הליכוד נגד ההסתדרות: להגביל את סכום דמי החבר שגובים ועדי העובדים

הצעת חוק שהגישה חברת הכנסת שרן השכל עלולה לגרום לקיצוץ משמעותי בתקציב ההסתדרות - אם תאושר • בליכוד רומזים שנתניהו תומך בחקיקה, אולם יש ח"כים שיתנגדו להצעה הזו, בראשם השר חיים כץ שהגיע לחיים הפוליטיים מן ההסתדרות, וגם ח"כ אתי עטיה • יש להניח שגם אבי ניסנקורן ועמיר פרץ יובילו התנגדות רחבה לחקיקה

ח"כ שרן השכל / צילום: שלומי יוסף
ח"כ שרן השכל / צילום: שלומי יוסף

ח"כ שרן השכל מציעה לקצץ את תקציב ההסתדרות באופן משמעותי, באמצעות הטלת מגבלה חוקית נוקשה על סכום דמי החבר המקסימלי שיורשו ועדי עובדים לגבות מן העובדים המיוצגים. עד היום סכום התקרה עמד על 130 שקל, וכעת מציעה השכל להגביל את הסכום ל 60 שקל או 0.4% מן השכר, הנמוך מבין השניים.

בדברי ההסבר להצעת חוק הגנת השכר (תיקון - הגבלת ניכוי דמי חבר ודמי טיפול מקצועי ארגוני), כותבת השכל כי "מוצע לקבוע תקרה לדמי הטיפול שניתן לגבות מעובדים גם בהסכמה שבכתב, דרך המעסיק. לא ייתכן שהמעסיק וארגון העובדים יגיעו ביניהם להסכמות על דמי טיפול של עובדים שאינם חברים בארגון העובדים מכיוון שלעובד עצמו אין אפשרות להציג את עמדתו בעניין. לכן מוצע להגביל את הסכומים של דמי הטיפול שהם כספים של העובד המועברים לארגון העובדים ישירות מהמעסיק".

בנוסף, הצעתה היא "לבטל כליל את הסעיפים המאפשרים ניכוי משכרו של עובד באמצעות המעסיק עבור פעילות מפלגתית. מטבע הדברים, עובד שאינו חפץ לעסוק בפעילות פוליטית עשוי להתקשות להתנגד לדרישה לניכוי במקור שמציב ועד העובדים, ואין הצדקה להקל על ועד העובדים את גביית הכספים המשמשים לפעילות פוליטית".

עוד בהצעת החוק כלול סעיף המבטל את חובת ההתייעצות של שר העבודה והרווחה עם ארגון עובדים, לפני שהוא מתקין תקנות ליישום החוק, וסעיף נוסף בחוק מכניס את ההסתדרות (או ארגוני עובדים אחרים) תחת חובת שקיפות לפי חוק חופש המידע.

ח"כ השכל אמרה ל"גלובס": "ההסתדרות וארגוני העובדים הנוספים חייבים להבין, שתפקידם אינו לכפות על אזרחי ישראל לשלם להם כסף, אלא שתפקידם לייצג את העובדים בכל ענפי התעסוקה במסירות והצטיינות כדי שהעובדים יבקשו להצטרף לארגון.

"מדובר על החירות הבסיסית ביותר של האזרח לא לשלם לארגון שהוא אינו מעוניין לשלם לו. אם ההסתדרות סבורה שהיא כל כך נחוצה וחשובה אז אדרבה - שתשכנע את העובדים לשלם להם בצורה וולונטרית. העובדה שהיא אינה עושה זאת מוכיחה בדיוק ההיפך", אמרה.

הממשלה לא תדון בהצעת החוק של השכל לפני השלמת הרכבת הממשלה, מינוי שר משפטים וכינוס ראשון של ועדת השרים לחקיקה. לאחר מכן החוק יצטרך לעבור את כל שלבי החקיקה, כך שעוד רחוק היום, אם כי בליכוד רומזים שנתניהו תומך בחקיקה זו.

יצוין שבתוך הליכוד יש ח"כים שיתנגדו להצעה הזו, בראשם השר חיים כץ שהגיע לחיים הפוליטיים מן ההסתדרות, וגם ח"כ אתי עטיה, גם היא צמחה בוועדים וכך הגיעה לכנסת.

משמעות החוק היא פגיעה קשה בתקציב ההסתדרות. בכנסת מכהנים כיום שני יו"ר הסתדרות לשעבר - אבי ניסנקורן ועמיר פרץ - ויש להניח שהם יובילו התנגדות רחבה לחקיקה הזו.

אבי ניסנקורן וחיים כץ / צילום: שלומי יוסף
 אבי ניסנקורן וחיים כץ / צילום: שלומי יוסף