לצד מחאת עורכי הדין, נפתחה גם "מחאת המשפטניות" נגד פגיעה בביהמ"ש העליון

עשרות משפטניות בכירות פנו אמש במכתב דחוף לחברי כנסת בדרישה למנוע את חקיקת פסקת ההתגברות • "אל תיתנו יד להרס הדמוקרטיה! החלשת ביהמ"ש - פגיעה בזכויות נשים ובשוויון המגדרי בישראל", כתבו המשפטניות

עו"ד ברוריה לקנר / צילום: תמר מצפי
עו"ד ברוריה לקנר / צילום: תמר מצפי

"אנו, המשפטניות החתומות מטה, פונות אליכם בדאגה עמוקה לנוכח הרוחות הרעות המנשבות בימים אלה מכיוון בית המחוקקים, רוחות המאיימות לערער את יסודותיו של בית המשפט העליון של מדינת ישראל ולעקרו מסמכויותיו המרכזיות. בימים אלה מסתמנת כוונה לחוקק את פסקת ההתגברות, באופן שיאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו בבית המשפט העליון. כמו כן מוצע לשלול את סמכותו של בית המשפט העליון להתערב בהחלטות מינהליות של הממשלה, שרים וועדות הכנסת, לצמצם את זכות העמידה של עותרות ועותרים ציבוריים ועוד. כל אלה מהווים איום ממשי על הדמוקרטיה הישראלית בכלל ועל זכויותיהן של נשים בפרט".

כך פותחות עשרות משפטניות בכירות, בהן השופטת בדימוס סביונה רוטלוי, עו"ד לימור זר-גוטמן, עו"ד ברוריה לקנר ורבות אחרות, במכתב דחוף ששיגרו אמש (ג') לחברי הכנסת בדרישה למנוע את חקיקת פסקת ההתגברות.

לטענת המשפטניות החתומות על המכתב - 48 חברות פורום המשפטניות של שדולת הנשים בישראל שבראשו עומדת עו"ד ברוריה לקנר - החלשת כוחה של מערכת המשפט, ושל בית המשפט העליון בראשה, משמעה פגיעה בזכויות נשים ובשוויון המגדרי בישראל.

המשפטניות כותבות במכתבן כי "מאז קום המדינה מילא בית המשפט העליון תפקיד מרכזי וחיוני ביותר בהגנה על זכויות נשים בישראל ובביצור השוויון המגדרי בחברה. זכותן של נשים לשרת בצה"ל ללא אפליה בשל מגדרן (בג"ץ אליס מילר), החובה להבטיח ייצוג הולם לנשים (בג"ץ הדירקטוריונים ובג"ץ יעל ארן), מניעת עוולות עמוקות בדיני המשפחה (הלכת בבלי), הבטחת מקומן של נשים בצמתי דת ומדינה (בג"ץ לאה שקדיאל), הגנה מפני הדרת נשים (בג"ץ נעמי רגן), תיקון אפליות בספורט (בג"ץ עמותת ל.כ.ן) - כל אלה ועוד הם פסקי דין רבים וחשובים שלא היו באים לעולם אלמלא עצמאותו של בית המשפט העליון וסמכויותיו המרכזיות, כפי שעוצבו בעשרות שנים של חשיבה משפטית ביקורתית ומעמיקה".

עוד מוסיפות המשפטניות כי "זכויותיהן של נשים בישראל אינן מובנות מאליהן, ושוויון אמיתי בין המינים הוא עדיין בגדר שאיפה שיש להגשימה. אפליית נשים בייצוג, בשכר ובתעסוקה, נחיתות בדיני המשפחה ובגירושים, הדרת נשים, אפליה במערכת הבריאות, אלימות מינית ואלימות במשפחה - רעות חולות אלה ואחרות פושות עדיין בחברה הישראלית. ללא מערכת משפט ביקורתית, חזקה ועצמאית - עלולות תופעות אלה להתרחב ולהעמיק; יתרה מכך, ההישגים המשמעותיים שנרשמו בתחומים אלה יעמדו בפני סכנה ממשית".

"לאור האמור", ממשיכות המשפטניות, "אנו פונות אליכן ואליכם בקריאה דחופה: אל תתנו יד להרס הדמוקרטיה והשוויון, עצרו את יוזמות החקיקה המסכנות את מעמדה של מערכת המשפט בישראל! בצרו את מעמדה של מערכת המשפט הישראלית כמערכת חזקה, עצמאית ובלתי תלויה המגנה על זכויותיהן של נשים וקבוצות אוכלוסייה מופלות אחרות".

מחאת המשפטניות מצטרפת למחאת עורכי הדין הבכירים נגד יוזמות החקיקה של ממשל נתניהו המתגבש - שהגיעה לשיאה השבוע במפגש בו השתתפו כ-200 עורכי דין. מחאת עורכי הדין מופנית בין היתר נגד יוזמת מפלגות הימין, ובראשן הליכוד, להרחיב את פסקת ההתגברות באופן שיאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שפסל בג"ץ; ונגד הכוונה המסתמנת לתקן את חוק החסינות לחברי הכנסת, מתוך מטרה לכאורה לחסום את הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הפנייה של המשפטניות, שפתחו במאבק נפרד, מתייחסת בשלב זה רק לכוונה לחוקק את פסקת ההתגברות, באופן שיאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו בבית המשפט העליון - מהלך שלטענתן מציב בסכנה רבות מזכויותיהן של נשים בישראל, שהושגו לאחר מאבקים ציבוריים והכרעות משפטיות חשובות.

משדולת הנשים בישראל נמסר: "כל מי שרואה את עצמה כמי שתומכת בזכויות נשים ושוויון מגדרי, צריכה לעשות כל מה שביכולתה כדי שבתי המשפט יוכלו להמשיך ולהגן על זכויותינו. למעט קהילת הלהט"ב, אין עוד קבוצה בישראל שזכויותיה עוצבו בצורה כל-כך משמעותית כמו נשים, בכל תחום אפשרי: ייצוג, תעסוקה, דיני משפחה ועוד.

"המהפכה הפמיניסטית עודנה בעיצומה. הזכויות שלחלקנו נראות מובנות מאליהן, לאו דווקא חקוקות בסלע, ואם הן תהיינה תלויות בהצבעות של 61 אצבעות, בלי שום הגנה נוספת - זאת עשויה להיות בכייה לדורות. מדינת ישראל בשנים האחרונות מייצרת עבורנו איתותים מדאיגים כבר עכשיו, כשתופעות של הדרת נשים והפרדה מגדרית זולגות לעוד ועוד מרחבים, ומטרתן למנוע מנשים נוכחות פיזית, קול והשפעה. אנחנו מוכרחות לעמוד על המשמר ביתר שאת". 

על המכתב חתומות: עו"ד ברוריה לקנר, יו"ר פורום המשפטניות של שדולת הנשים בישראל; עו"ד מיכל גרא-מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים בישראל; עו"ד אביטל הרלינג; עו"ד אורית טובים; עו"ד איילת גלוזמן; עו"ד איימי בכור-בוני; עו"ד אינה טל; איריס לווינשטיין-לוי; עו"ד אסנת ברתור; עו"ד ג'וליה סחליה; עו"ד גייל עציון; עו"ד גל עומר; עו"ד גלי זינגר; עו"ד דגנית בר-קציר; עו"ד דפנה אמסטר-קאהן; עו"ד ורד פרי; עו"ד ורוניקה ראובני; עו"ד ליאת מרקס; עו"ד לימור אילני; עו"ד לימור זר-גוטמן; עו"ד לירון כהן; עו"ד לירן גל; עו"ד מייסא גראבלי; עו"ד מילי אשר; עו"ד מירי הולצמן; עו"ד מרים זלקינד; עו"ד נאוה זיו-אור; עו"ד נירית בלייר; עו"ד נמי גולדהבר; עו"ד נעמי רגימוב; השופטת בדימוס סביונה רוטלוי; עו"ד עירית בוטון-אלוני; עו"ד עמית קובו-רום; עו"ד ענבר קידר-ברוך; עו"ד קרן מרום; עו"ד רביטל סבג; עו"ד רבקה חזן; עו"ד רונה נוימן-ליטוון; עו"ד רוני אייל-להב; עו"ד רות דיין-וולפנר; עו"ד רות סלומי; עו"ד רינה שעשוע; עו"ד רעות קמוס; עו"ד שיר אל נקדימון; עו"ד שירלי קציר; עו"ד שירן רייכנברג; עו"ד שרון עוז; ועו"ד שרון שביט-כפתורי.