עוד פרשת שוחד בחו"ל: קשיים משמעותיים בחקירת פרשת בני שטיינמץ

בשנה וחצי האחרונות ממשיכה המשטרה לנסות ולקדם את חקירת "פרשת שטיינמץ", בין היתר בסיוע גורמי חקירה בחו"ל • אולם המשטרה עומדת בפני קשיים חקירתיים משמעותיים, בין היתר משום שחלק מהמעורבים לכאורה בפרשה לא משתפים עימה פעולה

בני שטיינמץ / צילום: שלומי יוסף
בני שטיינמץ / צילום: שלומי יוסף

פרט לחקירת פרשת השוחד לכאורה בקבוצת שיכון ובינוי, החקירה הגדולה הנוספת בחשד למתן שוחד לאישי ציבור זרים במטרה לקדם אינטרסים עסקיים, שעודנה בעיצומה, היא זו שעוסקת בעסקיו של המיליארדר בני שטיינמץ בעוד מדינה באפריקה, גינאה המשוונית. בשנה וחצי האחרונות ממשיכה המשטרה לנסות ולקדם את חקירת "פרשת שטיינמץ", בין היתר בסיוע גורמי חקירה בחו"ל. אולם המשטרה עומדת בפני קשיים חקירתיים משמעותיים, בין היתר משום שחלק מהמעורבים לכאורה בפרשה לא משתפים עימה פעולה.

בדצמבר 2016 עצרה היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות של המשטרה (יאחב"ל) לחקירה באזהרה את שטיינמץ, אחד מאנשי העסקים הישראלים העשירים והמוכרים בעולם, שהונו מוערך במיליארדי שקלים. המשטרה חשפה כי שטיינמץ חשוד במעורבות בפרשה חובקת-עולם ורחבת-היקף, שעניינה מתן שוחד של עשרות מיליוני דולרים לנשיא גינאה שבאפריקה, אלפא קונדה, ולרעייתו. זאת, לפי החשד, בתמורה לרישיונות כריית ברזל, שהניבו לאיש העסקים הישראלי רווחים של מאות מיליוני דולרים בשנים 2006-2012. שטיינמץ נחקר במשך מספר פעמים ביאחב"ל והפקיד ערבויות כספיות בגובה של 100 מיליון שקל, מהם 50 מיליון שקל במזומנים.

באוגוסט 2017, רגע לפני שיצא לחו"ל, נעצר שטיינמץ בשנית. הפעם הוא נחקר בחשד כי יחד עם אחרים ביצע ב-2009 עסקה פיקטיבית ברומניה, שכללה כספים שהועברו לטובת תשלומי שוחד. לפי החשד, העסקה הפיקטיבית כללה רכישת קרקע ששווייה היה 3 מיליון אירו, תמורת סכום גבוה בהרבה, של 9 מיליון אירו. המשטרה חושדת, כי 6 מיליון האירו שנשארו נכנסו ל"קופה קטנה", ששימשה לצורך העברת כספי שוחד לגורמים שונים בעולם - בין השאר, 1.5 מיליון אירו שהועברו לאשתו של הנשיא לשעבר של גינאה. 

שטיינמץ מכחיש את כל הנטען נגדו וטוען כי העסקאות ברומניה היו כשרות. באשר לפרשת גינאה, הוא טוען כי "תפרו לו תיק", וכי כל ההליך שמתנהל נגדו הוא מיחזור של הליך ישן, שמובילה ממשלת גינאה מאז עלייתו לשלטון של הנשיא קונדה, זאת במטרה להפקיע שלא כדין את זכויות הכרייה של החברות של שטיינמץ במדינה האפריקאית. 

בהמשך, הרשויות בגינאה הודיעו שחזרו בהם מהטענות נגד שטיינמץ אך החקירה בארץ, כאמור, נמשכת. בנוסף, שטיינמץ חזר לעשות עסקים בגינאה.

*** ההליכים הפליליים בעניינו של בני שטיינמץ עודם בראשיתם. הוא מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.