סוף השבוע העסוק של פריגו: רוכשת, מוכרת ומציגה תחזית שנתית מאכזבת; המניה עלתה כ-6%

חברת התרופות ערכה ביום העצמאות יום משקיעים בניו יורק להצגת האסטרטגיה ארוכת-הטווח שלה • סיפקה לראשונה תחזית ל-2019: הכנסות של 4.6-4.7 מיליארד דולר ורווח נקי Non-GAAP של 3.65-3.95 דולרים למניה

מורי קסלר מנכל פריגו / צילום: רויטרס
מורי קסלר מנכל פריגו / צילום: רויטרס

חברת התרופות פריגו   פרסמה שלל דיווחים במהלך יום העצמאות, ומנייתה זינקה באותו יום במסחר בוול סטריט ב-7%. למחרת, ביום שישי (שלשום), המניה נחלשה ב-1.2%, והיום (א') הגיבו המשקיעים בתל אביב לראשונה לדיווחים לאחר שחזרו מחופשת החג, והמניה עלתה בכ-6%.

החברה ערכה יום משקיעים בניו יורק כדי להציג את האסטרטגיה ארוכת-הטווח שלה, תחת ניהולו של המנכ"ל הנוכחי מורי קסלר, שנכנס לתפקיד לפני מספר חודשים ושם דגש על תחום ה-Self Care. לצד מספר נקודות מפתח באסטרטגיה, סיפקה פריגו לראשונה גם תחזית לשנת 2019: החברה צופה הכנסות של 4.6-4.7 מיליארד דולר, ורווח נקי Non-GAAP של 3.65-3.95 דולרים למניה - נמוך מתחזיות האנליסטים, שציפו להכנסות של 4.71 מיליארד דולר ולרווח של 4.2 דולרים למניה. לתחזית הרווח יש אפסייד פוטנציאלי של 10-35 סנט למניה, מרכישה שעליה דיווחה פריגו ביום חמישי, מהאפשרות להשיק גרסה גנרית למשאף ProAir של טבע ומחסכונות שהחברה עשויה להשיג.

ברבעון הראשון של 2019 הסתכמו ההכנסות ב-1.2 מיליארד דולר, ירידה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל ושל 1% בנטרול השפעת שערי חליפין; בכך עקפה פריגו מעט את תחזיות האנליסטים. הרווח הנקי Non-GAAP למניה ברבעון הגיע ל-1.07 סנט, גבוה מתחזיות האנליסטים, שציפו ל-94 סנט בלבד. בסך הכול הסתכם הרווח הנקי Non-GAAP ב-146 מיליון דולר, ירידה של 18.3% ביחס לרבעון המקביל. הרווח החשבונאי (GAAP), לפני נטרול של סעיפים שונים, היה 64 מיליון דולר, ירידה של 20.9%.

החטיבה המרכזית של פריגו, תחום הבריאות לצרכן, רשמה ירידה של 7.1% בהכנסות, ל-351 מיליון דולר, וירידה של 17.2% ברווח התפעולי, ל-54 מיליון דולר.

פריגו נמצאת במצב של חוסר ודאות תקופה ארוכה, לאחר שבשנים האחרונות התחלפו בה מספר מנכ"לים, והיא התקשתה להתאושש מחולשה פיננסית שלה ומחולשה בשוק הגנרי בארה"ב. המנכ"ל הנוכחי קסלר הציג את האסטרטגיה שלו, וחזר על מחויבות החברה לפצל את עסקי תרופות המרשם (Rx), וכעת מדברים על השלמת הפיצול בסוף 2019 או ב-2020 (בעבר דובר על 2019). לפי דיווחים, ישנם מספר מתעניינים ברכישת העסק, שחלקו פועל בישראל, תמורת כ-2.5 מיליארד דולר. בכך מתכננת פריגו להתמקד בעסקי הליבה שלה, תוך יצירת ערך לבעלי המניות.

נפרדת מתחום בעלי החיים

במקביל, דיווחה פריגו על מכירה של פעילות אחרת ועל רכישת חברה. פריגו מוכרת את תחום הבריאות לבעלי החיים ל-PetIQ תמורת 185 מיליון דולר במזומן, כחלק מהרצון להתמקד בתחום הצרכני. פריגו נכנסה לתחום ב-2012, לאחר ששילמה 285 מיליון דולר תמורת חברה העוסקת בו, וב-2013 הרחיבה את פעילותה עם רכישה נוספת ב-160 מיליון דולר. עסקי בעלי החיים תרמו לפריגו הכנסות של 94 מיליון דולר ורווח נקי Non-GAAP של 8 סנטים למניה ב-2018.

נוסף על כך, פריגו רוכשת חברה ב-750 מיליון דולר במזומן: חברת Ranir Global Holdings, שצפויה להכניס את פריגו לתחום צרכני משיק. החברה הנרכשת היא חברה פרטית שמוכרת מוצרים לתחום הפה והשיניים, ולדברי קסלר, "התוספת של Ranir לפריגו מדגימה מרכיב משמעותי באסטרטגיה החדשה שלנו, האצה של הצמיחה באמצעות כניסה לקטגוריות self-care חדשות. אני לא יכול להדגיש עד כמה אנו מאמינים בהזדמנות הקיימת בשילוב שתי החברות".

היקף העסקה יגיע כאמור ל-750 מיליון דולר, או ל-685 מיליון דולר בניכוי הטבת מס. החברה הנרכשת הניבה הכנסות של 287 מיליון דולר ב-2018, והיא צפויה לתרום לרווחי פריגו ב-2019 תרומה של 10 סנטים לרווח הנקי Non-GAAP למניה, בהנחה שהעסקה תושלם ברבעון השלישי.

מלבד זאת, פריגו כוללת באסטרטגיה החדשה שלה השקעה של מעל 250 מיליון דולר בקיבולת ובטכנולוגיה. זאת כדי לענות על ביקושי הצרכן, בין היתר בתחום תרכובות המזון לתינוקות; לצורך תוכנית להתרחב בתחום המסחר המקוון; להשקת "פרויקט מומנטום" - חיסכון של 100 מיליון דולר עלויות בשנה, שיושג תוך שלוש שנים; לכניסה לשיתופי פעולה שונים; להשקת מוצרים חדשים בהיקף כולל פוטנציאלי של 500 מיליון דולר ועוד.

לדברי קסלר, "התחלנו תהליך של טרנספורמציה, כדי לתפוס מחדש את מה שאנחנו מכנים 'היתרון של פריגו'. הצוות עבד קשה בחודשים האחרונים, ניתח את האתגרים, ובנה תוכנית להמציא מחדש את החברה. המטרה הפיננסית שלנו היא להציג החזר קבוע ובר-קיימא לבעלי המניות, בדומה לחברות אחרות בתחום הצרכני. אנו מאמינים שהמהלך יוביל לערך משמעותי לבעלי המניות".

פריגו נסחרת בניו יורק ובת"א בשווי של קרוב ל-7.1 מיליארד דולר. החברה איבדה 74% משוויה מאז שמחיר המניה הגיע לשיא בשנת 2015. חלק מהירידה בחודשים האחרונים מיוחס לשומת מס בגובה 1.9 מיליארד דולר שהוצאה לחברה באירלנד, ולאחרונה נוספה לכך שומת מס נוספת, בארה"ב, בגובה 843 מיליון דולר.