קרן קיסטון רכשה את החזקות אלון בקבוצת המפעיל של כביש 6 לפי שווי של כחצי מיליארד שקל

במקביל צפויים מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל להכריע האם קיסטון תרכוש גם את חלקה בקבוצת חברות המפעיל • הקרן צפויה לצרף לרכישה את כלל ביטוח, הפניקס ושיכון ובינוי

כביש 6 / צילום: תמר מצפי
כביש 6 / צילום: תמר מצפי

קרן התשתיות Keystone (קיסטון) הודיעה היום (ה') על חתימת העסקה לרכישת החזקותיה של קבוצת אלון בחברת המפעיל של כביש 6 וכבישים מרכזיים נוספים בישראל (קבוצת חברות המפעיל). קיסטון, אשר הוקמה לאחרונה על ידי נבות בר, רוני בירם וגיל דויטש, וזו לה השקעה ראשונה, רכשה 29% ממניות קבוצת המפעיל המוחזקות על ידי אלון לפי שווי של כחצי מיליארד שקל.

נבות בר, מנכ"ל קיסטון, ציין כי מדובר בנכס מניב ובטוח - מסוג הנכסים שקיסטון מעוניינת בהם, אשר יעניקו למשקיעים תשואה אטרקטיבית בסיכון נמוך. קיסטון תאפשר לשחקנים חדשים, בהם הציבור הרחב והמוסדיים, להיכנס כשותפים בהשקעה סחירה ובטוחה בעולם התשתיות המניבות, ליהנות מכל ההטבות של קרן ריט, עם כניסת ההסדרה לתוקף".

בהצעת קיסטון נקבע כי במידה שתצליח לשים את ידה על מלוא החזקות (64.5%) אפריקה ישראל וקבוצת אלון בחברות המפעיל, יקבלו חברות הביטוח כלל ביטוח והפניקס אופציה ל-30 יום לרכישת כ-32.6% מהמניות במחיר ההצעה. במקביל, תקבל גם שיכון ובינוי (המחזיקה ביתרת 35.5% ממניות חברות המפעיל) אופציה להגדלת חלקה ל-46%, כך שחלקה של קיסטון יעמוד על 21.4% בלבד.

ההכרעה: בן משה או קיסטון ודור אלון?

ובינתיים, נמשכת התחרות על רכישת 35.5% ממניות קבוצת חברות המפעיל שמחזיקה אפריקה ישראל לאחר שקיסטון וחברת דור אלון של מוטי בן משה הגישו הצעות רכישה מעודכנות. היום אמורים מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל להצביע על מכירת ההחזקה בחברות המפעיל לאחת מהשתיים. ההצעה שתקבל רוב בקרב שלוש סדרות האג"ח של אפריקה ישראל (כ"ו-כ"ח), תזכה לחתום עם החברה על הסכם רכישה.

בהצעתה המעודכנת מאתמול, העלתה קיסטון את השווי הכולל לקבוצת חברות המפעיל בעסקה עם אפריקה ישראל ב-3.6 מיליון שקל לסך של 513.6 מיליון שקל. עם זאת, מדובר עדיין בהצעה נמוכה יותר מזו שהגישה דור אלון ובו ננקב שווי כולל של 522.6 מיליון שקל לחברות המפעיל.

לדברי קיסטון, היתרון בבחירה בהצעתה הוא שיתוף הפעולה עם שיכון ובינוי, שיוביל לכך ששיכון ובינוי לא תפעיל את זכות הסירוב הראשונה שיש לה לרכישת מהמניות בחברות המפעיל.  בהודעתה מדגישה קיסטון כי במקרה שתיבחר הצעה אחרת לרכישת מניות המפעיל, תפעיל שיכון ובינוי את זכות הסירוב שלה וכן את מנגנון הערכת השווי שקבוע בהסכם בעלי המניות, עניין ש"יעכב את העסקה בחודשים רבים בשל המנגנון המורכב המובנה בהסכם בעלי המניות ועשוי אף לחייב מעורבות של בתי משפט לצורך פרשנות הסעיף ויישומו", כותבת קיסטון.

קודם לכן הודיעה דור אלון כי אם תתקבל הצעתה, היא תעניק לשיכון ובינוי אופציה לרכוש חלק מהמניות הנרכשות באותו מחיר בו בוצעה ההצעה, וזאת כדי לאפשר לשיכון ובינוי להגיע להחזקה של 50.01% בחברות המפעיל ולמעשה לשלוט בהן. עם זאת, בקיסטון טוענים כי מדובר בהצעה חד צדדית שכלל לא סוכמה עם שיכון ובינוי ואף לא ייתכן קיבולה.