3 חודשי עבודות שירות לניסים בובליל בגין עריכת הסדר כובל

ביהמ"ש קיבל את הסדר הטיעון אליו הגיעו רשות התחרות וניסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים לשעבר • בשנה שעברה הורשעו בובליל והתאחדות הקבלנים בעבירות עפ"י חוק ההגבלים העסקיים, מכיוון שהנחו קבלנים שלא להגיש הצעות למכרזים להקמת חדרי מיגון בעוטף עזה כל עוד המדינה מסרבת לפצותם על התייקרות הברזל והתשומות

ניסים בובליל, לשעבר נשיא התאחדות הקבלנים / צילום: תמר מצפי
ניסים בובליל, לשעבר נשיא התאחדות הקבלנים / צילום: תמר מצפי

3 חודשי עבודות שירות, קנס בסך 60 אלף שקל ומאסתר על-תנאי - זה העונש שגזר בית המשפט המחוזי בירושלים (השופט מרדכי כדורי) על ניסים בובליל, לשעבר נשיא התאחדות הקבלנים. בכך אישר בית המשפט את הסדר הטיעון אליו הגיעו רשות התחרות (לשעבר הרשות להגבלים עסקיים) ובובליל לאחר הרשעתו.

בובליל ובכירים נוספים בהתאחדות הקבלנים הורשעו בכך שהנחו את החברות הקבלניות להימנע מלהשתתף במכרז למיגון יישובי עוטף עזה. הם הורשעו בעריכת הסדר כובל ונקיטת קו פעולה של איגוד עסקי שמנוגד לחוק ההגבלים העסקיים, בכך שהחרימו את המכרז למיגון יישובי עוטף עזה, שפורסם במרץ 2008 בהתאם להחלטת הממשלה.

כפי שעולה מהכרעת הדין שנתנה בספטמבר אשתקד, ההתאחדות ובכירים בה המליצו לציבור הקבלנים שלא לגשת למכרזים שבהם לא ניתן פיצוי על עלייה במחירי הברזל והתשומות לבנייה. בהמשך להנחיה, החברות הקבלניות ומנהליהן הסכימו במשותף לא להגיש הצעות למכרז למיגון יישובי עוטף עזה.

מנגנון המכרז למיגון יישובי עוטף עזה כלל שני שלבים: בשלב א' הוקם מאגר קבלנים, ו-14 חברות קבלניות הודיעו על רצונן להיכלל בו. בשלב ב' נשלחו לכל אחת מאותן חברות פניות ספציפיות להציע הצעות לבניית ממ"דים בשדרות וביישובי עוטף עזה. על-פי תנאי המכרז, החברות שנכללו במאגר היו חייבות להגיש הצעות לפניות הספציפיות המופנות אליהן.

בתחילת מאי 2008 קיימו נציגי החברות הקבלניות המעורבות בפרשה פגישות בהתאחדות הקבלנים בהשתתפות נציגי ההתאחדות, והסכימו במשותף, כצעד של מחאה, כי כל הקבלנים לא יגישו הצעות למיגון מתחמים ספציפיים בשדרות וביישובי עוטף עזה במסגרת שלב ב' במכרז. זאת, מאחר שלדעת ההתאחדות והחברות, תנאי המכרז לא טובים דיים ולא הותירו שולי רווח לחברות. המטרה הייתה להימנע מהשתתפות באופן קולקטיבי, כדי שהממשלה תתעשת ותשפר את תנאי המכרז. בהתאם להסכמה זו, 13 מתוך 14 החברות הקבלניות לא הגישו הצעות לשלב ב' של המכרז למיגון יישובי עוטף עזה.