טראמפ ממשיך בנסיונות לבלום את וואווי: צפוי להוציא צו שיוביל להחרמתה

לפי סוכנות הידיעות "רויטרס", טראמפ צפוי לחתום השבוע על צו שיאסור על חברות אמריקאיות להשתמש בציוד טלקום אותו ייצרו חברות שמהוות סיכון ביטחוני לאומי

הנשיא דונלד טראמפ/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הנשיא דונלד טראמפ/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ארה"ב והנשיא דונלד טראמפ ממשיכים במאמצים לבלום את חברת הענק הסינית וואווי: לפי סוכנות הידיעות "רויטרס", טראמפ צפוי לחתום השבוע על צו שיאסור על חברות אמריקאיות להשתמש בציוד טלקום אותו ייצרו חברות שמהוות סיכון ביטחוני לאומי.

לפי "רויטרס", מקורות מסרו להם כי למרות שלא יצוינו בצו שמות של מדינות או חברות באופן מפורש, הצו צפוי להביא למניעת האפשרות לבצע עסקאות עם חברת וואווי. עוד פורסם כי טראמפ שוקל להוציא צו כזה במשך יותר משנה, אך בכל פעם הוצאתו נדחתה מחדש. גם הפעם, קיים סיכוי שהוצאתו תידחה שוב. הבית הלבן ומחלקת המסחר סירבו להגיב לדיווח ב"רויטרס".

הצו עושה שימוש בחוק "הכוחות הכלכליים במצב חירום בינלאומי" (International Emergency Economic Powers Act), שמעניק לנשיא ארה"ב סמכות לפקח על המסחר במצב חירום לאומי שמאיים על ארה"ב, ויביא לכך שמחלקת המסחר של ארה"ב ורשויות ממשלתיות נוספות יצטרכו לייצר תוכנית אכיפה לחוק. לפי הפייננשל טיימס, תהליך הבדיקה שייווצר יאפשר למזכיר מחלקת המסחר של ארה"ב לבחון כל עסקה שמערבת חברה שמהווה איום בטחוני למדינה, ו-וואווי תיחשב לחברה כזו. 

בארה"ב טוענים כבר תקופה ארוכה כי הציוד של וואווי יכול לסייע לסין לרגל אחרי ארה"ב. בוואווי הכחישו שוב ושוב את ההאשמות הללו. ארה"ב אף מקיימת מאמצים דיפלומטיים מתמשכים בניסיון לשכנע מדינות נוספות לא להשתמש בציוד של וואווי עבור קישוריות הדור החמישי. אוסטרליה ויפן חסמו את השימוש בציוד וואווי בעקבות מאמצי ארה"ב, אך מסתמן שבריטניה וגרמניה לא ישתפו פעולה. ארה"ב אף הזהירה לאחרונה שלא תמשיך לשתף במודיעין עם בעלות בריתה שישתמשו בציוד של החברה הסינית.

בארה"ב כבר ננקטו שורה של צעדים נגד החברה. בין היתר, באוגוסט אסר טראמפ על הממשל האמריקאי להשתמש בציוד של וואווי וספקית סינית נוספת, ZTE. בינואר, תובעים אמריקאים האשימו שתי יחידות של וואווי במדינת וושינגטון בכך שניסו לגנוב סודות מסחריים של חברת טי-מובייל האמריקאית. גם אוניברסיטאות מובילות בארה"ב הפסיקו להשתמש בציוד החברה מתוך חשש שהדבר ימנע מהן מימון ממשלתי.

בנוסף, סמנכ"לית הכספים של וואווי, מנג וואנז'ו נעצרה בקנדה לפני מספר חודשים באשמה של הונאת בנקים אמריקאים והפרת הסנקציות על איראן, לבקשת ארה"ב שדורשת את הסגרתה. היא שוהה במעצר בית בקנדה בזמן שמתנהל המשפט נגדה.

באפריל הצביעה רשות התקשורת הפדרלית (FCC) בעד קידום של הצעה שתאסור את השימוש בכספים מקרן ממשלתית בגובה 9 מיליארד דולר על מנת לרכוש ציוד או שירותים מחברות שמהוות איום ביטחוני על רשתות התקשורת של ארה"ב. יו"ר ה-FCC, אג'יט פאי, אמר בשבוע שעבר כי הוא ממתין שמחלקת הסחר תפרט כיצד יש להגדיר את רשימת החברות שיוחרמו תחת ההצעה. הסוגיה דחופה מאחר שספקי טלפונים בארה"ב מעוניינים להשיק קישוריות 5G ומחפשים שותפים לשם כך. החברות הגדולות אמנם הפסיקו לשתף פעולה עם וואווי, אך ספקיות קטנות באיזורים הכפריים של ארה"ב ממשיכות להסתמך על הציוד של וואווי ו-ZTE מכיוון שהוא זול יותר, לפי "רויטרס".

המאבק של ארה"ב בוואווי מתנהל על רקע מתח גובר בין סין וארה"ב, שמנהלות ביניהן מלחמת סחר. השבוע הצהירה החברה הסינית קונלון שהחזיקה בחברת גריינדר מקליפורניה שמפעילה אפליקציית היכרויות פופולרית לקהילה הגאה, שתמכור את גריינדר בעקבות בקשה של הוועדה להשקעות זרות של ארה"ב. גם הפעם, הנימוק הוא חשש מפגיעה בביטחון הלאומי, מאחר שבוועדה חוששים מהמידע האישי שהחברה אוספת על המשתמשים ועשויה להעביר לסין.