בוול סטריט סיכמו את היום הגרוע ביותר מתחילת השנה על רקע מאבקי הסחר מול סין

המדדים המובילים בוול סטריט איבדו אתמול 2.4%-3.4% - הירידה היומית החדה מאז תחילת ינואר 2019 • לפי UBS, המניות צפויות לירידה דו-ספרתית אם המכס על כל היבוא מסין יעלה ל-25% • אנליסטים מתקשים לנבא מתי השקט יחזור לשווקים

סוחרים בוול סטריט / צילום: Brendan McDermid, רויטרס
סוחרים בוול סטריט / צילום: Brendan McDermid, רויטרס

מדדי המניות בארה"ב רשמו אמש (ב') את הירידה הכמעט חדה ביותר השנה, אחרי שפקידים בבייג'ין ובבית הלבן החליפו ביניהם איומים חדשים במאבקי הסחר שעלולים לפגוע בצמיחה הכלכלית בשתי המעצמות.

מדד דאו ג'ונס צנח אמש ב-617.38 נקודות או 2.4% ל-25,324.99 נקודות. מדד 500 S&P צנח ב-69.53 נקודות או 2.4% ל-2,811.87. בשני המקרים זו היתה הירידה היומית החדה ביותר מאז 3 בינואר. מדד נאסד"ק צנח ב-269.92 נקודות או 3.4% ל-7647.02, הירידה היומית החדה ביותר מדצמבר.

הירידות הללו הדגימו למשקיעים שאחת ההנחות הגדולות ביותר שלהם השנה נמצאת בסכנה של התנדפות. מנהלי כספים רבים ייחסו את הגאות בשוק המניות מתחילת השנה לשילוב של מדינות מוניטרית קלה, צמיחה יציבה בארה"ב וסימני התקדמות במו"מ על הסחר בין המעצמות, אשר יביאו לכך שהשוק ימשיך לטפס.

ארה"ב וסין עשויות עדיין להגיע להסכם סחר, מעריכים אנליסטים, ומציינים שהמכסים החדשים לא יפגעו בסחורות שמצויות במעבר בין המדינות. והמדדים האמריקאים עדיין עלו מתחילת השנה: מדדי 500 S&P ונאסד"ק עלו השנה בשיעור דו-ספרתי, בעקבות המפולת ברבעון האחרון של 2018. גם אמש היו מניות שמחקו חלק מהירידה שלהן אחרי שהנשיא טראמפ הודיע שהוא ייוועד עם עמיתו הסיני שי ג'ינפינג בפסגת 20-G הקרובה.

אבל אנליסטים ומשקיעים אומרים שמבוי סתום בדיוני הסחר יפגע בעסקים ובביטחון הצרכנים, וישפיע לרעה על הצריכה דווקא כאשר הצמיחה הכלכלית צפויה להאט. אנליסטים בבנק UBS מעריכים שהצמיחה בארה"ב תגולח ב-0.75 עד 1 נקודת אחוז, והמניות יירדו בשיעור דו-ספרתי, אם ארה"ב תטיל על כל היבוא מסין מכס של 25%.

עד כה, רווחי החברות בארה"ב היו טובים מכפי ששהעריכו בחשש, ועזרו למניות להתאושש מרמות השפל של הרבעון הרביעי בשנה שעברה. אבל אלן אדלמן, מנהל קרן בכיר ואנליסט מחקר בפרוסט אינבסטמנט (ייעוץ), אמר שהוא יעקוב אחרי דוחות הרווח של חברות ורשתות קמעונאות "כדי לחפש כל סימן לכך שהסחר העולמי מתחיל לתרגם את עצמו לתוצאות גרועות יותר".

מניות של יצרניות ויצרניות שבבים אלקטרוניים המשיכו לרדת אמש בעקבות השבוע שעבר. מניית יצרנית המיכון הכבד קאטרפילר ירדה ב-4.6%, ומניית בואינג איבדה 4.9%. מניית יצרנית שבבי הזיכרון מיקרון טכנולוג'י ירדה ב-4%. הקבוצה הזו רגישה לסחר העולמי, בייחוד מפני שאנליסטים רבים מאמינים שהרווחים שלה קשורים לצמיחה העולמית ולביקוש מסין.

מניית יצרנית האייפונים אפל, שמרכיבה כמעט את כל מוצריה בסין, צנחה ב-5.8% ל-185.72 דולר.

מדד ראסל 2000 של מניות שווי שוק קטן (יחסית - בפועל של מאות מיליוני דולרים), שנוטה להיות רגיש במיוחד למצבה של כלכלת ארה"ב, ירד אמש ב-3.2%.

מניות חברת זימון הנסיעות אובר המשיכה אמש לרדת, ב-4.47 דולר או 11% ל-37.10 דולר, אחרי צניחתה במסחר הראשון שלה ביום שישי. בנעילה אמש, המניה איבדה 18% ממחיר ההנפקה שלה, 45 דולר.

על הרקע הזה, אנליסטים ציינו כי קשה לנסות לנבא מתי השקט יחזור לשווקים.

"מדד הפחד" עלה אמש ב-28% 

יש בעיות רבות אחרות סביב הסחר העולמי שעלולות להצית תנודתיות במסחר במניות, אמר ניל דוויין, אסטרטג השקעות באליאנץ גלובל אינבסטורז. הוא הצביע על עסקה אמריקאית עם יפן שעשויה להיחתם בחודש הבא, ועל יחסי הסחר עם אירופה, שעלולים להעיק על תעשיית הרכב הגרמנית ועל החקלאות בצרפת.

אחרים מעריכים שהסלמה נוספת במתיחות הסחר עלולה לשחוק את הצמיחה עד לנקודה שבה הבנקיחם המרכזיים יצטרכו לשקול הקלה מוניטרית חדשה.

מדד התנודתיות של Cboe (שיקגו), VIX, המוכר יותר כ"מדד הפחד", אשר עוקב אחרי הציפיות לתנודות במחירי המניות, עלה אמש ב-28% - העלייה היומית החדה ביותר מאז אוקטובר. מדד זה נוטה לעלות כשהמניות יורדות, ונראה שזה מה שהמשקיעים צופים כעת.

אתמול ירדו גם מדדי מניות עולמיים כמו הסטוקס 600 האירופי ומדד שנחאי המשולב, שאיבדו 1.2%. בהמשך השבוע צפויות ירידות גם במניות רשתות שיווק בארה"ב, בעקבות דוחות רבעוניים שיפרסמו.

גם שוק האג"ח אותת אמש על כמה סימני אזהרה על הצמיחה הכלכלית, דוגמת התשואה על אג"ח הבנצ'מרק לעשר שנים של האוצר האמריקאי אשר ירדה לזמן קצר מתחת ל-2.4% מ-2.455% ביום שישי. התשואות, שיורדות כשמחירי האג"ח עולים, נוטות לרדת כשהמשקיעים פחות אופטימיים לגבי התחזית הכלכלית.