לקראת השבוע בשווקים: כוננות ספיגה לציוצי טראמפ בטוויטר וציפייה להודעת הריבית בישראל

בנק ישראל יפרסם מחר את גובה הריבית, לאחר נתוני צמיחה חזקים שפורסמו בשבוע שעבר • נגידי הבנקים המרכזיים צפויים לנאום השבוע • בוול סטריט נמשכת עונת הדוחות הכספיים לרבעון הראשון • עיני השוק נשואות לציוצי הנשיא טראמפ סביב מלחמת הסחר • תחזית השווקים השבועית של "גלובס"

שבוע המסחר מעבר לים צפוי להיפתח מחר (ב'), בצל הירידות שנרשמו ביום שישי האחרון בוול סטריט, ועל רקע המשך עונת הדוחות הכספים לרבעון הראשון של 2019.

בתוך כך, עיני המשקיעים נשואות בעיקר לעדכונים סביב מלחמת הסחר בין סין לארה"ב, לאחר שהנשיא האמריקאי דונלד טראמפ לקח צעד אחורה בסוף השבוע האחרון, כשביטל מכסים על מתכות מיובאות ממקסיקו ומקנדה וגם דחה את מועד הטלת המכסים על כלי רכב מיובאים מאירופה. 

ביום שישי האחרון מדד הנאסד"ק איבד יותר מ-1%, הדאו ג'ונס  ירד ב-0.4% ומדד S&P 500  איבד 0.6%. מחיר הנפט נסחר סביב 62.7 דולר לחבית, כשברקע המתיחות בין ארה"ב לאיראן ממשיכה לעמוד במוקד.

הנה כמה מהאירועים שיירכזו עניין השבוע בשווקים. 

1. עונת הדוחות בוול סטריט נמשכת

עונת הדוחות לרבעון הראשון של שנת 2019 מגיעה ליישורת האחרונה. נכון לסוף השבוע, פרסמו 459 חברות מתוך מדד S&P 500 את תוצאותיהן לרבעון הראשון של השנה (כ-92% מהחברות). בממוצע, 76% מהחברות היכו את שורת הרווח - מעל הממוצע החמש שנתי ו-59% מהחברות היכו את תחזית ההכנסות.

לדברי רוברט כרמלי, מנהל דסק חו"ל בפעילים, "עד כה הציגו החברות עליה של 1.42% בשורת הרווח (מהווה שיפור לעומת הצפי של ירידה ברווחיות של 4.2% בפתיחת עונת הדוחות) וגידול של 4.49% בשורת ההכנסות. ענפי התקשורת והצריכה המחזורית מובילים את הצמיחה ברווחיות עם גידול של כ-13% כל אחד כשענפי הנפט ומוצרי היסוד בולטים בחולשה על רקע הירידה החדה שנרשמה במחירי הסחורות ברבעון הראשון כשגם סקטור הטכנולוגיה מציג צמיחה שלילית נמוכה על רקע הדולר החזק ומשקל היצוא הגבוה בסקטור זה. בהסתכלות לרבעונים הבאים של השנה תחזית האנליסטים מצביעה על קיטון ברווחיות ברבעון השני, גידול חד ספרתי נמוך לרבעון השלישי וגידול חד ספרתי גבוה ברבעון האחרון של 2019".

2. נתוני מאקרו ביפן, באירופה ובארה"ב

יפן תפרסם ביום שני את נתוני הצמיחה לרבעון הראשון של 2019 ולשנה כולה. התחזיות בשוק הן לצמיחה שלילית של 0.1% ברבעון, ושל 0.2% בשנה כולה. ביום שלישי, יו"ר הפד פאואל צפוי לשאת נאום, ומאוחר יותר באותו יום מקבילו הבריטי קרני ינאם גם הוא.

ביום רביעי, נגיד הבנק המרכזי של אירופה, מריו דראגי, צפוי לשאת נאום. ביום רביעי בריטניה תפרסם את נתוני האינפלציה לחודש אפריל. בארה"ב יפורסם פקוטוקול הפד מישיבתו האחרונה. ביום חמישי יפורסמו נתוני התמ"ג של גרמניה, כאשר הצפי הוא לעלייה של 0.4%. כמו כן, יפורסמו בגרמניה נתוני מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור וגם של מגזר השירותים.

בארה"ב יפורסמו ביום שישי נתוני ההזמנות של מוצרים ברי קיימא חודש אפריל, כאשר הצפי הוא לירידה של 0.2%.

3. דריכות לקראת ציוצי הסחר, המטבע הסיני במוקד

לאחר כישלון שיחות הסחר בין סין לארה"ב, ולאחר הטלת מכסים מצד שתי המעצמות, מלחמת הסחר תמשיך לרכז עניין ולהסית את השווקים, וזאת בהיעדר תוכנית ברורה לסיומה. הנשיא טראמפ לקח בסוף השבוע האחרון צעד לאחור, כשהסיר מכסים על מתכות מקנדה וממקסיקו, ודחה את הטלת המכסים על רכבים מיובאים מאירופה. טראמפ צפוי אמנם להיפגש עם מקבילו הסיני בפסגת G20, אבל עד אז טראמפ עשוי לצייץ בנושא כדי לדחוק את הסינים שוב לפינה, ואף להביא לתנודות במדדים המובילים.

ובינתיים, הדרך של הסינים להתמודד עם המכסים שהטיל טראמפ באים לידי ביטוי בפיחות המטבע. מאז האיום של טראפ להעלאת מכסים ב-5 למאי, איום שיצא לפועל, נחתך היואן הסיני ב-2.7% מול הדולר. עיני המשקיעים נשואות לבנק המרכזי בסין בשאלה האם יתערב בנקודת התמיכה הפסיכולוגית של 7 יואן לדולר. שבירה של רף פסיכולוגי זה, עשוי להביא לזעזוע בשווקים, שכן יהיה מדובר באיתות כי המגעים בין המעצמות לא מתקדמים היטב.

4. בשוק המקומי: ציפייה להודעת הריבית

בנק ישראל צפוי לפרסם מחר את הודעת הריבית, ולפי התחזיות בשוק, הנגיד אמיר ירון לא צפוי לשנות את הריבית.

לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, "לפני שבועיים כתבנו כי הצמיחה המהירה, יחד עם חזרת האינפלציה לרמה של 1.5% (בהינתן שמדד אפריל יעמוד על 0.5%) והמסרים החיוביים שמגיעים מהפד ומהשווקים, הופכים את החלטת הריבית הקרובה, לכזו שתלויה רק במשקל שבנק ישראל נותן לשער החליפין. בשבועיים האלו מדד אפריל הפתיע לשלילה כאשר עלה רק ב-0.3%, נתוני הצמיחה נראו פחות טוב מהצפוי, טראמפ החזיר את הרעשים לשווקים הפיננסיים. במילים אחרות, הסיכוי להעלאת ריבית מחר שואף לאפס".