הסחרור בטורקיה ממשיך: הלירה צונחת 2% מול הדולר

לפי דיווח ברויטרס, משרד האוצר הטורקי בוחן משיכה של כספים מעתודות הבנק המרכזי של המדינה כדי לכסות על הגירעון • "אני לא זוכר את השימוש של עתודות משפטיות לפני כן", אמר המקור לרויטרס

יונים עפות ליד פוסטר של נשיא טורקיה ארדואן / צילום: Goran Tomasevic, רויטרס
יונים עפות ליד פוסטר של נשיא טורקיה ארדואן / צילום: Goran Tomasevic, רויטרס

הסחרור הפיננסי בטורקיה מחריף. הלירה  הטורקית צונחת כעת ב-2% מול הדולר האמריקאי, וזאת על רקע הדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, שלפיו שר האוצר הטורקי מתכנן להעביר 6.6 מיליארד דולר מהרזרבות החוקתיות לטובת כיסוי הגירעון הממשלתי. לפי המקור, הגירעון הממשלתי עמוק מהצפוי. לפי אותו מקור, מדובר בצעד הגיוני שבא לחזק את התקציב.

הלירה הטורקית נסחרת תחת לחץ כבד בחודשיים האחרונים על רקע ההגבלות מצד הממשל, ועל רקע דילול רזרבות המט"ח של הבנק המרכזי. אלו, נפרדים מהרזרבות החוקתיות אותן מחזיק הבנק כדי להתמודד עם משבר. בסוף 2018 אלו עמדו על 27.6 מיליארד לירה טורקית.

ההעברה זו, אם תתבצע, תהווה הפעם השנייה שבה אנקרה מנצלת את כספי הבנק המרכזי כדי להגדיל את התקציב. בינואר העביר הבנק 37 מיליארד לירה טורקית לאוצר וזאת 3 חודשים מוקדם מהמתוכנן. "אני לא זוכר את השימוש של עתודות משפטיות לפני כן. שיטה זו באה לעצור את ההידרדרות נוספת של הכלכלה", אמר המקור.