פגישות במגרשי גולף, מסיבות ו"ערבי בנות": כתב התביעה חושף את השיטה של טבע לתיאום מחירים

כתב התביעה המפורט, שהגישו 44 מדינות בארה"ב נגד יצרניות תרופות גנריות, מתאר את המעורבות העמוקה של טבע בתיאום המחירים • מנהלי החברות השתתפו בשלל אירועים חברתיים והמשיכו את הקשר במיילים ובטלפונים שבהם תואמו העלאות המחירים • טבע: "החברה ממשיכה לבחון את הנושא"

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

"אנשים מאותו ענף מקצועי נפגשים לעתים רחוקות, אפילו לשם בילוי, אך השיחה תמיד מסתיימת בקנוניה נגד הציבור, או במקרים מסוימים בהעלאת מחירים". הציטוט הזה, של הכלכלן הסקוטי הידוע אדם סמית, מופיע בספרו "עושר העמים" שפורסם ב-1776; ציטוט זה גם פותח את כתב התביעה הארוך והמפורט שהגישו 44 מדינות בארה"ב כנגד שורה של יצרניות תרופות גנריות - ובראשן טבע הישראלית - על תיאום מחירים שהוביל לעליית מחירי התרופות הגנריות בארה"ב.

אף שהתביעה הוגשה נגד מספר רב של חברות (ביניהן מיילן, ד"ר רדי'ס, סנדוז וגם תרו הישראלית ואקטביס שנרכשה על-ידי טבע בשנת 2016), עומק המעורבות של טבע מתברר מיד בתחילת המסמך. לאחר הציטוט הפותח של סמית מגיעה אמירה של טבע מלפני מספר חודשים, לפיה טבע קובעת את מחירי התרופות במטרה לאפשר למטופלים גישה אליהן, לשמר את מחויבות החברה לחדשנות ולהגשים את האחריות שלה כלפי בעלי המניות. עוד צוין שם, שבטבע מכחישים כל קשר לפעילויות בלתי חוקית.

על התביעה, שהוגשה בקונטיקט, נודע ביום שישי האחרון, ואתמול (ב') הגיבה מניית טבע לראשונה בניו יורק בצניחה חופשית של 14.8%. מאז אוגוסט האחרון, השלימה מניית טבע   ירידה של 53%.

כתב התביעה מתאר באופן מפורט ומדהים איך התנהלה השיטה. והוא כולל תיאור של מקומות שבהן נפגשו מנהלים מהחברות המתחרות - בין היתר במשחקי גולף, מסיבות, ארוחות, פגישות עסקיות. איך ניהלו תכתובת מיילים ביניהן בתקופות שבהן תיאמו, לכאורה, את העלאת המחירים.

כך עבדה השיטה
 כך עבדה השיטה

"קונספירציה מהגסות בהיסטוריה של ארה"ב"

"במשך שנים רבות, התעשייה הגנרית פעלה בהתאם להבנות בין היצרניות שלא להתחרות זו בזו, ובמקום זאת, להסדיר ביניהן את מה שכינו 'נתח הוגן'. ההבנות האלה חלחלו לכל חלק מהתעשייה, והמטרה של ההסכם היה להימנע מתחרות בין היצרניות הגנריות - תחרות שבאופן נורמלי הייתה מובילה לשחיקת מחירים משמעותית ולחיסכון גדול לצרכן הסופי. במקום להיכנס לשוק מסוים (לשווק תרופה מסוימת) ולהתחרות על בסיס מחיר כדי להשיג נתח שוק, המתחרות בתעשייה הגנרית תקשרו ביניהן ישירות באופן מערכתי ושגרתי, חילקו ביניהן את הלקוחות ויצרו שיווי משקל מלאכותי בשוק, תוך שמירה על מחירים גבוהים ולא תחרותיים", נכתב בתביעה.

על-פי כתב התביעה, הדברים נעשו בשני שלבים - עד שנת 2012, ומאותה שנה ואילך. עד 2012, נכתב בכתב התביעה, החליטו טבע ושאר שותפותיה לקשר לקחת את ההבנות האלה צעד נוסף קדימה. "טבע ושותפותיה כנראה לא היו מרוצות מהסטטוס קוו של 'הנתח ההוגן' ורק ממניעת שחיקת מחירים", נכתב שם, "והן פצחו באחת מהקונספירציות הגסות והמזיקות ביותר של תיאום מחירים בהיסטוריה של ארה"ב".

לטענת התביעה, טבע והמתחרות שלה ביקשו למנף את המצב לא רק לשמירת "הנתח ההוגן" של כל אחת מהן, אלא גם "להעלות משמעותית את המחירים בכמה שיותר תרופות". כדי להשיג זאת, נטען בתביעה, טבע בחרה קבוצת מתחרות שאיתה כבר היו לה "קשרי קונספירציה רווחיים מאוד" - בטבע קראו לקבוצה זאת מתחרות "high quality", וחיפשה תרופות בהן הייתה חפיפה ביניהן. בין טבע לקבוצה זו היו הבנות שכאשר אחת מעלה מחירים, השאר הולכות בעקבותיה, עניין שנעשה בתכיפות גבוהה ובהצלחה רבה, והוביל לטענת התובעים לנזק של מיליארדי דולרים רבים לכלכלת ארה"ב בתקופה של מספר שנים.

כך, בתקופה של 19 חודשים מיולי 2013 ועד ינואר 2015 (תקופות הכהונה של המנכ"לים ג'רמי לוין וארז ויגודמן בטבע), החברה העלתה משמעותית את מחיריהן של 112 תרופות גנריות שונות - כאשר ב-86 מהתרופות היה מדובר על העלאה תוך סיכום עם קבוצת ה"High Quality", והיתר היו תרופות בהן לטבע הייתה בלעדיות בשיווק הגרסה הגנרית.

לפי התביעה, העלאות המחירים היו בשיעורים שונים, כאשר בחלקן דובר על העלאה של מעל 1,000%. בתביעה נכתב כי ביולי 2012 העלתה טבע בין היתר את מחירי התרופות Estradiol (לטיפול הורמונלי), Nitrodurantoin (אנטיביוטיקה לזיהומים בדרכי השתן) ו-6 תרופות נוספות; מיד אחריה עשו זאת גם מיילן, ווטסון וסנדוז, בתיאום עימה שהושג ב-12 שיחות טלפון עם מיילן, שתי שיחות עם ווטסון ושתיים עם סנדוז (ווטסון, אגב, הייתה אז כבר חלק מחברת אקטביס שרכשה אותה, ולאחר מכן נרכשה על-ידי טבע).

במדינת קונטיקט החלו לחשוד בנושא העלאות המחירים הגנריים, והחלו ביולי 2014 לבצע חקירה, שעם הזמן התרחבה ל-48 מדינות וטריטוריות נוספות בארה"ב. ממצאי התביעה (שעדיין נמשכת) הובילו לטענות התביעה הנוכחית.

כשהחברות הגנריות פעלו בשיתוף לתיאום המחירים והמחירים נשארו גבוהים, בתעשייה קראו לכך "לשחק יפה בארגז החול". כך לפי התביעה, בדצמבר 2014 טבע קיבלה פנייה מלקוח שסיפר שחברת גרינסטון מתחילה לשווק את תרופת Cabergoline ומבקשת לפנות ללקוחות מסוימים. הלקוח ביקש מפורשות שטבע תוותר על חלק מהלקוחות לטובת גרינסטון, וציין כי "גרינסטון הבטיחה לשחק יפה בארגז החול". לפי התביעה, בטבע השיבו: "מסור לגרינסטון שאנחנו משחקים יפה בארגז החול, ושניתן להם".

"נוכל להיפגש על מרטיני או כוס יין!"

לפי התביעה, בין בכירי החברות הגנריות הייתה תקשורת ישירה באופן קבוע, כאשר הם ניצלו הזדמנויות להיפגש באירועים מסחריים של התעשייה, כנסים של לקוחות ואירועים דומים, ופיתחו יחסים שזרעו את זרעי ההסכמים הלא חוקיים. "ההסכמים האנטי תחרותיים הללו 'זוקקו' ב'ארוחות של התעשייה', 'ערב בנות' (girls night out), מסיבות, משחקי גולף ושיחות טלפון והודעות טקסט תכופות", נכתב שם.

דוגמה למשחק גולף שהוביל, לכאורה, להעלאת מחירים מכיוון טבע: אחד הנתבעים הוא דיוויד רקנתלר שהיה סגן נשיא למכירות גנריקה בארה"ב עד אפריל 2015 ומכהן כיום כסגן נשיא למכירות בחברת אפוטקס שגם היא בין הנתבעות. רקנתלר ונתבע נוסף (קון אסטפיצ'יוק מחברת Camber) בילו שלושה ימים במשחקי גולף משותפים באירוע של התעשייה, שערכה חברת אריזות בקנטקי. לאחר מכן, השניים היו בקשר טלפוני שלאחריו הגישה Camber הצעת מחיר מעודכנת ללקוח פוטנציאלי בנוגע לתרופה Raloxifene. עוד צוין בתביעה כי רקנתלר היה בקשר תכוף עם אנשי קשר בקרב החברות המתחרות, ובין 2011-2015 הוא היה מעורב ב-1,044 שיחות טלפון והודעות טקסט עם אנשי קשר באקטביס, מיילן, Par וחברות אחרות. כך, לדוגמה, מוצגת ראייה לפיה ביום אחר בספטמבר 2014 הוא שוחח בטלפון שש פעמים עם נציגי אקטביס, כולל שיחה של 34 דקות עם נציג בכיר ספציפי.

נתבעת אחרת היא מורין קבאנו, שהייתה סגנית נשיא בכירה ומנהלת מסחרית בצפון אמריקה בטבע עד אפריל 2018. כיום היא בכירה בחברת Lannett, שגם היא בין הנתבעות. בזמן כהונתה בטבע, היא והכפופים לה תקשרו עם המתחרים בנוגע לתמחור וחלוקת השוק. לפי התביעה, בין ינואר 2011 לאוגוסט 2017, קבאנו הייתה מעורבת ב-612 שיחות טלפון והודעות טקסט עם אנשי הקשר שלה בחברות המתחרות, ביניהן אקטביס (שלאחר מכן נרכשה על-ידי טבע), סנדוז ואחרות.

גם קווין גרין שנתבע, עבד בעבר בטבע בארה"ב, בשנים 2006-2013, ולאחר מכן עבר לחברה אחרת שנתבעת, Zydus, שם הוא מכהן כסגן נשיא למכירות. נתבעת נוספת מטבע היא נישה פאטל.

בהקשר של "ערב בנות", או בכינויו המעודן יותר "נשים בתעשייה", מציינים בתביעה נציגה של חברת Heritage (שאינה נתבעת) שארגנה מספר אירועים כאלה. באחד המקרים היא שלחה למתחרות שלה הודעה ובה כתבה כי "אני מתנצלת על ההתראה הקצרה, אבל K.N (נציגה בחברת ד"ר רדי'ס) תהיה במינסוטה ב-29 בספטמבר ותהיה הזדמנות נהדרת לכולן להיפגש! כל כך הרבה קורה בתעשייה - נוכל לסכם את הרשמים שלנו מ-NACDS (אירוע מסחרי) על מרטיני או כוס יין! J פלוס האוכל הוא סופר-יאמי!". במספר אירועי נשים השתתפו גם נציגות של טבע, לפי התביעה.

סיפורה של תרופה: כך מעלים מחיר ב-95%

הגרסה הגנרית של התרופה Nitrofurantoin לטיפול בזיהומים בדרכי השתן שווקה על-ידי טבע. ביולי 2012, החברה העלתה את מחיר התרופה ב-90%-95% (תלוי במינון). לאחר ההעלאה, טבע המשיכה להיות מתואמת עם מיילן ו-Alvogen לשמר את המחיר הגבוה. באוקטובר 2012, לקוח הפצה של טבע פנה לחברה וביקש הנחה, משום שקשה לו להתחרות במחירים אלה. בהמשך אותו יום, בשעה 9:49 נציג טבע שלח מייל פנימי לאנשי המכירות של החברה, ביניהם הנתבע קווין גרין שיצר קשר עם אנשי מיילן ו-Alvogen. בשעה 10:01 - 11 דקות לאחר המייל - בוצעה שיחה ראשונה לנציג מיילן, ומיד אחריה, ב-10:11 - לנציג Alvogen. התוצאה, לפי התביעה: טבע לא הפחיתה את מחיר התרופה.

מטבע נמסר בתגובה: "טבע מודעת לתביעה האזרחית שהוגשה, הטוענת לתיאום מחירים לכאורה בתעשייה הגנרית, כולל ביחס לטבע. הטענות בתלונה זו, ובתביעה האזרחית באופן כללי, הן בדיוק זה - טענות. טבע ממשיכה לבחון את הנושא באופן פנימי ולא התנהלה בכל אופן אשר עלול להוביל לאחריות אזרחית או פלילית. טבע מספקת תרופות באיכות גבוהה למטופלים בכל העולם, ובתוך כך מחויבת לעמוד בכל החוקים והתקנות. אנו נמשיך להגן בנחישות על החברה".