ניקח 350 מיליון שקל ונזרוק לפח, גרסת מבקר המדינה

ואיך יבנו את הדירות שחסרות במגזר הערבי, אם בדוח המבקר האחרון נמצא שלא מקימים ועדות מקומיות ביישובים ערביים? בוועדה המחוזית צפון יש רק נציג אחד לאוכלוסייה זו מתוך 17 חברי ועדה • פרשנות

יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת
יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת

בואו נשחק משחק ניחושים. על מה הוציאה הקופה הציבורית לאחרונה רבע מיליארד שקל? הסכם בין המדינה לאגד במסגרתו היא תהפוך מקואופרטיב לחברה? לא - על זה נשלם חצי מיליארד שקל. המחיר של חקירות ראש הממשלה נתניהו? שלילי - ראש הממשלה אומנם נקב במספר הזה, אבל הסכום נמוך בהרבה.

אני אעזור לכם, רבע מיליארד שקל - זה הסכום הכולל ששילמנו ב-2018 עבור שכרם של עובדי משרד מבקר המדינה. זה מעסיק אותי כי בדיוק כמוכם אני עובד קשה בשביל הכסף שאני מרוויח, ואני ממש לא נהנה לזרוק שטרות לפח, בטח לא כשמדובר במאות מיליונים (התקציב הכולל של המשרד לשנה זו עמד על כ-350 מיליון שקל). מה פתאום פח, אתם אולי מתקוממים, הרי מדובר במשרד מכובד ששופט בדימוס עומד בראשו. זה נכון, ועדיין זו התחושה שאני נשאר איתה כמעט בכל פעם שמתפרסם דוח ביקורת של המשרד.

בשבוע שעבר התפרסם (עוד) דוח עב כרס של מבקר המדינה. אותי תפס פרק שעסק במשבר הדיור ביישובי המגזר הערבי. לפי הממצאים יש צורך בכל שנה בבנייה של 12-13 אלף דירות במגזר הערבי, אלא שהמדינה לא מדביקה את הקצב ונוצר מחסור של 5,000 דירות בשנה. במילים אחרות - להרבה מאוד אזרחים אין בית שהוא מוצר בסיסי ביותר, ולא בגלל מחסור בכסף. ואיך יבנו, אם בדוח נמצא שלא מקימים ועדות מקומיות ביישובים ערביים? ומדוע ששולחנות יתרוממו באוויר, אם הייצוג של המגזר הערבי בוועדות המחוזיות זעום? בוועדה המחוזית צפון, שם נמצאים יישובים רבים של בני מיעוטים, יש רק נציג אחד לאוכלוסייה זו מתוך 17 חברי ועדה. במדינה שבה לזיעה שהושקעה בכתיבה ובחשיפת הממצאים הללו היה ערך, הכותרות הראשיות לא היו מרפות מהנושא למשך ימים. כאן - כלום.

תהליך הביקורת ידוע וקבוע. אנשי המשרד מכתתים רגליהם, ומבקשים תשובות מאנשי הגוף הנבדק. בתום פינג פונג ארוך ומייגע בין הצדדים מתפרסם דוח בשפה יבשושית, ולעתים קרובות, חסר "בשר" אמיתי. ועל כן בחלוף שעות ספורות מרגע יציאתו לאוויר, הדוח הופך לזיכרון עמום. אמנם אין מוצר כזה בשום חנות - אבל זיכרון עמום לא אמור לעלות כל כך הרבה כסף.

רגע לפני שהתקשרתי לח"כ איימן עודה כדי לקבל את תגובתו לממצאים על המגזר הערבי, בדקתי מה הכנסת עשתה בנושא. להפתעתי גיליתי שלאורך כל הקדנציה האחרונה, לא התקיים ולו דיון משמעותי אחד בוועדות הכנסת השונות בנושא משבר הדיור במגזר הערבי. מנגד כשהוא ענה והודה שהוא בכלל לא מכיר את הדוח של מבקר המדינה, ממש לא הופתעתי. אמרתי לכם, אנחנו זורקים כסף לפח - אף אחד לא קורא את דוחות מבקר המדינה.