חברת EPD הישראלית שנרכשה ע"י פיליפס חתמה על שת"פ דווקא עם מדטרוניק

החברה, שהוקמה ע"י שלמה בן חיים ונמכרה לפני שנה לתאגיד פיליפס ב-292 מיליון דולר, הודיעה על שת"פ עם מדטרוניק • מדטרוניק תשווק את המערכת של EPD להנחיה של טיפול בהפרעות קצב לב, יחד עם המכשור הרפואי שלה באמצעותו מתבצע הטיפול בפועל

שלמה בן חיים / צילום: יותם פרום
שלמה בן חיים / צילום: יותם פרום

חברת EPD שהוקמה על ידי שלמה בן חיים, ונמכרה לפני שנה לתאגיד הבינלאומי פיליפס ב-292 מיליון דולר, הודיעה על שיתוף-פעולה עם חברת מדטרוניק . בעקבות ההסכם מדטרוניק תשווק את המערכת של EPD להנחיה של טיפול בהפרעות קצב לב, יחד עם המכשור הרפואי שלה באמצעותו מתבצע הטיפול בפועל.

בעקבות ההסכם, מדטרוניק תהיה "פותחת הדלתות" השיווקית למוצר של EPD , אשר ישווק באינטגרציה עם מוצרי הקריו-אבלציה (צריבה בקרור) של מדטרוניק. אבלציה היא צריבה של רקמת הלב היוצרת פגיעה סלקטיבית בלב כדי לשפר את פעילותו הכוללת במקרים של הפרעה בקצב לב. בעקבות שיתוף-הפעולה תיווצר מערכת משולבת להדמיה, ניווט, חישה וצריבה. ההסכם מזכיר במעט את ההסכם שנערך בין חברת מזור רובוטיקה הישראלית לבין מדטרוניק, לפיו מדטרוניק הפיצה את המוצר של מזור ושילב אותו עם מערכות הניווט שלה. המערכת המשולבת מאפשרת לבצע את הפרוצדורה של מדטרוניק תוך חשיפת המטופל והרופאים לפחות קרינת רנטגן. לאחרונה נחתם הסכם נוסף בגישה זו עם חברה ישראלית, חברת הניווט התוך-מוחי אלפא אומגה מנצרת, כך שנראה שזו מתחילה להיות שיטה עבור מדטרוניק מול חברות ישראליות.

פיליפס רכשה את EPD כפתרון הדמיה, אולם לעומת פתרונות ההדמיה כמו אולטרהסאונד ו- MRI שהם עצמאיים ומתאימים לפרוצדורות רבות, פתרון הדמיה כמו של EPD מרוויח מן השילוב הצמוד עם המכשור הרפואי המסויים אותו הוא אמור להנחות, ומכאן ההיגיון בשיתוף-פעולה עם מדטרוניק אף שהחברה היא בבעלות פיליפס.

לדברי מרלו ג'נסן, המובילה את חטיבת EPD בפיליפס: "שיתוף-הפעולה עם מדטרוניק מאפשר לנו גישה ללקוחות רבים יותר. כבר היום הטכנולוגיה הזו משפרת את הניווט ובעתיד היא עשויה לשמש גם לפידבק בזמן אמת על מצב הטיפול - זוהי אחת המגבלות המשמעותיות של הטיפול הקיים".

רבקה סיידל, מנהלת תחום הפרעות קצה הלב בקבוצת הקרדיולוגיה וכלי הדם במדטרוניק, אמרה כי: "כאשר המוצר המשולב יהיה מוכן, רופאים יוכלו לשלב בין הדמיה ומיפוי לבין היכולות המצויינות של מערכת הקרדיואבלציה של מדטרוניק".

ירון יצהרי, מנכ"ל מדטרוניק ישראל, אמר בעבר כי הרכישות שביצעה החברה לאחרונה הן רק ההתחלה של פעילות רבה שמתכננת מדטרוניק בישראל בשנים הקרובות. בינתיים מעידות העסקאות של אלפא אומגה ו-EPD , כי ההצהרה מתממדת.

ירון יצהרי/ צילום: יוסי זמיר
 ירון יצהרי/ צילום: יוסי זמיר

מדטרוניק ופיליפס ציינו כי המוצר מהווה גישה חדשה לחלוטין להדמיה של הלב, המתאימה לאבלציה בקור או בחום, ומציעה הדמיה בזמן אמת שהיא תלת-ממדית ומזכירה CT, תוך הפחתת כמות הקרינה, ותוך פיצוי על תזוזה של המטופל. המוצר העצמאי של EPD כבר מאושר לשיווק והמוצר המשולב עםזה של מדטרוניק אמור להגיע לשוק האמריקאי והאירופאי ברבעון הרביעי של 2019.

EPD ממשיכה לפעול מישראל, מקיסריה. עבור מדטרוניק וגם עבור פיליפס, העבודה עם חברה ישראלית היא כבר עניין שבשגרה. מדטרוניק ביצעה בשנה האחרונה שלוש רכישות בישראל - את מזור ב-1.64 מיליארד דולר (מזור היא אפילו שכנה פיזית קרובה של EPD בקיסריה), ויז'ן סנס ב-75 מיליון דולר ונוטרינו בסכום של כ-100 מיליון דולר. בנוסף נחתם, כאמור, הסכם שיתוף-פעולה עם אלפא אומגה, שאמור להכניס לחברה עשרות מיליוני דולרים. עסקאות אלה מצטרפות לרכישות קודמות של החברה: אודין, גיוון אימג'ינג, סופרדיימנשן, אינסטנט, וונטור, דיסק או טק ואורידיון.

פיליפס, שהקימה מרכז פיתוח בישראל המעסיק היום מאות עובדים, על בסיס פעילות ה-CT שרכשה מאלסינט ההיסטורית, רכשה בשנים האחרונות בנוסך ל-EPD גם את חברת אגירת תמונות ההדמיה הרפואית CDP וכן את חברת ולקנו שהייתה הבעלים של חברת SyncRX בישראל.

EPD הוקמה כאמור על ידי שמה בן חיים, יזם המכשור הרפואי המצליח בישראל, שהקים בין היתר את חברת ביוסנס וובסטר, היום של ג'ונסון אנד ג'ונסון, בה צפויות מדטרוניק ופיליפס להתחרות עם המוצר המשולב.

בעת קבלת האישור לשיווק המוצר העצמאי של החברה, בתחילת 2018, אמר בן חיים כי "המערכת יוצרת תמונה מפורטת במיוחד, המתעדכנת בזמן אמת, היודעת למקם את הקטטרים באופן מדויק על המפה, אף שאיננו מוסיפים חיישן לקטטר עצמו". המנהל הרפואי של חטיבת המו"פ הישראלית של החברה, ד"ר יצחק שוורץ, ציין אז כי אחת התכונות הייחודיות של המוצר היא "המבט הפנורמי", כלומר היכולת לראות גרסה משוטחת של התמונה התלת-ממדית של הלב, באופן שלדברי החברה מקל את הניווט והטיפול. "ההרגשה היא כמו לכתוב בעט על נייר", אמר אז שוורץ.