חלל תקשורת לא תמשיך בתוכנית לרכישת לוויין עמוס 8 גם אם יימצא המימון לכך

מדווחת כי כל עוד תישאר על כנה החלטת yes על מעבר הדרגתי לשידור באמצעות רשת האינטרנט, "לא תוכל חלל תקשורת לממש את תוכנית עמוס 8 במתכונתה הנוכחית ותבחן אלטרנטיבות אחרות"

חברת חלל תקשורת  אינה מתכוונת להמשיך בתוכנית לרכישת לוויין התקשורת עמוס 8, גם אם יימצא המימון לכך. כך עולה מדוחות החברה לרבעון הראשון של 2019, שפורסמו היום. לדברי החברה, כל עוד תישאר על כנה החלטת חברת yes על מעבר הדרגתי לשידור באמצעות רשת האינטרנט, "לא תוכל חלל תקשורת לממש את תוכנית עמוס 8 במתכונתה הנוכחית ותבחן אלטרנטיבות אחרות, כולל תוכנית לבניית הלוויין הבא לנקודת שמים 4 מעלות מערב".

חלל תקשורת עוסקת באספקת שירותי תקשורת לוויינית ללקוחות, הכוללים בין היתר חברות המספקות טלוויזיה רב-ערוצית, רשתות שידור טלוויזיה, רשויות מדינה וחברות העוסקות בהעברת מידע, טלפוניה ואינטרנט בפס רחב. החברה מספקת כיום את שירותיה באמצעות הלוויינים עמוס 3 ועמוס 4 שבבעלותה, וכן באמצעות הלוויין עמוס 7 שהוחכר בעקבות פיצוצו של הלוויין עמוס 6 בעת שיגורו לחלל.

שוב אכזבה לתעשייה האווירית

לוויין התקשורת עמוס 8 היה אמור להיבנות בידי חברת לוראל האמריקנית, שנבחרה לשם כך בעקבות ניסיונה הרב והמחיר התחרותי שהציעה. אלא שלחצים שהפעילה התעשייה האווירית על ממשלת ישראל, הובילו לאיום כי אם הלוויין ייבנה מחוץ לישראל, עלולה חלל תקשורת לאבד את החוזים עם הממשלה שהיו אחראים ב-2018 ל-36.4% מהכנסותיה.

בעקבות האיום פקע בספטמבר ההסכם עם לוראל מבלי שמומש, ובחברת חלל תקשורת פעלו לקדם את תוכנית עמוס 8 בדרכים אחרות, ובראשן בנייתו בתעשייה האווירית תוך השתתפות ממשלת ישראל במימון עודפי העלות הכרוכים בבנייה בישראל. עם זאת, החלטתה האחרונה של yes מחודש מארס האחרון, משנה כעת את תוכניותיה של חלל תקשורת ועלולה להוביל לכך שגם בתעשייה האווירית לא יבנו בסופו של דבר את עמוס 8.

הסיבה לכך היא שגם yes נחשבת ללקוח מהותי מאוד והייתה אחראית אשתקד ל-27.3% מהכנסות חלל תקשורת. יש לציין כי בחלל תקשורת מאמינים כי לאור החלטתה של yes על יציאה איטית ומדורגת מהשידור הלווייני, שתימשך על פני כמה שנים, ניתן יהיה להמשיך ולספק את מקטעי החלל הדרושים לה באמצעות עמוס 3 ועמוס 7 (כפי שקורה היום) ובהמשך ייתכן שאף באמצעות עמוס 3 לבדו (אם הסכם חכירת הלוויין לא יוארך מעבר לשנים 2021-2022).

עם הפנים לעמוס 17

בינתיים נערכת חלל תקשורת לשיגור הלוויין החדיש ופורץ הדרך עמוס 17, שמתוכנן להתבצע ביולי השנה על-ידי חברת SpaceX. הלוויין, שנבנה בידי חברת בואינג, מתוכנן לפעול בנקודת השמים 17 מעלות מזרח ולתת מענה לגידול בפעילות התקשורת ביבשת אפריקה.

במהלך שנת 2018 דיווחה החברה על התקשרות "טרום שיגור" ראשונה ללוויין עמוס 17 בהיקף של 30 מיליון דולר עם לקוח, מתוך סך התקשרות של 55 מיליון דולר הכוללת שיתופי פעולה נוספים עם אותו לקוח. לדברי המנכ"ל דוד פולק, "יחד עם השיפור בתוצאות העסקיות, הביקוש לשירותי תקשורת ביבשת אפריקה הצומחת ופירות מאמצי השיווק של הלוויין החדש, נמשיך את המומנטום החיובי בחברה ונגדיל משמעותית את צבר ההזמנות".

זינוק ברווח התפעולי, וגם בהוצאות המימון

את הרבעון הראשון של 2019 סיימה חלל תקשורת עם הכנסות של 20.2 מיליון דולר, המשקפות עלייה של 2.7%. הרווח הגולמי של החברה גדל ב-22.5% ל-7.3 מיליון דולר ואילו הרווח התפעולי טיפס ב-39.9% ל-4.6 מיליון דולר.

עם זאת, על השיפור בתוצאות התפעוליות העיבה ברבעון הראשון עלייה חדה של 148.2% בהוצאות המימון (נטו) ל-7 מיליון דולר. בחברה הסבירו את העלייה החדה בהוצאות נוספות בסך של 2.4 מיליון דולר שנרשמו ברבעון הראשון בגין הפרשי שער, שנבעו מהתחזקות השקל ב-3.1% מול הדולר.

לשם השוואה, ברבעון המקביל אשתקד רשמה החברה הכנסות מהפרשי שער של 1.6 מיליון דולר בזכות פיחות השקל. כמו-כן, גדלו ברבעון הראשון הוצאות המימון בעוד 800 אלף דולר בעקבות תחילת יישומו של תקן IFRS 16, המחייב את החברות להכניס את הסכמי החכירה ארוכי הטווח לדוחות הכספיים.

בשורה התחתונה, רשמה חלל תקשורת הפסד של 2.4 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2019, וזאת לעומת רווח של 493 אלף דולר שרשמה ברבעון המקביל אשתקד. ההון העצמי של חלל תקשורת הסתכם בסוף מארס השנה ב-121.3 מיליון דולר והיא נסחרת כיום בבורסה לפי שווי של כ-60 מיליון דולר (217 מיליון שקל) לאחר עלייה של 70% מתחילת השנה (אך ירידה של 67% בשלוש השנים האחרונות). לחברה סדרות אג"ח ארוכות מסדרות ט"ז ו-י"ז הנסחרות בתשואות שנתיות לפדיון של 9.4%.