היצוא הישראלי לאסיה צנח ברבעון הראשון בכ-30%

לפי נתוני מכון היצוא, ברבעון הראשון של 2019 היצוא הישראלי הסתכם בכ-28 מיליארד דולר ורשם עלייה דולרית של כ-3% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן / צילום: שלומי יוסף
שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן / צילום: שלומי יוסף

ברבעון הראשון של 2019 היצוא הישראלי הסתכם בכ-28 מיליארד דולר ורשם עלייה דולרית של כ-3% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד - כך עולה מנתונים שמסר היום (ב') מכון היצוא.

את עיקר הגידול ביצוא הישראלי ברבעון הראשון הובילה מגזר השירותים, שלפי ניתוח מכון היצוא גדל בזכות יצוא של חברות הזנק ובזכות עליות מתונות בהיקפי היצוא של שירותי מחשב, תוכנה ומו"פ. מגזר השירותים רשם ברבעון עלייה בשיעור דולרי של כ-6% והסתכם בכ-12.5 מיליארד דולר

ביצוא הסחורות לא חל שינוי לעומת היקפו ברבעון המקביל אשתקד, והוא הסתכם בכ-16 מיליארד דולר. לפי מכון היצוא, מגזר הסחורות הושפע לשלילה מירידה של 25% בהיקף היצוא של יהלומים ומירידה של כ-20% ביצוא החקלאי. למרות ירידות אלה, היצוא התעשייתי ברבעון הראשון של השנה גדל בשיעור של 5%, וזאת בעיקר בשל עלייה בהיקפי היצוא של כימיקלים ותזקיקי נפט.

נתוני מכון היצוא מעלים כי היקף יצוא הסחורות לאסיה צנח ברבעון הראשון של השנה בכ-30%, היווה כ-16% מכלל היצוא הישראלי באותה תקופה והסתכם בכ-2.1 מיליארד דולר. מניתוח מכון היצוא עולה כי הירידה לאסיה בולטת בעיקר בשל עלייה משמעותית שחלה בתקופה המקבילה אשתקד ביצוא הישראלי, וכי בהשוואה לתקופות המקבילות של שנים קודמות, היצוא ליבשת יציב.

כך, עלייה חדה של כ-30% חלה ביצוא למדינות האיחוד האירופי, שהסתכם ברבעון בכ-5.6 מיליארד דולר והיווה כ-43% מכלל היצוא הישראלי באותה תקופה. היצוא לארה"ב שמר על יציבות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, הסתכם בכ-2.8 מיליארד דולר והיווה כ-22% מהיצוא הישראלי.

נתוני הרבעון הראשון של השנה מתפרסמים לאחר ש-2018 הייתה שנת שיא ליצוא מישראל, שרשם עלייה בשיעור דולרי של 7% וחצה את רף ה-110 מיליארד דולר.

במכון היצוא העריכו היום כי מגמת הצמיחה של יצוא השירותים תימשך גם במהלך השנה, אם כי בשיעורים מתונים יותר מאלה שהיו בשנים קודמות. כך, יצוא הסחורות צפוי לצמוח במהלך 2019 בשיעור מתון, וזאת בהשפעת כניסתו של קו היצור החדש של אינטל בקריית גת לתפוקה מוגברת.

התחזית של מכון היצוא מדברת על גידול של 5% ביצוא ב-2019 לסך כולל של כ-116 מיליארד דולר: "הממשלה שמה לעצמה יעד לחצות את רף ה-120 מיליארד דולר ביצוא לשנת 2020, וכבר אשתקד נשבר שיא של 110 מיליארד דולר ביצוא, הודות לפעילות משותפת של היצואנים, מכון היצוא ומשרד הכלכלה", אמר בהתייחס לנתונים שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן. "הזירה הבינלאומית מציבה אתגרים מורכבים וקשים לפני היצואנים הישראלים".

לדברי מנכ"ל מכון היצוא, גדי אריאלי, "אנו גאים בנתונים, שמעידים על המשך המגמה של עליה ביצוא".