קבוצת גאון תקבל מהבנקים מימון של 220 מיליון שקל להקמת מפעל צינורות פלדה בנאות חובב

למעשה מדובר בהעברה של המפעל הוותיק של הבת צנורות המזרח התיכון, צמ"ת, מאזור התעשייה ניר צבי • המפעל החדש ישתרע על פני כ-180 דונם וישמש לייצור, אחסון ושינוע של צינורות פלדה לתשתיות הזורמות, בארץ ובחו"ל

גיא רגב / סיון פרג'
גיא רגב / סיון פרג'

קבוצת גאון , בניהולו של גיא רגב, מקדמת מהלך להקמת מפעל פלדה חדש עבור החברה הבת, צנורות המזרח התיכון (צמ"ת), בנאות חובב שבנגב. גאון דיווחה הבוקר (ג') לבורסה כי חתמה עם הבנקים הפועלים והבינלאומי על הסכם מימון בהיקף כולל של כ-220 מיליון שקל. המימון ישרת בעיקרו את מפעל הפלדה של צמ"ת וכן את הפעילות השוטפת של החברה. 

במסגרת ההסכמים יועמדו לרשות צמ"ת 110 מיליון שקל מתוך סך המימון, לטובת הקמת המפעל, כשהיתרה תשמש את מסגרות האשראי השוטפות של החברה לטווח הקצר. בנוסף, במסגרת ההסכמים מפורטים התנאים לביצוע חלוקת הדיבידנד, בטוחות שהחברה תידרש להעמיד ותנאי עמידה באמות מידה פיננסיות.

קבוצת גאון, הנשלטת על ידי חברת גאון אחזקות (שבשליטת קרנות ויולה), מעריכה את עלות הקמתו הכוללת של המפעל בכ-220 מיליון שקל. המפעל צפוי להתחיל לפעול בתחילת שנת 2020, ועד היום השקיעה קבוצת גאון בפרויקט ההקמה כ-70 מיליון שקל ממקורותיה העצמיים. בהסכמים מול הבנקים נקבע כי צמ"ת תשקיע בפרויקט מהונה העצמי סך של 115 מיליון שקל, בטרם יועמדו הלוואות לזמן ארוך בתקופת ההקמה.

קבוצת גאון קיבלה לטובת הפרויקט אישור למענק בסכום כולל של כ-21 מיליון שקל מהרשות להשקעות ולפיתוח התעשייה והכלכלה. בנוסף, בחברה מציינים כי ברשות יבחנו מתן "מענק נגב" בשיעור של 10% מההיקף ההשקעה המאושר (כ-10 מיליון שקל נוספים), וזאת בכפוף לעמידה ביעדי תוכנית ההשקעה, ובהתאם לכללי משרד הכלכלה והתעשייה בעניין זה.

מתכננת להתרחב לייצור צנרת לגז

למעשה מדובר בהעברה של המפעל הוותיק של צמ"ת, המייצר צינורות פלדה באזור התעשייה ניר צבי הסמוך לצריפין. בפברואר 2017 השלימה החברה את מכירת הקרקע שעליה פועל המפעל לאיש העסקים ג'ורג' חורש תמורת 386 מיליון שקל (מכירה שהניבה רווח הון מרשים בהיקף של 300 מיליון שקל לקבוצת גאון), ולאחר מכן, בדצמבר 2017 הוחלט בהנהלת החברה להעביר את המפעל לנאות חובב.

המפעל החדש, שישתרע על שטח של כ-180 דונם, ישמש לייצור, אחסון ושינוע של צינורות פלדה המיועדים לשוק התשתיות הזורמות, בארץ ובחו"ל. בנוסף, החברה מתכננת להרחיב את סל המוצרים בין השאר באמצעות כניסה לתחום ייצור צנרת לגז.

להערכת החברה, בשנים הראשונות לפעילות המפעל החדש יחול גידול משמעותי ב-EBITDA (רווח תפעולי בנטרול פחת והפחתות) שלה מפעילות ייצור, שעיקרו כתוצאה משדרוג משמעותי במיכון ותהליכי הייצור, משיפור התפוקות ומכניסה לתחומים חדשים כאמור.

מניית קבוצת גאון נסחרה היום ביציבות, לאחר שבשנה האחרונה איבדה 16% ושוויה של החברה הצטמק לכ-170 מיליון שקל. המנכ"ל רגב העריך היום כי "המפעל החדש, הכולל בין היתר הקמת מערכי ייצור חדשים ומעבר לטכנולוגיות ייצור מתקדמות וחדשניות, צפוי לייעל משמעותית את הליכי הייצור ולהביא לחיסכון בעלויות - דבר שישפיע באופן חיובי ומשמעותי על תוצאות החברה בשנים הקרובות. אנחנו מייחסים חשיבות רבה וערכית להקמת המפעל באזורי הפריפריה בדרום הארץ, ולחיזוק התעשייה הישראלית המקומית, בייחוד בימים אלו".