מתנגדי העתקת שדה התעופה מהרצליה לחדרה: רשות שדות התעופה מונעת מאינטרס כלכלי

מספר רשויות מקומיות, בליווי מתכנן מחוז חיפה לשעבר אדם קולמן, טוענות כי המהלך התכנוני להעברת שדה התעופה מהרצליה לחדרה נגוע בהטיות ומניפולציות מספריות מצד רש"ת • לדבריהם, יש להשאיר את שדה התעופה במיקומו הנוכחי • רש"ת: "העתקת שדה התעופה הוקפא בחודשים האחרונים באופן שמסכן את התעופה הכללית במדינה"

אילן שדה, צביקה גנדלמן / צילום: מ.א. מנשה, תמר מצפי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
אילן שדה, צביקה גנדלמן / צילום: מ.א. מנשה, תמר מצפי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) צפויה לקיים דיון בשבוע הבא בעניין סגירתו של שדה התעופה בהרצליה והעתקתו לחלופת חדרה מזרח. כחלק מהדיון צפויות מספר רשויות מקומיות להתנגד למהלך ובין היתר להציג חוות-דעת שהכין עבורן האדריכל ומתכנן מחוז חיפה לשעבר, אדם קולמן, לפיה יש להותיר את שדה התעופה בהרצליה על כנו תוך הסדרת פעילותו.

באוקטובר 2015 החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה על סגירת שדה התעופה בהרצליה והקמת שכונת ענק במקום. באותה העת נקבע כי פעילות השדה תוארך במספר שנים עד לאישור תוכניות מפורטות למגורים בשטח. החלטה רבת משמעות זו הציתה ביקורת פנימית בעיר לאור הצפיפות שתיווצר באזור מבניית אלפי דירות חדשות (12 אלף דירות). בעקבות החלטת הות"ל מיולי 2018 להעתיק את שדה התעופה לחלופת חדרה מזרח, התאחדו מספר רשויות מקומיות באזור להתנגדות למהלך. מדובר בחדרה, מועצה אזורית מנשה, מועצה אזורית עמק חפר, עיריית באקה אל גרביה והמועצה המקומית פרס חנה כרכור. במסמך עליו חתומות עיריית חדרה, מועצה אזורית מנשה וקולמן, ושהגיע לידי "גלובס", נכתב כי יש להשאיר את שדה התעופה במיקומו הנוכחי.

מיקומו של שדה התעופה המתוכנן במזרח חדרה
 מיקומו של שדה התעופה המתוכנן במזרח חדרה

"העתקת השדה - יצירת בעיה אחרת"

לפי המסמך, העתקת שדה התעופה מהרצליה לכלל החלופות האחרות שהועלו ובתוכן חדרה מזרח, "מעבירה מטרדים ממקום אחד למקום אחר לצורך הקמת שכונת מגורים בשטח המתפנה. בכך שרשות שדות התעופה (רש"ת) היא יזמת התוכנית, יתאפשר לה לקבל חטיבת קרקע פתוחה וריקה מבינוי עקב אינטרסים כלכליים. ובכך לפגוע בחיי התושבים על ידי מטרדי רעש בכל ימות השבוע, וזאת במקום להשתמש בשדות תעופה ומנחתים פעילים, או לחילופין שימוש קבוע בשדה התעופה בהרצליה", נכתב.

כן נאמר כי אין מדובר בתשתית לאומית כי אם בהעתקת שדה תעופה אזרחי, על מנת לאפשר את קידומם של תוכניות למגורים באזורי הביקוש. בהקשר לכך נשמעת בהתנגדות של הרשויות ביקורת נוקבת כלפי רש"ת, כמי שאינטרס כלכלי מובהק הוא זה שעומד לנגד עיניהם בהוצאת שדה התעופה מהרצליה, "ההליך התכנוני שנערך נגוע בהטיות נתונים ובמידע שגוי במיוחד בתחום המרחב האווירי, תבחינים מוטים, מניפולציות מספריות, וכל זה לצורך קבלת תוצאה רצויה על ידי יזם התוכנית - שדה תעופה במרחק נסיעה נוח ממרכז הארץ".

"לא פותרים בעיה באמצעות יצירת בעיה אחרת. ניתן לפצל את השימושים בשדות התעופה הקיימים. כמו כן ניתן להקים שדות תעופה לשימושים המדוברים, בצפון או בדרום הארץ", אמר ל"גלובס" ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן. ראש המועצה האזורית מנשה אילן שדה הוסיף כי "אין היגיון להעתיק את שדה התעופה מהרצליה למזרח חדרה. אנו לא נאפשר פגיעה באיכות החיים שלנו ובשטחים הירוקים. לא ניתן לממשלת ישראל להעתיק את שדה התעופה מהרצליה על הגב שלנו תוך עיוות נתונים ומניפולציות בכדי לקדם אינטרסים של נדל"ניסטים שמעוניינים להקים רבי קומות. עלינו לא מנחיתים שדה תעופה".

שדה התעופה בהרצליה / צילום: איל יצהר
 שדה התעופה בהרצליה / צילום: איל יצהר

חלופת חדרה מזרח אושרה כדין

מרשות שדות התעופה נמסר: "סקר האתרים לבחינת מיקום להקמת שדה חלופי לשדה תעופה הרצליה בוצע על פי הנחיית הועדה לתשתיות לאומיות בהליך מקצועי וסדור אשר כלל שיתוף ציבור.ההליך הסתיים ביולי 2018 עת הודיעה הועדה לתשתיות לאומיות כי היא מאשרת את אתר חדרה מזרח כחלופה הנבחרת על בסיס 'בחינה מקצועית, מורכבת ומעמיקה במספר שלבי בחינה'.

"ממועד קבלת ההחלטה, לפני עשרה חודשים, ולמרות פניות חוזרות ונשנות של רת"א (רשות התעופה האזרחית - במשרד התחבורה) ורש"ת אל מוסדות התכנון, הוקפא התהליך מסיבות לא ברורות, באופן שמסכן את פעילות התעופה הכללית האחראית בעיקר על הכשרת טייסים אזרחיים מסחריים במדינה. בשבוע הבא יתקיים דיון בות"ל בו תפרט רשות שדות התעופה את מכלול טענותיה בנושא".