה) יועמד נתניהו לדין בכפוף לשימוע בקבלת שוחד מאיש העסקים שאול אלוביץ, בעל השליטה לשעבר בבזק ובאתר וואלה.

כמו כן החליט היועמ"ש להאשים במתן שוחד לנתניהו את אלוביץ ואת רעייתו איריס אלוביץ. בתיק 2000 הוחלט להעמיד לדין בכפוף לשימוע את ארנון (נוני) מוזס, המוציא לאור של "ידיעות אחרונות", בניסיון למתן שוחד. התיק נגד ארנון מילצ'ן, שנחקר בתיק 1000 בחשד כי סיפק מתנות לנתניהו, נסגר.

השימוע לנתניהו נקבע ל-10 ביולי, אך העובדה שהסנגורים עדיין לא לקחו את חומרי החקירה בתיקים, מונעת מהם להתכונן להליך שבמסגרתו ישטחו את טענות ההגנה של נתניהו בפני היועמ"ש. לטענת הסנגורים, הם מחכים להסדרת הסכמי שכר-הטרחה מול נתניהו לפני שייקחו את החומרים.

עוד נזכיר כי במכתב ששלח ב-28 באפריל, הבהיר מנדלבליט לסנגורי נתניהו כי השימוע לראש הממשלה צפוי להיערך עד ל-10 ביולי 2019. "כפי שנמסר לסנגורים, חומרי החקירה עומדים לרשותם במשרדי פרקליטות מיסוי וכלכלה בתל-אביב החל מיום 10 באפריל 2019, יום לאחר הבחירות, אך עד כה לא נערכה כל פנייה מצידם לאיסוף החומר", נכתב במכתב היועמ"ש.

עוד הובהר כי ככל שראש הממשלה יבחר שלא לקיים את הליך השימוע כאמור, היועץ המשפטי לממשלה יקבל החלטה סופית בעניינו על סמך חומרי הראיות שבפניו.

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ וארנון מוזס עדיין בראשיתם. הם מכחישים את המיוחס להם, ועומדת להם חזקת החפות.