אמזון השיקה שירות מכירת טיסות בהודו. מה יהיה השוק הבא שלה?

בשלב זה מדובר במכירה של טיסות פנים בהודו, אבל כפי שאמזון כבר הוכיחה בעבר – היא משיקה פיילוט בשווקים מקומיים, כשהצלחתם עשויה לייבא את הפורמט לשווקים נוספים • הרעיון של אמזון הוא להציע שירות "הכול תחת קורת-גג אחת" באפליקציית amazon pay, כאשר גם העברת הכספים מתבצעת באפליקציה

ג'ף בזוס, מנכ"ל ומייסד אמזון / צילום: רויטרס, Rex Curry
ג'ף בזוס, מנכ"ל ומייסד אמזון / צילום: רויטרס, Rex Curry

רעידת האדמה שמייצרת אמזון עם כניסתה לישראל מדירה שינה מעיני הקמעונאים בענפים השונים, אבל ייתכן שהיא צריכה גם להטריד את ענף סוכני הנסיעות, שכן אמזון מבססת את כוחה גם בתחום הזה. בימים אלה השיקה ענקית הקמעונאות האמריקאית מנוע של מכירת כרטיסי טיסה בשוק ההודי.

בשלב זה מדובר במכירה של טיסות פנים בהודו, אבל כפי שאמזון כבר הוכיחה בעבר - היא משיקה פיילוט בשווקים מקומיים (וענקיים במקרה של הודו), כשהצלחתם עשויה לייבא את הפורמט לשווקים נוספים.

הרעיון של אמזון הוא להציע שירות "הכול תחת קורת-גג אחת" באפליקציית amazon pay - כאשר גם העברת הכספים מתבצעת דרך שירות התשלומים amazon pay.

בהצהרה שפרסם מנהל אמזון בהודו, שאריק פלסטיקוולה, הוא ציין כי "ראינו שצרכנים משתמשים באמזון מעבר לעולם הקניות. בשנה האחרונה הלקוחות שלנו אימצו את שירותי התשלום של אמזון, כולל טעינת הארנק ישירות לסלולרי. הם אוהבים את הנוחות של הקנייה והתשלום - והכול באפליקציה אחת".

לטובת הכניסה לתחום הטיסות בשוק ההודי, אמזון משתפת פעולה עם Cleartrip, סוכנות נסיעות אונליין שנוסדה ב-2006 במומבאי. קלירטריפ מוכרת כ-7 מיליון טיסות בשנה. שיתוף-הפעולה מסייע לאמזון להציע הנחות בשיטת קאש בק ומבצעים ייחודיים לחברי אמזון פריים, באמצעות אפליקציית אמזון או בהזמנות באתר. מועדון הלקוחות של אמזון פריים מונה 100 מיליון צרכנים, וכגודל המועדון - כך גודל הפוטנציאל.

בנוסף, אמזון מתגאה בפני הצרכנים בהודו כי היא מציגה את כל פרטי הטיסה והעסקה שהנוסע צריך לדעת בשקיפות מלאה, כאשר במקרה של ביטול טיסה, הנוסע ישלם את דמי הביטול לחברת התעופה לפי מדיניות הכרטיס שהזמין, כשאמזון לא גובה קנס מעבר לכך. עוד מדגישה אמזון את הנוחות שבהזמנת טיסות באפליקציה שלה ללא הצורך לבצע הליך של הרשמה מחדש, היות שפרטי הצרכנים כבר מוזנים באפליקציה.

הכניסה של אמזון לתחום התעופה בשלב זה בהודו עשויה להוות את הצעד הראשון לכניסה מסיבית לשוק התיירות העצום, שאמזון יודעת שהיא יכולה לנגוס בו עם כוחה העצום - החל בטיסות, עבור במלונות ועד השכרת רכב דרך אמזון. בעבר השיקה אמזון שירות של הזמנת חדרים בבתי מלון, אלא שהיא סגרה את שירות הזמנת החדרים באמצעות אתר travel.amazon.com עוד ב-2015. בנימוק למהלך שסיפקה אמזון בשעתו נאמר כי "למדנו הרבה והסקנו מסקנות שהובילו אותנו להפסקת הפעילות בתחום". כעת, כאמור, מזהה אמזון שיש פוטנציאל עצום בשוק התיירות והתעופה, והיא בחרה לממש אותו ראשית בהודו.

האם השחקניות הגדולות בענף התיירות המקוון צריכות להיות במתח? אמזון, המפלצת הגדולה שכבר מזמן יצאה מגבולות הספרים אל עבר מוצרי מכולת ופארמה, עשויה לחולל רעידת אדמה בענף שבו פועלות שתי שחקניות גדולות בתחום הזמנת הטיסות: קבוצת אקספדיה (המונה בין היתר את המותגים, הוטלס.קום, Homeaway, אורביטס, טרוולוסיטי ואחרים) וקבוצת פרייסליין (האמונה על המותגים בוקינג, אגודה, קייאק ועוד).

גם גוגל נוכחת בתחום הטיסות, אבל כמנוע להשוואת מחירים באמצעות גוגל פלייטס - כאשר לא ניתן להזמין טיסות ישירות דרך גוגל. לאחרונה נכנסה גוגל בגרסה העברית שלה גם לתחום המלונות.

כניסה של ענקית כמו אמזון לתחום תהיה מעניינת מאוד מבחינת הצרכנים ומאתגרת יותר מכיוון סוכני הנסיעות וחברות התעופה שמבססים בעולמות התעופה את המכירה הישירה והמקוונות ברחבי העולם. היות שבשלב זה מדובר בשוק ההודי בלבד ובטיסות הפנים כאמור - החברות יוכלו להיערך ליום שבו אמזון תחליט להרחיב את השירות ולהביא את הידע שצברה לשוק העצום של תחום הטיסות גם במסגרת כוחה כפלטפורמת חיפוש.

לאמזון יש כוח נוסף - צרכנים רבים כבר לא מתחילים את מסע החיפוש שלהם אחר כל מוצר שהם מתעניינים בו בשורת החיפוש של גוגל, אלא הם מחפשים ישירות באמזון.

אם גם טיסות ייכללו בהיצע האינסופי של אמזון ב"Superapp" (ריכוז של שירותים ומוצרים שונים באפליקציה אחת) שלה - אין ספק כי גם ענף הפרסום יושפע ממהלך כזה.