למרות ההתנגדויות: אושרה חבילת התגמול הענקית של אייל לפידות בשיכון ובינוי

(עדכון) - חבילת התגמול ללפידות היא אחת הגבוהות אי-פעם למנכ"ל בשוק ההון • הדובדבן שבקצפת: חבילת אופציות בשווי 65 מיליון שקל • נדחתה ההצבעה על תגמולי היו"ר תמיר כהן והמנכ"ל היוצא משה לחמני • הסתיימה חקירת השוחד שבה מעורבים בין השאר לחמני ובעלת השליטה לשעבר אריסון

אייל לפידות / צילום: אמיר מאירי
אייל לפידות / צילום: אמיר מאירי

בעלי המניות בחברת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי אישרו את שכרו של המנכ"ל אייל לפידות באסיפה הכללית שהתכנסה היום, ברוב של שני שליש מבעלי מניות המיעוט בחברה, לעומת שליש שהתנגדו.

לעומת זאת, לא הושג הרוב הנדרש לתנאי התגמול של היו"ר תמיר כהן ושל המנכ"ל היוצא, משה לחמני, ולפיכך הם יידרשו להפחתת השכר המבוקש ואישורו באסיפה שתידחה למועד מאוחר יותר. 

■ סיידוף יירד מהעץ? האם שיכון ובינוי תדחה את ההצבעה על אישור תנאי השכר החריגים לבכירים

חבילת התגמול ללפידות, אחת הגבוהות אי-פעם למנכ"ל שכיר בשוק ההון המקומי, כוללת שכר בעלות שנתית של 4 מיליון שקל, מענק חתימה של 2 מיליון שקל ומענק שנתי של עד 4 מיליון שקל. הדובדבן שבקצפת התגמולים ללפידות הוא חבילת אופציות ענקית בשווי מוערך של 65 מיליון שקל, הניתנות למימוש כ-5% ממניות שיכון ובינוי , שמחיר המימוש שלהן נמצא עמוק בתוך הכסף. בסך הכול, מוערכת עלות התגמול של לפידות בכ-21 מיליון שקל לשנה, ללא מענק החתימה.

כפי שפורסם בניתוח של "גלובס" כבר לפני כחודש, בניגוד לפעמים הקודמות בהפניקס, נראה היה כי הפעם דרכו של לפידות סלולה לאישור חבילת התגמול הענקית שהובטחה לו בשיכון ובינוי, גם אם תנאיה יידרשו להתאמות כאלה ואחרות. לראיה, תוספת הערך העצומה שכבר הניב דבר מינויו הצפוי לבעלי המניות בשיכון ובינוי. 

לפני כשבוע וחצי פרסמה חברת הייעוץ אנטרופי חוות דעת, התומכת בחבילת השכר של המנכ"ל הנכנס לפידות, אבל מתנגדת לתנאי העסקתם של היו"ר כהן והמנכ"ל היוצא לחמני, ש"תפסו טרמפ" על שכר לפידות וביקשו לשדרג משמעותית את תנאי ההעסקה שאמורה הייתה החברה לאשר להם בחודש מרץ האחרון.

לכהן, יו"ר שוב ונציגו של הבעלים, נתי סיידוף, ביקשה שו"ב להעניק חבילת תגמול הכוללת רכיב הוני (בעיקר אופציות לכ-3% ממניות שו"ב) בשווי של יותר מ-40 מיליון שקל. באנטרופי העריכו את עלות העסקתו השנתית של כהן בכ-13 מיליון שקל (עבור 85% משרה). ללחמני נתפר "מצנח זהב" בעלות מוערכת של יותר מ-12 מיליון שקל בשנת 2019.

חבילות התגמול של שלושת בכירי שיכון ובינוי  נדרשו לתמיכת רוב מבעלי מניות המיעוט בחברת הנדל"ן והתשתיות, שבה שולט נתי סיידוף עם 47.5% מהמניות. נזכיר כי ביום חמישי הודיעה קבוצת הביטוח הראל, המחזיקה בכ-5% ממניות שו"ב, כי תצביע נגד תנאי העסקתם של השלושה - ובכך הצטרפה לבתי ההשקעות מיטב דש ופסגות, שכבר הודיעו לפני כמה שבועות כי יתנגדו לאישור חבילות התגמול.

מלבד הראל, בעלי מניות משמעותיים נוספים בשו"ב מקרב המוסדיים הן קבוצות הביטוח מנורה מבטחים והפניקס, בה שימש לפידות כמנכ"ל עד לאחרונה, עם החזקה של כ-5% כ"א. בעלת מניות מרכזית נוספת בשו"ב היא הקרן הזרה ארטמיס, עם החזקה של קרוב ל-9% מההון.

יש לציין כי גם במקרה של התנגדות בעלי המניות לתנאי העסקתו של לפידות, דירקטוריון שו"ב יכול היה לאשר אותם בהתאם להוראות תיקון 20 לחוק החברות (חוק שכר הבכירים). מאידך, החוק אינו מאפשר לדירקטוריון לאשר את שכר היו"ר כהן בניגוד להחלטת בעלי המניות. לגבי יכולתו להפוך את החלטת האסיפה במקרה של המנכ"ל הפורש לחמני, הדעות חלוקות.

בתוך כך, הודיעו היום רשות ני"ע והמשטרה כי הסתיימה החקירה בפרשת החשדות למתן שוחד על ידי בכירים בחברה הבת של שו"ב, שיכון ובינוי ארצות חוץ (SBI) לעובדי ציבור במדינות באפריקה (בעיקר בקניה) בשנים 2008 עד 2016. מסתמן כי נמצאה תשתית ראייתית לביסוס החשדות נגד שיכון ובינוי ושורה של בכירים לשעבר בחברה, ובהם בעלת השליטה לשעבר שרי אריסון, המנכ"ל לשעבר משה לחמני והיו"רית לשעבר רוית ברניב.

בימים הקרובים יועבר תיק החקירה לפרקליטות מיסוי וכלכלה שם יוחלט עם להגיש כתב אישום נגד המעורבים בפרשה.