אחת מההנפקות הגדולות בערב הסעודית לא עמדה בציפיות

המניה של מפעילת הקניונים הסעודית ערביאן סנטרס, שהחלה להיסחר היום, יורדת במסחר • המניה הונפקה במחיר של 26 ריאל, הרף הנמוך בטווח שאליו כיוונה החברה - 33-26 ריאל

קניון של ערביאן סנטרס בדהראן, ערב הסעודית / צילום: Hamad I Mohammed, רויטרס
קניון של ערביאן סנטרס בדהראן, ערב הסעודית / צילום: Hamad I Mohammed, רויטרס

מפעילת הקניונים הסעודית ערביאן סנטרס (Arabian Centres) יצאה היום לאחת מההנפקות הראשוניות הגדולות ביותר בערב הסעודית בחמש השנים האחרונות. עם זאת, המניה לא הצליחה לעמוד בציפיות עם פתיחת המסחר במניה בבורסת המניות הסעודית, תדאוול, הבוקר (ד').

מניית ערביאן סנטרס נסחרה ב-24.5 ריאל (6.53 דולר) בעשר וחצי, זמן ריאד, לאחר שפתחה את המסחר ב-26.1 ריאל עם תחילת המסחר בבורסה.

מחיר המניה בבורסה צנח אל מתחת למחיר בסך 26 ריאל שבו היא נמכרה בהנפקה הראשונית לציבור. טווח המחיר להנפקה עמד על 33-26 ריאל, ל-95 מיליון המניות שנמכרו. החברה שאפה לגייס 2.8 מיליארד ריאל (747 מיליון דולר).

הנפקת מניית ערביאן סנטרס הייתה השלישית בגודלה בערב הסעודית מאז שהבנק הסעודי National Commercial גייס 6 מיליארד דולר ב-2014, על פי נתוני Refinitiv. 

ערביאן סנטרס קומפני שמפעילה, מפתחת ומחזיקה ב-19 קניונים ב-10 ערים בערב הסעודית - נמצאת בבעלות פוואז אלחקיר גרופ (Fawaz Alhokair Group), שגרעין השליטה שלה נמצא בידי המיליארדר הסעודי פוואז אלחקיר.

למפעילת הקניונים, שהוקמה לפני 17 שנה, הייתה ב-2018 הכנסה של 576 מיליון דולר, לעומת 511 מיליון דולר ב-2016. תוכניותיה העתידיות כוללות פתיחת ארבעה קניונים נוספים והרחבה של קניון אחד ב-12 החודשים הבאים, לדברי החברה עצמה.

עומר אל-מוחמדי, מנכ"ל פוואז אלחקיר גרופ, דיבר עם "CNBC" על ההנפקה שבוע לפני עריכתה, והדגיש את חשיבותן של תוכניות הליברליזציה החברתית והכלכלית של ערב הסעודית להרחבת עסקיו. "Vision 2030 מהווה הזדמנות עצומה עבורנו", אמר אל-מוחמדי לדן מרפי מ-"CNBC" באבו-דאבי, בהתייחסו לתוכנית הגיוון הכלכלי שמוביל נסיך הכתר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, במטרה לצמצם את תלותה של סעודיה בהכנסות הנפט. "אחד מיעדי תוכנית Vision היא לשפר את איכות החיים של אזרחי ותושבי ערב הסעודית. זה כולל יוזמות בידור רבות. אחת הדוגמאות שמסייעת ישירות לעסקים שלנו היא בתי הקולנוע".

בסוף 2017 אישרה ערב הסעודית לראשונה בתקופה של יותר מ-35 שנים את ההפעלה החוקית של בתי קולנוע, במסגרת תוכנית להגמשת הנורמות החברתיות השמרניות השוררות בממלכה הסעודית והידועות לשמצה.

"אנו משיקים 15 בתי קולנוע ב-19 הנכסים הקיימים שלנו, ויהיו לנו עוד בתי קולנוע בנכסים העתידיים", אמר המנכ"ל. "רבים מיעדי מדיניות אלה מאפשרים לנו להוסיף קונספטים שלא יכולנו להוסיף בעבר - גם בשירותי בידור וגם במסעדנות איכותית. לכן אנו מתלהבים מהאפשרות המשמעותית שניתנה לנו להעניק לצרכן הסעודי הרעב את המוצר שהוא דורש".