מאיר שמיר הציע לרכוש את אפריקה ישראל תמורת סכום של לפחות 480 מיליון שקל

שמיר ניהל מו"מ קשה בשבועות האחרונים עם נציגות מחזיקי האג"ח והנאמנים • בסביבת הנציגות היו מעדיפים לראות כבר עכשיו הצעה נדיבה יותר, שתשקף תמורה גבוהה יותר למחזיקים

מאיר שמיר / צלם: תמר מצפי
מאיר שמיר / צלם: תמר מצפי

איש העסקים מאיר שמיר ממשיך בניסיונו להשתלט על חברות הבנייה והייזום דניה סיבוס ואפריקה מגורים, באמצעות חברת מבטח שמיר שבשליטתו. היום הגישה מבטח שמיר הצעה מחייבת לרכישת 100% ממניות קבוצת אפריקה ישראל, שעיקר פעילותה מרוכזת כיום בדניה סיבוס ובחברה הבת אפריקה מגורים.

את ההצעה הגישה מבטח שמיר לנאמני שלוש סדרות האג"ח (כ"ו-כ"ח) של אפריקה ישראל, ולחברי הנציגויות של מחזיקי האג"ח של החברה. לפי הצעת מבטח שמיר, תתבצע הרכישה המוצעת במסגרת של הסדר חוב, שיכלול ביטול ומחיקה של המניות הקיימות של אפריקה ישראל, שמוחזקות כיום בידי לב לבייב וציבור המשקיעים.

ההצעה הוגשה לאחר מו"מ קשה שניהל שמיר בשבועות האחרונות עם נציגות מחזיקי האג"ח והנאמנים, אולם בסביבת הנציגות היו מעדיפים לראות כבר עכשיו הצעה נדיבה יותר שתשקף תמורה גבוהה יותר למחזיקים.

עבור רכישת המניות מציעה מבטח שמיר למחזיקי האג"ח תמורה של 420 מיליון שקל במזומן, בתוספת סך של 50% מהרווח הנקי המצטבר של דניה סיבוס במשך 6 השנים הקרובות. סכום זה כולל מנגנון מינימום מתוך הרווח הנקי הצטבר בסכום של 60 מיליון שקל.

בנוסף יהיו זכאים מחזיקי האג"ח גם למזומנים שבקופת אפריקה ישראל, בניכוי סכומים מסוימים שלא פורטו לציבור. קופת החברה מכילה כיום סכום של כ-356 מיליון שקל, שצפוי לגדול בכ-182 מיליון שקל נוספים לאחר השלמת מכירת ההחזקה בחברות המפעילות את כביש 6 לידי קרן קיסטון ריט.

לאפריקה ישראל חוב של כ-2.16 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה משלוש הסדרות, וזאת לאחר שכבר פרעה להם חובות של כ-1.8 מיליארד שקל באמצעות מכירת מניות השליטה בחברות הבנות אפי פיתוח ואפריקה נכסים. אם כך, בסך הכול אמורים המחזיקים לקבל סכום של לפחות 1.02 מיליארד שקל כנגד חובות החברה כלפיהם.

התמורה מבוססת על שווי ההחזקה באפריקה מגורים

בעקבות מכירת ההחזקות באפי פיתוח, באפריקה נכסים ובחברות המפעיל (שטרם הושלמה כאמור), נותרה אפריקה ישראל עם נכס עיקרי אחד שכולל החזקה ב-100% ממניות קבלנית הבנייה והתשתיות דניה סיבוס. דניה סיבוס עצמה מחזיקה ב-74.2% ממניות אפריקה מגורים, שלהן שווי בורסאי נוכחי של כ-646 מיליון שקל.

כנגד החזקה באפריקה מגורים רשומה במאזני דניה סיבוס הלוואה של 206 מיליון שקל, כך שערך ההחזקה נטו עומד על 440 מיליון שקל. כלומר, עיקר התמורה שמציעה מבטח שמיר לשלם מבוססת על שווי ההחזקה באפריקה מגורים, כך שהערך העיקרי למחזיקים מפעילות הבנייה והקבלנות של דניה סיבוס ייגזר מהרווח הנקי שתציג בשש השנים הקרובות.

מבטח שמיר היא חברת החזקות עם פעילויות בתחומי הנדל"ן המניב וההשקעות בחברות טכנולוגיה ותקשורת. את הרבעון הראשון של 2019 סיימה מבטח שמיר עם רווח נקי המיוחס לבעלי המניות של 5.5 מיליון שקל, וזאת בהמשך לרווח נקי של 84.5 מיליון שקל שרשמה ב-2018 כולה.

מבטח שמיר מציגה במאזנה הון עצמי המיוחס לבעלים המניות של 1 מיליארד שקל. נכון לסוף מרץ הכילה קופת החברה מזומנים בשווי של 59 מיליון שקל, ומזומנים מוגבלים בשימוש בהיקף של 212 מיליון שקל.