שוק ההון סחף את הביטוח: מנורה מבטחים הרוויחה ברבעון 203 מ' ש'

ההכנסות מהשקעות ברבעון הראשון ב-2019 היו גבוהות פי 6.5 ביחס לרבעון הראשון החלש אשתקד, והרווח הכולל של קבוצת הביטוח נסק פי 13.5 • ניר מורוז מחליף את יוני טל כמנהל ההשקעות הראשי

ערן גריפל  / צילום :גיא חמזי
ערן גריפל / צילום :גיא חמזי

למרות ירידה של כ-8% בפרמיות שגבתה, בשל ירידה בפרמיות חד פעמיות בביטוחי החיים וגם בגלל שחיקה במחירי הביטוחים, והודות לגידול של פי 6.5 בהכנסות מהשקעות הודות לתשואות החזקות בשוקי ההון, קבוצת הביטוח מנורה  מבטחים פותחת את השנה עם גידול חד ברווחיה. מדוחות החברה לרבעון הראשון ב-2019 עולה כי הרווח הכולל שהציגה החברה הסתכם בכ-202.6 מיליון שקל, המהווים זינוק של פי 13.5 ביחס לרבעון הראשון ב-2018, אז הושפעו תוצאות החברה ממגמות הפוכות בשוקי ההון, והסתכמו בכ-15.1 מיליון שקל בלבד.

התוצאות של החברה נובעים בעיקר מתשואות חזקות בשוקי ההון והם צפויים לייצג את התוצאות של יתר קבוצות הביטוח הגדולות. לא רק זאת, הרבעון הראשון של 2018 היה רבעון לא טוב עבור חברות הביטוח, כשהיה מדובר ברבעון שבסיכומו הרווח הכולל לאחר מס של חמש הקבוצות המסורתיות הגדולות בענף נחתך בשיעור ניכר של 88% ביחס לרבעון הראשון ב-2017, כשמגדל וכלל ביטוח אף הפסידו במהלך שלושת החודשים הראשונים של 2018.

בין היתר תוצאות החברה הושפעו ברבעון הראשון השנה מגידול חד במרווח הפיננסי, שנגזר מהפער בין ההכנסות מהשקעות לבין התשלומים בגין התשואה המובטחת למבוטחים. כך, המרווח הפיננסי תרם למנורה מבטחים עלייה ברווח לפני מס בהיקף של כ-259 מיליון שקל.

אגב, ברבעון הראשון השנה הייתה גם השפעה הפוכה של הפחתת הרווח, כתוצאה מהגדלה של העתודות בגין שינויים בריביות, שהייתה בהיקף של כ-97 מיליון שקל לפני מס, וזאת לעומת השפעה דומה אך פחותה של הגדלת עתודות בהיקף 68 מיליון שקל לפני מס שנרשמה ברבעון הראשון ב-2018.

בבחינת פעילות מגזרי הפעילות עולה כי מנורה מבטחים, שבראשות היו"ר ערן גריפל והמנכ"ל ארי קלמן, הציגה גידול חד ברווח במגזרים המרכזיים שלה - החיסכון לטווח ארוך והביטוח הכללי, וזאת בצל רווחי ההשקעה הניכרים, שגם הגדילו את ההכנסות מדמי הניהול בעיקר הודות לדמי הניהול המשתנים בביטוחי החיים. אגב, בשני התחומים הללו למנורה מבטחים יש חברה בת עצמאית וטובה - בחיסכון לטווח ארוך מדובר במנורה מבטחים פנסיה וגמל, שתרמה רווח לפני מס של 46 מיליון שקל לעומת רווח של 36 מיליון שקל ברבעון המקביל, ובביטוח הכללי מדובר בשומרה.

למול שני המגזרים הללו, מנורה מבטחים הציגה ברבעון הראשון השנה הפסד של כ-31 מיליון שקל בביטוחי הבריאות, בדומה להפסד שרשמה אשתקד. עוד נציין כי סך הפרמיות ודמי הגמולים של החברה בביטוח, בגמל ובפנסיה צמח ברבעון בכ-4% והסתכם בכ-6.16 מיליארד שקל. מנכ"ל מנורה מבטחים ביטוח הוא יהודה בן אסאייג.

כמו כן, יחד עם פרסום הדוחות מנורה מבטחים אישרה את ההערכות שכבר פורסמו ב"גלובס" כשהודיעה כי ניר מורוז יחליף את יוני טל כמנהל ההשקעות הראשי של הקבוצה, ובמסגרת זו הוא יהיה אחראי על ניהול ההשקעות בסך נכסים שעמד בסוף הרבעון הראשון על רמה של 196 מיליארד שקל, וכעת כבר חצה את רף ה-200 מיליארד שקל.