מחשש לעתיד הותמ"ל: קבינט הדיור אישר 7 מתחמי פינוי-בינוי חדשים לטיפול הוועדה

מדובר בשבעה מתחמי התחדשות עירונית חדשים בקריית גת, ראש העין, לוד, חדרה, יהוד-מונוסון ופתח-תקווה • הישיבה נערכה על רקע עתידה המעורפל של הותמ"ל, שאמורה לסיים את פעילותה בסוף יולי

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

קבינט הדיור, בראשות שר האוצר משה כחלון, הכריז על שבעה מתחמי התחדשות עירונית חדשים בקריית גת, ראש העין, לוד, חדרה, יהוד-מונוסון ופתח-תקווה. זאת, בעקבות המלצות של מינהל התכנון לקדם על מתחמים אלה תוכניות פינוי-בינוי שיטופלו על ידי הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל). הישיבה התקיימה כשברקע מושמעות תלונות על מחטף, שכן הממשלה החדשה טרם החלה לכהן. הישיבה נערכה על רקע עתידה המעורפל של הותמ"ל, שאמורה לסיים את פעילותה בסוף חודש יולי.

הותמ"ל היא גוף שפועל לתקופה מוגבלת, מכוחן של הוראות שעה, שהחלו ב-2014, כששר האוצר דאז, יאיר לפיד, העביר את חוק הותמ"ל לראשונה. בעקבות פנייתו של שר האוצר הנוכחי כחלון, ניתנה בשנה שעברה אורכה נוספת לפעילות הוועדה, בהצבעה שנעשתה בוועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת, וכאמור, בעוד כחודשיים וחצי היא אמורה לסיים את הקדנציה הנוכחית שלה, אלא אם הממשלה הבאה תתמוך בהמשך הפעלתה.

ישיבת הקבינט, אמורה הייתה לדון בעיקר בתוכניות של תשתיות לאומיות בהן הארכת הקו החום של הרכבת הקלה לכיוון מערב והקמת שלוחה דרומית של הקו האדום ומקטע מזרחי לקו הסגול, ומספר תוכניות בנושא תחנות כוח וקווי חשמל, בית עלמין בשורק ועוד. לאור המצב, נוספו לה 2 סעיפים: הראשון הוא הרחבה של מתחמים מועדיפים לדיור בירכא, טמרה, אלעד, מחנה סירקין בפתח-תקווה, פורדיס וחבצלת בנתניה ועוד שבעה מתחמים של פינוי-בינוי, אותם רוצים לקדם באמצעות הותמ"ל.

הדיונים הללו, שנערכים על אף שהממשלה החדשה לא החלה לכהן, זכו לאישור היועץ המשפטי לממשלה, וזאת משום שהטיפול בתוכניות החל לפני כשנה, והדיון עומד בכללים שהיתווה היועץ המשפטי לממשלה לדיונים בדבר הכרזות על מתחמים כעל מתחמים מועדפים לדיור, שהן תנאי הכרחי לטיפול בתוכניות באמצעות הותמ"ל.

מקור המקורב לקבינט מסר ל"גלובס", כי הביקורת על מחטף שנעשה לפני כינון הממשלה החדשה הייתה צפויה, ואולם החשש היה, שאם היו ממתינים לכינון הממשלה ומקיימים את הדיונים במועד מאוחר יותר, בעוד חודש, למשל, היו טוענים כי מדובר במחטף שנעשה לפני תום הקדנציה של הותמ"ל.

ואולם הדחיפות של קיום הישיבה מעידה גם על החשש האמיתי שקיים בממשלה לעתיד הותמ"ל. על הותמ"ל מוטחת ביקורת חיצונית שגורסת, בין השאר, כי מדובר בוועדה דרקונית, שממעטת להתחשב במתנגדים, ושהתוכניות שהיא מקדמת גרועות ובזבזניות של משאבים כלכליים ומשאבי קרקע. כעת מתברר שחלק מהביקורת הזו הוטמע גם בקרב חלק ממשרדי הממשלה אחרים. כך, למשל, במשרד היועץ המשפטי לממשלה אומרים שמדובר בוועדה לשעת חירום, שתכליתה, להוסיף יחידות דיור למאגר התכנוני - הושלם, ואין צורך להמשיך את פעילותה, שכאמור, היא בעייתית מאוד מבחינת הליכי תכנון מסודרים וחוקיים.

אחת ההערכות היא שהותמ"ל ימשיך להתקיים, אולם במתכונת שונה מזו הנוכחית, והוא יוקצה לטיפול בתוכניות מורכבות להתחדשות עירונית, בדיוק ברוח המתחמים שנדונים היום.

בתקופה האחרונה רבו הקולות, שבסוגיות כאלה, שוועדות מחוזיות לתכנון ולבנייה מתקשות לטפל, עקב ריבוי הגורמים והמחלוקות, יש לותמ"ל ולאופן עבודתו יתרון מובהק.

כחלון מסר כי "אישרנו היום תוכניות משמעותיות בתחומי ההתחדשות העירונית והתשתיות הלאומיות. להכרזה על שבעה מתחמי פינוי-בינוי תהיה השפעה גדולה על הגדלת היצע הדירות, כולן באזורי ביקוש גבוהים, יחד עם תוכניות הבנייה הקיימות. התוכניות שאושרו היום הן המשך ישיר של עבודת קבינט הדיור בארבע השנים האחרונות שהתמקדה בהגדלת היצע הדירות, זירוז והקלה בהליכי הביורוקרטיה וקידום התשתיות הלאומיות לשנים הקרובות".

ואילו המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, הגיב לטענות על מועד קיום הישיבה, כי "חשוב לי להבהיר, שכל ההחלטות שעולות כאן נידונו זמן רב במשרדי הממשלה. המחלוקות שהיו סביבן נפתרו מזמן. יש פה החלטות קריטיות למוסדות התכנון. הרצף השלטוני חשוב, אי אפשר לעצור תהליכים לכל כך הרבה זמן. יש ציפיות של הציבור. עצירה של קידום התוכניות גורמת נזק. אין כאן מחטף, האמירה הזו שגויה לחלוטין. יש כאן בשורות רבות לציבור. חשוב מאוד שהישיבה הזו תתקיים".

שבעת המתחמים שאושרו: 

1. מתחם "קוממיות יסקי" שבקריית גת מצוי לאורך רחובות צה"ל ושדרות העצמאות, בסמוך למפגש עם רחוב הקוממיות ויכלול כ-1,450 יחידות דיור חדשות. כיום במתחם 114 יחידות דיור, שיפונו במסגרת התוכנית. התכנון המוצע כולל בינוי בתמהיל מגורים מגוון, המשלב בין בנייה מרקמית לבין בנייה גבוהה של מבנים בני 20-30 קומות. כמו כן במסגרת התוכנית, ציר העצמאות יהפוך לשדרה המרכזית בעיר עם חזיתות מסחריות, בינוי בצפיפות גבוהה, עירוב שימושים ופיתוח ציר ירוק המחבר את בית הספר הקיים דרך המגורים ופיתוח מתחם ציבורי המשולב במרכז של תעסוקה ומסחר ומוסדות ציבור.

2. מתחם "אנסקי" בפתח-תקווה צפוי לכלול כ-970 יחידות דיור, במקום כ-256 יחידות דיור ב-12 בניינים שיפונו לטובת הפרוייקט. המתחם מצוי בסמיכות לבית החולים- מרכז רפואי רבין "בילינסון" ולצירי התנועה ראשיים בעיר- רחובות קפלן וארלוזורוב ובסמיכות לרחוב ז'בוטינסקי שבו עתיד לעבור קו האדום של הרכבת הקלה. התכנון המוצע כולל בינוי במספר מבני מגורים, המשלב בין בנייה מרקמית של כ-10 קומות לבין בנייה גבוהה שתכלול מבנים בני כ-30 קומות. בחלק ממבני המגורים מוצע עירוב שימושים עם מעונות יום וגני ילדים בקומת הקרקע. כמו כן במסגרת התוכנית מוצע שטח עבור בית ספר.

3. מתחם "ג'ון קנדי" בראש העין, מצוי בשכונת אביב, במרכז העיר הוותיקה ובסמוך למוסדות ציבור שונים בהם מרכזי מסחר, בתי ספר תיכונים, בתי כנסת וכן בנגישות גבוהה לתחבורה ציבורית. המתחם צפוי לכלול כ-800 יחידות דיור, במקום כ-270 יחידות דיור המצויות כיום במתחם ויפונו לטובת הפרוייקט. התכנון המוצע עבור המתחם כולל בינוי של 13 מבני מגורים בבינוי המשלב בנייה מרקמית בת 7 קומות ומבנים בני 19 קומות. כמו כן יוצעו במתחם תוספת של שטחי תעסוקה ומבני ציבור, הנדרשים עבור האוכלוסייה הצפויה להתגורר במקום.

4. מתחם "שלמה המלך" שבמזרח לוד צפוי לכלול כ-3,300 יחידות דיור, במקום 564 יחידות דיור המצויות כיום במתחם ויפונו לטובת הפרוייקט. כמו כן, במסגרת התוכנית מתוכנן הרחבת שני בתי הספר המצויים במתחם וכן יוקצו כ-15 דונם עבור שטחים פתוחים. התכנון המוצע עבור המתחם כולל בינוי במספר מבני מגורים בתמהיל מגורים מגוון, המשלב בין בנייה מרקמית של עד 10 קומות לבין בנייה גבוהה שתכלול מבנים בני כ-25 קומות. בחלק ממבני המגורים מוצע עירוב שימושים עם גני ילדים או מסחר בקומת הקרקע. כמו כן, מוצעת במתחם תוספת זכויות לשטחי מוסדות הציבור. המתחם מצוי על גבי רשת צירי תחבורה ציבורית ראשיים בעיר ובהם קו רכבת קלה (הקו החום) הממוקם ממזרח למתחם ואושר לאחרונה.

5. מתחם "אילת"בלוד המצוי גם הוא במזרח העיר, צפוי לכלול כ-852 יחידות דיור, במקום כ-209 יחידות דיור המיועדות לפינוי במסגרת התוכנית שתוגש בתחומו. התכנון המוצע עבור המתחם כולל בינוי במספר מבני מגורים בתמהיל מגורים מגוון, המשלב בין בנייה מרקמית של כ-7 קומות לבין בנייה גבוהה שתכלול מבנים בני כ- 25 קומות. כמו כן, מוצעים במתחם כ-3,000 מ"ר מסחר ותעסוקה וכ- 4,800 מ"ר מבני ציבור. בחלק ממבני המגורים מוצע עירוב שימושים עם מסחר ומבני ציבור בקומת הקרקע. המתחם מצוי על גבי רשת צירי תחבורה ציבורית ראשיים בעיר וביניהם קו רכבת קלה (הקו החום) הממוקם ממערב למתחם ואושר לאחרונה.

6. מתחם בגבעת אולגה חדרה מצוי במזרח השכונה ובסמוך לכביש מס' 2. המתחם צפוי לכלול כ-1,500 יחידות דיור. התכנון המוצע עבור המתחם כולל בינוי של מספר מבני מגורים בני כ-8 עד 32 קומות. בנוסף ליחידות דיור, תוספת של שטחי תעסוקה, מוסדות ציבור ושטחים פתוחים. כמו כן, תוכנית המתאר להתחדשות עירונית בגבעת אולגה סימנה מתחם זה כמתחם תכנון בו מוצעת מסגרת תכנונית לשיקום והתחדשות במתווה פינוי-בינוי בהתאם לחזון התוכנית, מדיניות העירייה וישימות כלכלית ואדריכלית.

7. מתחמים גיורא, קדושי מצרים, הרצל ביהוד-מונוסון מצויים במרכז העיר צפויים לכלול כ-951 יחידות דיור, במקום כ-332 יחידות דיור המצויות כיום במתחם ויפונו לטובת הפרוייקט. התכנון המוצע עבור המתחם כולל בינוי של מספר מבני מגורים בני 14 קומות בעירוב שימושים עם מסחר ומבני ציבור. עוד כוללת התוכנית, שטח עבור מבני ציבור והרחבת בית הספר הקיים.

בתוך כך, אישר קבינט הדיור תוכניות בתחום התשתיות והתחבורה בין היתר - תוכנית למקטע המזרחי עבור הקו הסגול של הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב ובכך למעשה הושלם כל תכנון קווי הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב; תוכנית להקמת מתקן פוטו וולטאי בחבל התענך שבצפון - מדובר במתקן לאנרגיה מתחדשת הגדול ביותר שהוקם בצפון עד היום, המתוכנן להתפרש על שטח כולל של כ-2,700 דונם, והוא יספק עד 250 מגה-וואט, שיוזרמו לרשת הולכת החשמל הארצית; וכן תוכנית להקמת בית עלמין מטרופוליני שיוקם על שטח כ-300 דונם בשורק שבתחום המוניציפלי של ראשון לציון.