ענקית הרכב פיאט-קרייזלר יורדת מהמדף? הציעה מיזוג בחלקים שווים לקבוצת רנו

בהודעה לעיתונות מסרה פיאט קרייזלר כי 50% מהחברה הממוזגת יוחזקו בידי בעלי המניות שלה, ו-50% האחרים בידי בעלי המניות של קבוצת רנו, ב"מבנה בעלות מאוזן" • החברה הממוזגת תהיה יצרנית הרכב השלישית בגודלה בעולם במונחי ייצור, לאחר פולקסווגן וטויוטה, ולפני ג'נרל מוטורס

הכניסה למפעל של פיאט קרייזלר במישיגן / צילום: רויטרס
הכניסה למפעל של פיאט קרייזלר במישיגן / צילום: רויטרס

פיאט קרייזלר מציעה להתמזג עם רנו, במהלך שיטלטל את תעשיית הרכב העולמית. בהודעה לעיתונות אמרה פיאט קרייזלר ש-50% מהחברה הממוזגת יוחזקו בידי בעלי המניות שלה, ו-50% האחרים יוחזקו בידי בעלי המניות של קבוצת רנו ב"מבנה בעלות מאוזן".

לרנו כבר יש ברית עם ניסאן. לרנו ולניסאן יש שותפות בת 20 שנה שבמסגרתה הן חולקות טכנולוגיה וחלקי רכב. רנו מחזיקה ב-43.4% מניסאן, וניסאן מחזיקה ב-15% מרנו.

הקשר בין רנו לניסאן סובל ממתח מכיוון ששני הצדדים דנים בסוגיה האם לבצע שינוי יסודי בהסדר החזקת המניות הצולבת, וכיצד לקחת החלטות משותפות על מודלים וטכנולוגיות עתידיים.

אם רנו ופיאט קרייזלר יתמזגו, תיווצר חברת רכב ששווייה יגיע לכ-37 מיליארד דולר, ושתייצר קרוב ל-9 מיליון מכוניות נוסעים וטנדרים בשנה. החברה הממוזגת תהיה יצרנית הרכב השלישית בגודלה בעולם במונחי ייצור, לאחר פולקסווגן וטויוטה, ולפני ג'נרל מוטורס.

"מדובר בהחלט על יותר מפלטפורמה משותפת או מיזם משותף", אמר אחד האנשים שמכירים את הנושא מקרוב.

הברית של רנו עם ניסאן, שמיצובישי הצטרפה אליה מאוחר יותר, נחשבה בשעתה כדוגמה לפתרון לבעיית העלויות הגבוהות של פיתוח וייצור מכוניות חדשות, ללא הסיכונים של מיזוג מלא. השתתפות בפלטפורמות ייצור ומשאבי הנדסה, וכן ברכש חלקים, יכולה לסייע בהורדת עלויות.

מחלוקות בין רנו לניסאן

אבל רנו וניסאן מצויות במחלוקת מאז מעצרו בשנה שעברה של קרלוס גוהן, שהיה יו"ר שתי החברות. גוהן הואשם על ידי התביעה בטוקיו בסעיפים שכוללים הטיית כספים של ניסאן לטובתו האישית. הוא טוען לחפותו, ושוחרר בערבות בחודש שעבר.

בנוסף, אותם מיליארדי דולרים בחסכונות שחברות הברית טוענות שמגיעים מסינרגיה לא תורגמו לרווחיות גבוהה יותר בהשוואה ליריבות האזוריות של רנו וניסאן.

למיזוגים בין יצרניות רכב יש רקורד מעורב. חלק מהם נכשל בגלל תרבויות ארגוניות שונות או בגלל גאווה לאומית. דוגמה לכך הייתה הכישלון של דיימלר (מרצדס) כבעלים של קרייזלר. מנגד, קבוצת PSA הצרפתית, היצרנית של רכבי פז'ו, המצליחה לחולל מפנה עסקי חיובי באופל, שהייתה יצרנית מפסידה כרונית, אחרי שרכשה אותה מג'נרל מוטורס.

יו"ר רנו, ז'אן-דומיניק סנאר, נפגש ביום שישי עם שר האוצר הצרפתי ברונו לה מר, והציג בפניו תוכנית מיזוג, מסר מקור שמקורב למגעים. ממשלת צרפת, שמחזיקה ב-15% ברנו, אינה מתנגדת למיזוג המוצע, לפי אותו מקור.

סמלים של תעשייה לאומית

רנו ופיאט-קרייזלר נחשבות שתיהן לסמלים של תעשייה לאומית במדינות הבית שלהן, שבהן גאווה לאומית החזיקה במקרים רבים את יצרניות הרכב ברחבי אירופה עצמאיות. כאשר הביקוש למכוניות חדשות יורד, היצרניות שוקלות שוב את היתרונות של התרחבות לממדים עולמיים.

במידה שלא יבשיל מיזוג מלא בין שתי החברות, פיאט קרייזלר עשויה להצטרף לברית רנו-ניסאן-מיצובישי, לפי מקורבים. ברית כזו תייצר כ-15 מיליון כלי רכב בשנה, ותהיה קבוצת הרכב הגדולה בעולם.

אבל הוספת חברה רביעית לברית תסבך אולי את העניינים בשעה שהברית הנוכחית כבר נמצאת תחת לחץ. רנו וניסאן מנסות לגבש חזון עתידי לברית שלהן. רנו ניסתה להציע מיזוג מלא עם ניסאן בחודש שעבר, אך נדחתה. ניסאן הודיעה שהיא מעוניינת שהיא ורנו יהיו עצמאיות יותר.

מקורות יודעי דבר מעריכים שניסאן לא מעורבת בשיחות של רנו עם פיאט קרייזלר. לא ברור איך הנהלת היצרנית היפנית תגיב. להערכת אנליסטים, הטנדרים והג'יפים של פיאט קרייזלר יכולים להשלים את קו המכוניות של ניסאן בשוק האמריקאי, ולספק לה את כלכלת הגודל בשוק שבו ביצועיה האחרונים היו מתחת לממוצע.